Katarina Ritter von Kogerer och Malin Skoland Rabitsch, l\u00e4rare p\u00e5 Sp\u00e5ngbergsgymnasiet i Filipstad, har deltagit i ett Erasmusprojekt om likabehandling. Det \u00e4r ett EU-finansierat utbytesprojekt med en gymnasieskola i Ungern, d\u00e4r m\u00e5let bland annat varit att ta fram konkreta lektionsplaneringar som r\u00f6r likabehandling. H\u00e4r delar de med sig av sina erfarenheter fr\u00e5n resans g\u00e5ng. <\/strong><\/p>\n\n\n\n
Det hela b\u00f6rjade med att vi kikade runt efter olika typer av bidrag att s\u00f6ka, f\u00f6r att kunna arbeta med utbytesresor p\u00e5 ett st\u00f6rre plan. V\u00e5r gymnasieskola, Sp\u00e5ngbergsgymnasiet i Filipstad, har sedan 30 \u00e5r tillbaka ett v\u00e4letablerat utbyte med en ungersk gymnasieskola, ELTE Ap\u00e1czai Gimn\u00e1zium. Eftersom vi d\u00e5, \u00e5r 2018, stod inf\u00f6r ett 30-\u00e5rsjubileum ville vi g\u00f6ra n\u00e4sta utbyte till n\u00e5got ut\u00f6ver det vanliga. I bidragsdjungeln fastnade vi till slut f\u00f6r \u201dErasmus+\u201d, utbyten mellan skolor, och skickade ganska snart in en ans\u00f6kan om bidrag, b\u00e5de till ett l\u00e4rarutbyte och ett elevutbyte. N\u00e5gon m\u00e5nad senare fick vi beskedet \u2013 vi hade blivit beviljade Erasmusbidrag tillsammans med v\u00e5r ungerska partnerskola!<\/p>\n\n\n\nUlrika Fr\u00f6ding och Robin Hall under v\u00e5rt bes\u00f6k hos Jakab Gl\u00e1ser Foundation (judisk stiftelse) som h\u00f6ll i bes\u00f6k i en synagoga samt en interaktiv upplevelse baserad p\u00e5 att vara judisk under andra v\u00e4rldskriget. Budapest, november 2019.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Projektets m\u00e5l och deltagare<\/h2>\n\n\n\n
H\u00e4r kommer ett utdrag ur v\u00e5r ans\u00f6kan:<\/p>\n\n\n\n
\u201dI det nuvarande sociala klimatet anser vi att det \u00e4r avg\u00f6rande att \u00f6ka medvetenheten om och st\u00e4rka demokratiska v\u00e4rderingar, grundl\u00e4ggande m\u00e4nskliga r\u00e4ttigheter, social integration och icke-diskriminering. Social delaktighet och likabehandling \u00e4r mycket viktiga termer inom utbildning och eftersom skolan \u00e4r d\u00e4r v\u00e5ra framtida ledare och medborgare l\u00e4rs ut och formas, \u00e4r det en avg\u00f6rande plattform f\u00f6r att arbeta med dessa k\u00e4rnv\u00e4rden. Social integration och likabehandling \u00e4r dock komplexa begrepp, ofta i behov av konkretisering. V\u00e5rt projekt syftar till att uppn\u00e5 en djupare f\u00f6rst\u00e5else och praktisk aktualisering av dessa termer genom att ut\u00f6va kritiskt t\u00e4nkande, visa p\u00e5 m\u00f6jliga effekter av segregation och genom interkulturell dialog st\u00e4rka de demokratiska v\u00e4rderingarna.\u201d<\/p>\n\n\n\n
Vi ville allts\u00e5 konkretisera \u201dlikabehandling\u201d s\u00e5 det blev mer \u00e4n bara ett fint ord, och jobba mer aktivt med detta tillsammans med elever och andra l\u00e4rare. Detta genom att genomf\u00f6ra tv\u00e5 utbyten: ett elevutbyte med totalt 40 deltagande elever (20 elever fr\u00e5n varje skola) och 4 l\u00e4rare (2 l\u00e4rare fr\u00e5n varje skola), samt ett l\u00e4rarutbyte med totalt 12 deltagande l\u00e4rare (6 l\u00e4rare fr\u00e5n varje skola). \u00c5ldern p\u00e5 de deltagande eleverna var t\u00e4nkt att vara 16 - 18 \u00e5r. Vi valde att h\u00e5lla det till tv\u00e5 deltagande skolor: Sp\u00e5ngbergsgymnasiet, Sverige, och ELTE Ap\u00e1czai Gimn\u00e1zium, Ungern. Inom ett Erasmusutbyte g\u00e5r det att vara fler deltagande skolor \u00e4n tv\u00e5, men eftersom det var f\u00f6rsta g\u00e5ngen vi ans\u00f6kte om Erasmusbidrag ville vi h\u00e5lla det p\u00e5 en lagom niv\u00e5. F\u00f6rutom deltagarna fr\u00e5n varje skola har vi \u00e4ven involverat f\u00f6rel\u00e4sare, till exempel P\u00e4r Johansson fr\u00e5n Glada Hudikteatern, universitetsl\u00e4raren Zara Hedelin, genom Regionalt utvecklingscentrum V\u00e4rmland, och Judit Kinszki, som f\u00f6rlorade sin far i F\u00f6rintelsen. Vi har \u00e4ven involverat Fotografiska museet i Stockholm, Stockholms mosk\u00e9 samt Haver Foundation (judisk f\u00f6rening) och UCCU Foundation (romsk f\u00f6rening) som b\u00e5da arbetar mot f\u00f6rdomar i Ungern. Alla har hj\u00e4lpt till att g\u00f6ra begreppet \u201dlikabehandling\u201d till n\u00e5got konkret.<\/p>\n\n\n\nWorkshop med UCCU Foundation, en romsk stiftelse som arbetar mot f\u00f6rdomar. P\u00e5 bild syns Katarina Ritter von Kogerer (med ryggen till, prickig tr\u00f6ja), sedan fr\u00e5n v\u00e4nster om henne till h\u00f6ger om man f\u00f6ljer ringen: tv\u00e5 personer fr\u00e5n UCCU Foundation, Robert Arvidsson, Robin Hall, Eszter Minich och Gyuri Iv\u00e1n. P\u00e5 Ap\u00e1czai Gimn\u00e1zium i Budapest, november 2019. <\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Behovet av projektet<\/h2>\n\n\n\n
\u00c5rliga trygghetsunders\u00f6kningar p\u00e5 Sp\u00e5ngbergsgymnasiet har visat p\u00e5 ett behov av att arbeta mer aktivt med likabehandling i undervisningen. V\u00e5r ungerska partnerskola saknar helt s\u00e5dana unders\u00f6kningar. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det extra viktigt att utbyta goda erfarenheter inom detta omr\u00e5de.<\/p>\n\n\n\n
\u201dAktiviteterna avser social integration, likabehandling och effekter av segregation. Vissa elevaktiviteter, inklusive att tr\u00e4ffa \u00f6verlevande fr\u00e5n F\u00f6rintelsen, lyssna p\u00e5 en f\u00f6re detta nynazist och lyssna p\u00e5 ber\u00e4ttelsen om en invandrarstudents flykt fr\u00e5n sitt land, kommer att hj\u00e4lpa eleverna att relatera till dessa abstrakta begrepp genom personliga ber\u00e4ttelser. Andra studentaktiviteter, som att skapa en fotoutst\u00e4llning och att delta i Model UN, kommer att engagera eleverna i att fundera kring stereotyper, f\u00f6rdomar och konsekvenserna av oj\u00e4mlik behandling. Verksamheten ska leda till att elevernas demokratiska v\u00e4rderingar st\u00e4rks. All l\u00e4rarverksamhet syftar till djupare f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r social integration och likabehandling f\u00f6r att genom professionell dialog skapa en portfolio av lektionsplaneringar och didaktiska metoder utifr\u00e5n dessa termer. Utv\u00e4rdering, b\u00e5de vad g\u00e4ller processen i projektarbetet, organisation och metodik, och av f\u00f6rv\u00e4ntade effekter av projektets bidrag, kommer att genomf\u00f6ras efter varje aktivitet. Detta kommer att s\u00e4kerst\u00e4lla kvaliteten p\u00e5 v\u00e5rt projekt och h\u00e5lla det p\u00e5 f\u00f6rv\u00e4ntad kurs. Vi vill vidare fr\u00e4mja ungdomars deltagande och samh\u00e4llsengagemang p\u00e5 lokal och europeisk niv\u00e5, uppmuntra ungdomars demokratiska och medborgerliga deltagande genom att fr\u00e4mja m\u00f6jligheter till samh\u00e4lleligt och interkulturellt engagemang. Projektets huvudm\u00e5l \u00e4r: 1) Bra utbildning f\u00f6r alla. Vi arbetar f\u00f6r att skapa f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r en inkluderande och likv\u00e4rdig utbildning av god kvalitet och f\u00f6r att fr\u00e4mja ett livsl\u00e5ngt l\u00e4rande f\u00f6r alla. Utbildning \u00e4r en m\u00e4nsklig r\u00e4ttighet som l\u00e4gger grunden f\u00f6r h\u00e4lsa, delaktighet och j\u00e4mlikhet i samh\u00e4llet. 2) Minskad oj\u00e4mlikhet. V\u00e5ra insatser f\u00f6rv\u00e4ntas resultera i st\u00e4rkta m\u00f6jligheter att p\u00e5verka och ta del av samh\u00e4llet och demokratiska processer, oavsett bakgrund. 3) Uppn\u00e5 praktiskt f\u00f6rverkligande av likabehandling och social delaktighet, och att l\u00e4rare f\u00e5r en st\u00f6rre didaktisk verktygsl\u00e5da. Effekterna av detta projekt kommer att bli en mer dynamisk och professionell milj\u00f6 inom organisationerna, redo att integrera nya metoder, \u00f6kad kapacitet och professionalism f\u00f6r att arbeta p\u00e5 europeisk niv\u00e5. Projektet kommer att st\u00f6dja individer i att f\u00f6rv\u00e4rva och utveckla grundl\u00e4ggande f\u00e4rdigheter och nyckelkompetenser, f\u00f6r att fr\u00e4mja sociopedagogisk och personlig utveckling och att delta i medborgerligt och socialt liv. P\u00e5 individniv\u00e5 kommer projektet att leda till: \u00d6kad kompetens i fr\u00e4mmande spr\u00e5k, st\u00f6rre f\u00f6rst\u00e5else och lyh\u00f6rdhet f\u00f6r social, etnisk, spr\u00e5klig och kulturell m\u00e5ngfald, mer aktivt deltagande i samh\u00e4llet samt mer positiv inst\u00e4llning till EU:s v\u00e4rderingar. Projektet kommer \u00e4ven bidra till en b\u00e4ttre f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r politik och system inom utbildning samt mellan ungdomar i olika l\u00e4nder. Detta genom att bredda och f\u00f6rdjupa ungdomars sociala och politiska deltagande p\u00e5 lokal, regional, nationell och europeisk niv\u00e5. F\u00f6rdjupa det kritiska t\u00e4nkandet bland unga f\u00f6r att st\u00e4rka demokratin och bek\u00e4mpa propaganda och falska nyheter. \u00d6kad kompetens f\u00f6r l\u00e4rare och elever. P\u00e5 organisatorisk niv\u00e5 ska projektet leda till: Anv\u00e4ndbara arbetss\u00e4tt i den dagliga verksamheten. Kapacitetsbyggd organisation med \u00f6kad kvalitet i utbildningen. Skolorna kommer f\u00e5 didaktiska metoder och verktyg f\u00f6r l\u00e4rande och undervisning samt st\u00e4rkt kompetens.\u201d<\/p>\n\n\n\nBes\u00f6k p\u00e5 Fotografiska mus\u00e9et. P\u00e5 bild syns de ungerska l\u00e4rarna som var p\u00e5 bes\u00f6k hos oss: Gyuri Iv\u00e1n, Eszter Minich, Katalin Hubai, J\u00e1nos Cs\u00e1nyi, Hanna Szedenik och Ildik\u00f3 Renner. Stockholm, juni 2022.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Projektets motg\u00e5ngar<\/h2>\n\n\n\n
Covid-19-pandemin slog till mitt i projektet. D\u00e4rf\u00f6r fick vi tyv\u00e4rr st\u00e4lla in elevutbytet helt, d\u00e5 det blev om\u00f6jligt f\u00f6r oss att f\u00f6rflytta oss mellan landsgr\u00e4nser. Samtidigt kunde vi inte heller garantera deltagarnas s\u00e4kerhet. Men, lyckligtvis kunde vi slutf\u00f6ra l\u00e4rarutbytet med ett lyckat resultat. Vi svenska l\u00e4rare hann att bes\u00f6ka de ungerska l\u00e4rarna i Budapest (en vecka) ett par m\u00e5nader innan pandemin tog fart p\u00e5 riktigt. Nu i juni kom de ungerska l\u00e4rarna hit till oss under en vecka och vi kunde d\u00e4rmed avsluta l\u00e4rarutbytet och f\u00e5 ihop v\u00e5r lektionsplaneringsportfolio. Dessa lektionsplaneringar kommer att l\u00e4ggas ut p\u00e5 plattformen eTwinning, s\u00e5 l\u00e4rare inom hela EU kan ta del av dessa. Vi valde \u00e4ven att bes\u00f6ka Fotografiska museet i Stockholm f\u00f6r att kunna arbeta med foto tillsammans med framtida elever och koppla samman detta med likabehandling. Tanken var ursprungligen, inom elevutbytet, att l\u00e4rare och elever tillsammans skulle f\u00e5 en fotokurs, f\u00f6r att sedan ta foton som skulle kopplas samman med likabehandling, social inkludering och effekterna av social exkludering. Detta skulle mynna ut i en fotoutst\u00e4llning i Filipstad och i Budapest.<\/p>\n\n\n\nWorkshop baserad p\u00e5 dokument\u00e4ren Catwalk + projektet \u201dCatwalk i skolan\u201d med P\u00e4r Johansson fr\u00e5n Glada Hudikteatern. P\u00e5 bild syns, bakre raden: Robin Hall, Hanna Szedenik, Eszter Minich, Ildik\u00f3 Renner, Gyuri Iv\u00e1n, Katalin Hubai, Ulrika Fr\u00f6ding, Tusse Jonsson, P\u00e4r Johansson, Victoria Lundin, nedre raden: Malin Skoland Rabitsch och J\u00e1nos Cs\u00e1nyi. P\u00e5 Sp\u00e5ngbergsgymnasiet i Filipstad, juni 2022.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
V\u00e5ra egna tankar och tips om att s\u00f6ka Erasmusbidrag<\/h2>\n\n\n\n
Projektet har varit roligt, l\u00e4rorikt och givande p\u00e5 m\u00e5nga plan. Vi upplever absolut att vi genom detta projekt arbetat mer konkret med likabehandling. Hur arbetar du med likabehandling i ditt klassrum? Har du lektionsplaneringar som du kan koppla samman med likabehandling p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt? Genom att diskutera dessa fr\u00e5gor och sitta ner tillsammans och dela med sig av egna erfarenheter har vi l\u00e4rare l\u00e4rt oss av varandra och byggt ut v\u00e5r didaktiska verktygsl\u00e5da kring likabehandling. Vi har s\u00e5klart \u00e4ven f\u00e5tt inspiration till nya lektionsid\u00e9er och skapat dessa tillsammans, efter alla aktiviteter vi kunnat delta i, i och med Eramusbidraget.<\/p>\n\n\n\n
Om du k\u00e4nner dig intresserad av att s\u00f6ka Eramusbidrag f\u00f6r din egen skola, s\u00e5 t\u00e4nk g\u00e4rna p\u00e5 v\u00e5ra tre tips nedan:<\/p>\n\n\n\n
\n
Se till att du inte \u00e4r ensam p\u00e5 skolan att dra i projektet, ha med minst 2-3 andra intresserade kollegor.<\/li>\n\n\n\n
Be din chef om tid f\u00f6r detta i din tj\u00e4nst. Att vara med i ett Erasmusprojekt inneb\u00e4r bra reklam f\u00f6r skolan, s\u00e5 det b\u00f6r ligga i rektors intresse att du och dina kollegor f\u00e5r tid att genomf\u00f6ra detta p\u00e5 ett bra s\u00e4tt.<\/li>\n\n\n\n
Vi tycker att det har varit gynnsamt och relativt l\u00e4ttarbetat att ans\u00f6ka om Erasmusbidrag tillsammans med en utl\u00e4ndsk skola d\u00e4r vi haft utbyten sedan tidigare. Men s\u00e5klart, var inte r\u00e4dd f\u00f6r att hitta och skapa kontakt med en helt ny skola! P\u00e5 plattformen eTwinning g\u00e5r det att hitta intresserade skolor inom hela EU, som g\u00e4rna deltar i projekt.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\nF\u00f6rel\u00e4sning om svensk l\u00e4rarutbildning (Karlstads universitet) med Zara Hedelin. P\u00e5 bild syns: Tusse Jonsson, Zara Hedelin, Robert Arvidsson och Gyuri Iv\u00e1n.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Deltagande i projektet<\/h2>\n\n\n\n
Deltagande l\u00e4rare i projektet \u00e4r Katarina Ritter von Kogerer, Malin Skoland Rabitsch, Victoria Lundin, Robin Hall, Ulrika Fr\u00f6ding, Robert Arvidsson och Tusse Jonsson fr\u00e5n Sp\u00e5ngbergsgymnasiet. Fr\u00e5n ELTE Ap\u00e1czai Gimn\u00e1zium deltar Eszter Minich, Katalin Hubai, Gyuri Iv\u00e1n, J\u00e1nos Cs\u00e1nyi, Ildik\u00f3 Renner, Hanna Szedenik och Andrea Vinkler. Ut\u00f6ver det har \u00e4ven fler personal fr\u00e5n b\u00e5da skolor deltagit, och h\u00e5llit, i workshops, aktiviteter och sociala sammankomster.<\/p>\n",
"post_date": "2022-08-29 12:29:47",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Erasmusprojekt om likabehandling",
"post_type": "post",
"slug": "erasmusprojekt-om-likabehandling",
"_edit_lock": "1668170812:2003",
"_edit_last": "2003",
"_video": "field_61d462aec3af7",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462af2b28c",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462af49331",
"_thumbnail_id": "11041",
"post_date_gmt": "2022-08-29 12:29:47",
"comment_status": "open",
"ping_status": "closed",
"post_password": "",
"post_name": "erasmusprojekt-om-likabehandling",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-11-11 12:46:52",
"post_modified_gmt": "2022-11-11 12:46:52",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?p=11056",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "