Finns det bara en Jesus? Kan fred leda till krig?<\/em> \u00c4r sociala medier ett hot mot demokratin? <\/em>Det \u00e4r fr\u00e5gor som kan st\u00e4llas i undervisningen utefter modellen fr\u00e5gedriven undervisning, FDU. Undervisningsuppl\u00e4gg kring detta har arbetats fram i samverkan mellan l\u00e4rare och forskare i forskningsprojektet \u201dEnquiry i SO-undervisningen: fr\u00e5gedrivna och elevaktiva modeller\u201d och g\u00e5r nu att l\u00e4sa mer om p\u00e5 en ny webbplats.<\/strong><\/p>\n\n\n\nFoto av: Andreas Reichenberg Kenneth Nordgren, professor i historia vid Karlstads universitet, leder forskningsprojektet \u201dEnquiry i SO-undervisningen: fr\u00e5gedrivna och elevaktiva modeller\u201d.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Fr\u00e5gedriven undervisning (FDU) \u00e4r en \u00e4mnesdidaktisk planerings- och undervisningsmodell d\u00e4r utg\u00e5ngspunkten \u00e4r en angel\u00e4gen fr\u00e5ga med relevans f\u00f6r b\u00e5de elever och \u00e4mnet. P\u00e5 ett strukturerat s\u00e4tt konstrueras och kombineras fr\u00e5gor, uppgifter och k\u00e4llor. Eleverna tar sig an fr\u00e5gan med hj\u00e4lp av st\u00f6dfr\u00e5gor som besvaras genom uppgifter och k\u00e4llor. I engelskspr\u00e5kig litteratur ben\u00e4mns metoden \u201denquiry\u201d. Enquiry-metoden har i internationell forskning visat stor potential f\u00f6r elevers l\u00e4rande.<\/p>\n\n\n\n
Syftet med forskningsprojektet \u201dEnquiry i SO-undervisningen: fr\u00e5gedrivna och elevaktiva modeller\u201d \u00e4r att utforska vad som utm\u00e4rker l\u00e4rares enquiry-kompetens och hur en s\u00e5dan kompetens utvecklas i kollegial samverkan. Forskningsprojektet ska ocks\u00e5 unders\u00f6ka hur elevers l\u00e4rande p\u00e5verkas.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Vi har satt in metoden i en svensk skolkontext och tillsammans med l\u00e4rare utvecklat fr\u00e5gedriven undervisning, FDU. Det \u00e4r l\u00e4raren som formulerar fr\u00e5gan som ska motivera och engagera eleverna att ta reda p\u00e5 svaret, och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt driva undervisningen fram\u00e5t. Fr\u00e5gan ska ocks\u00e5 vara angel\u00e4gen och viktig f\u00f6r \u00e4mnet. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt st\u00e4ller FDU h\u00f6ga krav p\u00e5 l\u00e4rares professionalitet i form av \u00e4mneskunskaper och organisation av undervisningen, s\u00e4ger Th\u00e9r\u00e8se Britton, filosofie doktor och lektor i religionsdidaktik, Globala gymnasiet i Stockholm.<\/p>\n\n\n\n
Fokus p\u00e5 samverkan och spridning<\/h2>\n\n\n\n
Forskningsprojektet involverar mer \u00e4n 30 l\u00e4rare verksamma i grundskolan och gymnasieskolan i \u00e4mnena historia, religion eller samh\u00e4llskunskap. Projektet \u00e4r byggt runt en professionsutvecklande seminarieserie, som kan ge h\u00f6gskolepo\u00e4ng. I seminarieserien samarbetar l\u00e4rare och forskare med att planera, genomf\u00f6ra och utv\u00e4rdera FDU. Seminarierna har b\u00e5de en akademisk och praktisk inramning och i det m\u00f6tet utvecklas metoden tillsammans mellan verksamma l\u00e4rare och forskare.<\/p>\n\n\n\n
Forskningsprojektet som \u00e4r tre\u00e5rigt \u00e4r inne p\u00e5 sitt sista \u00e5r. Projektet \u00e4r nu inne i en analysfas och skrivfas av vetenskapliga artiklar samt en avhandling som \u00e4r knuten till projektet. De medverkande l\u00e4rarna har \u00e4ven de reflekterat och skrivit om sin genomf\u00f6rda undervisning i n\u00e4ttidskriften SO-didaktik samt publicerat p\u00e5 hemsidan SO-didaktik.se.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Analyserna \u00e4r inte klara, men vi kan se tendenser att den tydliga struktur som finns i FDU gynnar svaga elever. L\u00e4rare har ocks\u00e5 uppfattat att eleverna f\u00e5tt en mer komplex f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r \u00e4mnet, s\u00e4ger Th\u00e9r\u00e8se Britton.<\/p>\n\n\n\nTh\u00e9r\u00e8se Britton, filosofie doktor och lektor i religionsdidaktik, Globala gymnasiet i Stockholm, deltar i forskningsprojektet.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Mer information<\/h2>\n\n\n\n
Forskningsprojektet \u201dEnquiry i SO-undervisningen: fr\u00e5gedrivna och elevaktiva modeller\u201d \u00e4r ett samarbete mellan Centrum f\u00f6r de samh\u00e4llsvetenskapliga \u00e4mnenas didaktik, CSD, Karlstads universitet, och SO-didaktik i centrum, som bedrivs vid Globala gymnasiet i Stockholm. Projektet finansieras av Skolforskningsinstitutet.<\/p>\n\n\n\n
Kenneth Nordgren, professor i historia vid Karlstads universitet \u00e4r forskningsledare. \u00d6vriga forskare \u00e4r: Therese Britton, filosofie doktor, Maria Johansson, filosofie licentiat, och Patrik Johansson, filosofie doktor, samtliga Globala gymnasiet, samt Ulrik Holmberg, filosofie licentiat, Karlstads universitet och Globala gymnasiet.<\/p>\n\n\n\n
Hemsidan med fr\u00e5gedrivna undervisningsuppl\u00e4gg finns samlade i en webbaserad undervisningsbank. Samtliga uppl\u00e4gg \u00e4r pr\u00f6vade i undervisning. H\u00e4r kan l\u00e4rare ladda ner f\u00e4rdiga undervisningsuppl\u00e4gg, men ocks\u00e5 inspireras att skapa egna<\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "