I Eda kommun \u00e4r vi tv\u00e5 skolor som arbetar med att utveckla v\u00e5r l\u00e4sundervisning. Som en del i detta f\u00f6rb\u00e4ttringsarbete besl\u00f6t vi att kartl\u00e4gga och diagnosticera alla v\u00e5ra fj\u00e4rdeklassares grundl\u00e4ggande f\u00e4rdigheter i avkodning, stavning och l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else med hj\u00e4lp av materialet L\u00e4St. <\/p>\n\n\n\nL\u00e4sT - test i l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else, l\u00e4sning och stavning f\u00f6r \u00e5k 1-6<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Vi s\u00f6kte efter ett material som kunde ge oss information b\u00e5de p\u00e5 individniv\u00e5 och gruppniv\u00e5. Detta finns redan i kommunens l\u00e5gstadier d\u00e4r Skolverkets bed\u00f6mningsst\u00f6d i svenska och svenska som andraspr\u00e5k regelbundet genomf\u00f6rs, analyseras och ligger till grund f\u00f6r fortsatt undervisning. \u00a0Vi ville ha n\u00e5got liknande f\u00f6r mellanstadiet.<\/p>\n\n\n\n
Testet L\u00e4sT \u00e4r omfattande och tar ganska mycket tid att sammanst\u00e4lla och analysera men vi har uppt\u00e4ckt att det bidrar med omfattande information om elevens l\u00e4sf\u00f6rm\u00e5ga. Testen genomf\u00f6rdes p\u00e5 h\u00f6stterminen i \u00e5k 4. Efter sammanst\u00e4llning av resultatet h\u00f6lls ett gemensamt analysm\u00f6te med l\u00e4rare, utvecklingspedagoger och specialpedagoger kring de resultat vi f\u00e5tt. Resultaten visade att det vi fr\u00e4mst gemensamt beh\u00f6vde arbeta vidare med var elevernas l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
Eftersom vi vet att ordf\u00f6rst\u00e5else i h\u00f6g grad korrelerar med l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else s\u00e5 tog undertecknad fram ett undervisningsmaterial baserat p\u00e5 kapitel 5 i boken L\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else-insikt och undervisning <\/em>av Oakhill, Cain och Elbro. Vi tog texter ur v\u00e5ra vanliga textb\u00f6cker och stycke f\u00f6r stycke markerade vi spr\u00e5kliga sv\u00e5righeter (som vi inte ens t\u00e4nkt var sv\u00e5ra). Klassl\u00e4rare och specialpedagoger undervisade sen eleverna i mindre grupper. D\u00e5 kunde v\u00e5r gemensamma planering anpassas efter den aktuella gruppen.<\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven om arbetet \u00e4nnu inte har p\u00e5g\u00e5tt s\u00e5 l\u00e4nge tid s\u00e5 m\u00e4rker vi \u00e4nd\u00e5 att eleverna b\u00f6rjar bli mer grammatiskt medvetna och att undervisningen leder till fler diskussioner om spr\u00e5k. I maj ska vi genomf\u00f6ra testet L\u00e4St igen med samma elever f\u00f6r att se vilka resultat v\u00e5r explicita l\u00e4sundervisning gett. Vi \u00e4r bara i uppstarten av att tillsammans utveckla en mer explicit och mer systematisk l\u00e4sundervisning och vi \u00e4r medvetna om att s\u00e5dant tar tid, men har gott hopp om att vi ska kunna bygga vidare p\u00e5 detta.<\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "