post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "1861",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7198,
"ID": 7198,
"post_author": "2015",
"post_content": "L\u00e4s\u00e5ret g\u00e5r mot sitt slut och det \u00e4r dags att utv\u00e4rdera undervisningen. Hur har jag lyckats med min undervisning? Har eleverna l\u00e4rt sig det som jag har undervisat om? Vad gick bra och vad gick mindre bra? Vad beh\u00f6ver jag utveckla till n\u00e4sta l\u00e4s\u00e5r?<\/p>
Under l\u00e4s\u00e5r 2016-2107 har jag undervisat en grupp nyanl\u00e4nda elever i samh\u00e4llskunskap. Jag har haft ett spr\u00e5k- och kunskapsutvecklande arbetss\u00e4tt f\u00f6r att eleverna skulle ha m\u00f6jlighet att utveckla sina kognitiva f\u00f6rm\u00e5gor trots att de inte har h\u00f6g spr\u00e5klig niv\u00e5. Vid l\u00e4s\u00e5rstart skrev jag ett blogginl\u00e4gg om mina tankar och planer inf\u00f6r undervisningen och det inl\u00e4gget finns p\u00e5 Pedagog V\u00e4rmland h\u00e4r<\/a>.<\/p> <\/p>
Spr\u00e5kliga m\u00e5l <\/strong><\/p>En av mina m\u00e5ls\u00e4ttningar vid h\u00f6stterminens start var att jag skulle ha tydliga spr\u00e5kliga m\u00e5l varje lektionspass. Jag ville tydligg\u00f6ra f\u00f6r mina elever att det \u00e4r viktigt med nya ord f\u00f6r att utveckla sitt spr\u00e5k, sina tankar och l\u00e4ra sig samh\u00e4llskunskap. De samh\u00e4llsvetenskapliga orden och begreppen \u00e4r inneh\u00e5llet i samh\u00e4llskunskapen. Ett utvecklat spr\u00e5k med rikligt med ord och dess nyanser skapar f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r mer nyanserade tankar. N\u00e4r man undervisar nyanl\u00e4nda \u00e4r det v\u00e4ldigt l\u00e4tt att f\u00f6renkla abstrakta och komplexa ord eftersom de f\u00f6renklade orden \u00e4r l\u00e4ttare at f\u00f6rst\u00e5 men det leder inte till ett abstrakt och nyanserat t\u00e4nkande. Dessutom s\u00e4ger Skolverket f\u00f6ljande: \u201d ett medvetet fokus p\u00e5 utveckling av ordf\u00f6rr\u00e5det i \u00e4mnet\u201d.<\/p>
Under l\u00e4s\u00e5ret har jag pr\u00f6vat m\u00e5nga olika metoder f\u00f6r att eleverna ska f\u00f6rst\u00e5 vikten av att l\u00e4ra sig och anv\u00e4nda de nya orden och begreppen. Vid varje lektion har jag startat med en Power Point som visat vilka kunskaper de ska ha efter lektionen samt vilka ord och begrepp som \u00e4r viktiga i just detta omr\u00e5de. F\u00f6r att man ska ha m\u00f6jlighet att l\u00e4ra sig m\u00e5nga nya ord p\u00e5 ett fr\u00e4mmade spr\u00e5k och i ett skol\u00e4mne som \u00e4r nytt kr\u00e4vs det att eleverna f\u00e5r b\u00e5de l\u00e4sa, prata och skriva de nya orden. F\u00f6rutom lektionerna har jag gett m\u00e5nga olika l\u00e4xor med fokus p\u00e5 ordkunskap under l\u00e4s\u00e5ret. H\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra exempel:<\/p>
- Jag valde ut de ord som var relevanta f\u00f6r kunskapsomr\u00e5det och eleverna fick arbeta med \u00f6vers\u00e4ttning och f\u00f6rst\u00e5else av orden.<\/li>
- Jag valde ut ett antal ord som var relevanta f\u00f6r kunskapsomr\u00e5det och f\u00f6rklarade p\u00e5 enklare svenska. <\/li>
- Eleverna fick sj\u00e4lva l\u00e4sa n\u00e5gra sidor i samh\u00e4llskunskapsboken och v\u00e4lja ut minst tio ord som var sv\u00e5ra och d\u00e4refter f\u00f6rklarade orden med enklare svenska samt \u00f6vers\u00e4tta orden till sina modersm\u00e5l.<\/li>
- Eleverna fick f\u00f6rklara de sv\u00e5ra ordens betydelse muntligt f\u00f6r en kompis eller en vuxen.<\/li><\/ul>
Min reflektion efter ett l\u00e4s\u00e5r \u00e4r att ju mer jag jobbade och pratade om de ord som eleverna beh\u00f6vde kunna desto mindre l\u00e4rde sig eleverna. De blev passiva lyssnare till min undervisning. N\u00e4r jag v\u00e4nde p\u00e5 undervisningen s\u00e5 att de fick arbeta med orden, det vill s\u00e4ga, skriva orden, \u00f6vers\u00e4tta orden till sitt modersm\u00e5l och dessutom f\u00f6rklara ordens betydelse f\u00f6r en kompis muntligt, d\u00e5 skedde ett l\u00e4rande. Hur kan jag veta att mina elever har l\u00e4rt sig m\u00e5nga nya samh\u00e4llsvetenskapliga begrepp? Det har m\u00e4rkts tydligt p\u00e5 resultaten p\u00e5 prov, skrivuppgifter, muntliga redovisningar samt ordtester. Denna insikt har inneburit att jag har planerat in \u201dprattid\u201d f\u00f6r eleverna. Strukturerade samtal p\u00e5 varje lektionspass. Eleverna arbetar i par och de ska f\u00f6rklara abstrakta ord, begrepp och komplexa texter f\u00f6r varandra. Naturligtvis m\u00e5ste jag \u00e4ven forts\u00e4ttningsvis ha kontroll p\u00e5 betydelseb\u00e4rande ord inom samh\u00e4llskunskapen men det b\u00e4sta l\u00e4randet hos eleven sker n\u00e4r eleven f\u00e5r prata, f\u00f6rklara och tydligg\u00f6ra f\u00f6r en klasskamrat.<\/p>
<\/p>
Kognitiva utmaningar<\/strong><\/p>Ett annat stort omr\u00e5de har varit att utmana och utveckla elevernas tankef\u00f6rm\u00e5ga trots att deras spr\u00e5kliga f\u00f6rm\u00e5ga \u00e4r l\u00e5g. Som exempelvis att l\u00e4ra eleverna att resonera i flera led fast de inte har orden som kr\u00e4vs f\u00f6r ett resonemang. Jag b\u00f6rjade l\u00e4s\u00e5ret med att visa hur ett resonerande svar i samh\u00e4llskunskap kan se ut och visade p\u00e5 bindeord som \u00e4r viktiga f\u00f6r att det ska bli ett resonemang. Vi tittade p\u00e5 filmen Nyanserat resonemang och komplexa samband fr\u00e5n UR eftersom den visar p\u00e5 ett konkret s\u00e4tt hur man kan skriva ett resonerande svar. Eleverna fick tr\u00e4na p\u00e5 att skriva resonerande texter i klassrummet. I tr\u00e4ningsuppgiften skulle de j\u00e4mf\u00f6ra demokrati och diktatur. D\u00e4refter l\u00e4ste jag n\u00e5gra av deras svar h\u00f6gt och f\u00f6rklarade var styrkorna och svagheterna i svaren var. Vi f\u00f6rb\u00e4ttrade svaren tillsammans i klassen. N\u00e4r det var dags f\u00f6r prov gick det v\u00e4ldigt bra f\u00f6r eleverna och de hade bra resonemang i sina svar.<\/p>
Under v\u00e5rterminen har vi arbetat med global ekonomi och d\u00e5 har vi arbetat med olika typer av tankemodeller som har varit oerh\u00f6rt utvecklande f\u00f6r eleverna. Modellen h\u00e4r nere har varit ett st\u00f6d f\u00f6r eleverna att t\u00e4nka i flera led, med b\u00e5de bredd, djup samt p\u00e5 olika niv\u00e5er.<\/p>
<\/p>
Dessutom har skolverket en bra tankemodell som visar p\u00e5 olika kvalit\u00e9er i att resonera. Den heter Resonera\/analysera - kvalitativa skillnader. Den tankemodellen har \u00e4ven varit ett bra st\u00f6d f\u00f6r mig som l\u00e4rare.<\/p>
Sammanfattningsvis vill jag s\u00e4ga att min slutsats \u00e4r att jag m\u00e5ste l\u00e4gga mycket mer tid p\u00e5 lektionsplanering s\u00e5 att mina lektioner inneh\u00e5ller tid f\u00f6r eleverna att prata om det som de ska l\u00e4ra sig ist\u00e4llet f\u00f6r att jag ska prata om det som eleverna ska l\u00e4ra sig. Dessutom m\u00e5ste jag planera och anv\u00e4nda mig om olika typer av tankemodeller s\u00e5 att mina elever f\u00e5r l\u00e4ra sig att j\u00e4mf\u00f6ra, resonera och utveckla sitt t\u00e4nkande med det samh\u00e4llsvetenskapliga spr\u00e5ket p\u00e5 mina lektioner. \/\/ Ingegerd Norder <\/p>",
"post_date": "2017-04-25 20:13:45",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "L\u00e4s\u00e5rslut och dags f\u00f6r utv\u00e4rdering!",
"post_type": "blog",
"slug": "lasarslut-och-dags-utvardering",
"_fgd2wp_old_node_id": "1861",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2017-04-25 20:13:45",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "lasarslut-och-dags-utvardering",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2017-04-25 20:13:45",
"post_modified_gmt": "2017-04-25 20:13:45",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/pedagogisk-utveckling-pa-nobelgymnasiet\/20170425\/lasarslut-och-dags-utvardering\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
[
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "\u00e4mnesspecifikt spr\u00e5k",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1544,
"ID": 1544,
"term_id": 1544,
"slug": "amnesspecifikt-sprak",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1544,
"parent": 0,
"count": 5,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "begrepp",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1446,
"ID": 1446,
"term_id": 1446,
"slug": "begrepp",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1446,
"parent": 0,
"count": 3,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "nyanl\u00e4nda",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1826,
"ID": 1826,
"term_id": 1826,
"slug": "nyanlanda",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1826,
"parent": 0,
"count": 8,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "Ord",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1262,
"ID": 1262,
"term_id": 1262,
"slug": "ord",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1262,
"parent": 0,
"count": 3,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "spr\u00e5k- och kunskapsutveckling",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2212,
"ID": 2212,
"term_id": 2212,
"slug": "sprak-och-kunskapsutveckling",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2212,
"parent": 0,
"count": 1,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "Spr\u00e5kutveckling",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1314,
"ID": 1314,
"term_id": 1314,
"slug": "sprakutveckling",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1314,
"parent": 0,
"count": 18,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "tankemodeller",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2211,
"ID": 2211,
"term_id": 2211,
"slug": "tankemodeller",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2211,
"parent": 0,
"count": 1,
"filter": "raw"
}
]
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}