\u201dJag visste inget om forskning och k\u00e4nde ingen som hade doktorerat, s\u00e5 tanken p\u00e5 att forska sj\u00e4lv hade aldrig slagit mig.\u201d Det s\u00e4ger Kenneth Nordgren som efter n\u00e5gra \u00e5r som gymnasiel\u00e4rare rekryterades till Karlstads universitet f\u00f6r att undervisa \u2013 och numera kan titulera sig professor i samh\u00e4llsvetenskapernas didaktik.<\/strong><\/p>\n\n\n\nFoto av: Andreas Reichenberg\n<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Kenneth Nordgren b\u00f6rjade l\u00e4sa till l\u00e4rare i mitten av 1990-talet. Efter sin examen arbetade han n\u00e5gra \u00e5r som gymnasiel\u00e4rare i historia, samh\u00e4llskunskap och filosofi. Att det d\u00e4refter blev forskning var lite av en slump. P\u00e5 den tiden hade han ingen djupare inblick i forskarv\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Jag blev tillfr\u00e5gad om jag ville hj\u00e4lpa till med undervisning f\u00f6r studenter inom historiel\u00e4rarutbildningen p\u00e5 Karlstads universitet. Jag visste inget om forskning och k\u00e4nde ingen som hade doktorerat, s\u00e5 tanken p\u00e5 att forska sj\u00e4lv hade aldrig slagit mig. Men eftersom jag nu hade hamnat i denna milj\u00f6 och tyckt det var sp\u00e4nnande att skriva uppsatser under min egen l\u00e4rarutbildning s\u00f6kte jag en doktorandtj\u00e4nst som d\u00f6k upp.<\/p>\n\n\n\n
Han disputerade 2006 med avhandlingen: <\/strong>Vems \u00e4r historien? Historia som medvetande, kultur och handling i det m\u00e5ngkulturella Sverige.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 N\u00e4r jag b\u00f6rjade hade ingen aning om vad det innebar att doktorera. Jag t\u00e4nkte att det var som att skriva en l\u00e5ng uppsats, och ungef\u00e4r s\u00e5 var det. Jag var bland de f\u00f6rsta som skrev en historiedidaktisk avhandling, s\u00e5 det mesta fick jag klura ut sj\u00e4lv. Men jag trivdes. Det var en v\u00e4ldig f\u00f6rm\u00e5n att under s\u00e5 l\u00e5ng tid f\u00f6rdjupa sig i ett och samma intressanta problem. Att f\u00e5 vara s\u00e5 koncentrerad har jag aldrig haft f\u00f6rm\u00e5nen att vara, varken f\u00f6rr eller senare. Forskningsv\u00e4rlden \u00e4r annars mycket av ett m\u00e5ngsyssleri, vilket ocks\u00e5 har sin charm.<\/p>\n\n\n\n
Brinnande historieintresse p\u00e5 flera plan<\/h2>\n\n\n\n
Det mesta av Kenneth Nordgrens forskning har en inriktning mot historiedidaktik.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Jag \u00e4r v\u00e4ldigt intresserad av historia, inte enbart som kunskap om det f\u00f6rflutna utan ocks\u00e5 om historia som kultur och f\u00f6rest\u00e4llningar som p\u00e5verkar hur vi t\u00e4nker och ser p\u00e5 v\u00e4rlden omkring oss. Avhandlingen och mycket av min fortsatta forskning har handlat om historiens roll i det m\u00e5ngkulturella samh\u00e4llet och hur det kan, och \u00e4ven b\u00f6r, p\u00e5verka historieundervisningen. Intresset f\u00f6r relationen mellan historia och samtidens stora fr\u00e5gor har under senare \u00e5r resulterat i n\u00e4tverksprojektet EBAN. EBAN handlar om bildning och \u00e4mnesdidaktik i antropocen. Vi arbetar med fr\u00e5gor om hur bildningens roll i skola och samh\u00e4lle p\u00e5verkas av insikten om att m\u00e4nniskans p\u00e5verkan p\u00e5 milj\u00f6 rubbar naturens balans.<\/p>\n\n\n\n
Han \u00e4r involverad i flera forskningsprojekt, bland annat ett som handlar om fr\u00e5gedriven undervisning, FDU. FDU \u00e4r ett elevaktivt och unders\u00f6kande arbetss\u00e4tt som bygger p\u00e5 den nordamerikanska Inquiry Design Model, IDM.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Vi h\u00e5ller p\u00e5 att anpassa modellen till en svensk kontext. Vi unders\u00f6ker FDU som en modell f\u00f6r l\u00e4rare att konstruera lektionssekvenser och utveckla kvaliteten i undervisningen. Det \u00e4r ett projekt som genomf\u00f6rs i samverkan med verksamma l\u00e4rare p\u00e5 grundskola och gymnasiet. Tillsammans har vi tagit fram s\u00e5v\u00e4l artiklar som undervisningsresurser.<\/p>\n\n\n\n
Ett annat forskningsprojekt \u00e4r: Med undervisningen som drivkraft f\u00f6r skolutveckling \u2013 rum f\u00f6r formativ undervisning. Projektet handlar om att knyta samman \u00e4mnesdidaktik och skolutveckling. Syftet \u00e4r att utveckla empirisk och teoretisk kunskap om hur planering och efterarbete kan fungera som en kollegial praktik, och hur detta formar och formas av den lokala skolorganisationen.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Vi \u00e4r intresserade av hur den kollegiala inramningen p\u00e5verkar l\u00e4rares strategiska beslut om elevers l\u00e4rande \u00f6ver tid och mellan \u00e4mnen. F\u00f6ruts\u00e4ttningen f\u00f6r att inr\u00e4tta och utveckla en s\u00e5dan praktik \u00e4r att rektorer och l\u00e4rare tar ansvar f\u00f6r hur planeringsteamen integreras och anv\u00e4nds inom den lokala skolorganisationen. Centralt f\u00f6r v\u00e5r design \u00e4r att vi f\u00f6r samman \u00e4mnesdidaktik och skolf\u00f6rb\u00e4ttringsforskning. Det inneb\u00e4r att vi intresserar oss f\u00f6r en kollegial organisering som \u00e4r funktionell f\u00f6r den undervisning som bedrivs.<\/p>\n\n\n\n
Forskning som g\u00f6r skillnad<\/h2>\n\n\n\n
Kenneth Nordgren \u00e4r forskningsledare vid CSD, Centrum f\u00f6r de samh\u00e4llsvetenskapliga \u00e4mnenas didaktik. En stor del av den forskning som bedrivs p\u00e5 CSD och andra \u00e4mnesdidaktiska milj\u00f6er p\u00e5 Karlstads universitet sker i samarbete med l\u00e4rare och rektorer.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det \u00e4r en \u00e4ra och ynnest att tillsammans med duktiga forskare och doktorander vid CSD utveckla den \u00e4mnesdidaktiska forskningen inom geografi, historia, religion och samh\u00e4llskunskap. Karlstads universitet har p\u00e5 ett klokt s\u00e4tt byggt forskningscentra runt sin l\u00e4rarutbildning. Dessa har blivit framg\u00e5ngsrika eftersom de kan dra nytta av att samverka utan att tappa fokus p\u00e5 sina \u00e4mnesomr\u00e5den. Eftersom vi arbetar med omr\u00e5den som \u00e4r aktuella och viktiga f\u00f6r l\u00e4rarutbildning och skola, och g\u00f6r det i n\u00e4ra samarbete med de som \u00e4r verksamma i undervisningen, s\u00e5 vet vi att v\u00e5r forskning g\u00f6r skillnad.<\/p>\n\n\n\n
Det \u00e4r nu mer \u00e4n 20 \u00e5r sedan han l\u00e4mnade gymnasieskolan.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Men jag har aldrig l\u00e4mnat l\u00e4rarjobbet. Jag \u00e4r priviligierad som f\u00e5r b\u00e5de forska och undervisa. Till den som funderat p\u00e5 att n\u00e5gon g\u00e5ng b\u00f6rja forska s\u00e5 vill jag s\u00e4ga: G\u00f6r det. Varf\u00f6r inte b\u00f6rja med v\u00e5r nystartade magister\/masterutbildning i \u00e4mnesdidaktisk skolutveckling?<\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "