Vid h\u00f6stterminens start 2021 fick alla elever i f\u00f6rskoleklass i Sverige poesiantologin \u201dEn bro av poesi\u201d. Dikturvalet i boken \u00e4r gjorda av Ann Boglind och Anna Nordlund. Det var Svenska Akademien som i samarbete med Skolverket sk\u00e4nkte b\u00f6ckerna. Syftet var att p\u00e5 ett enkelt och lustfyllt s\u00e4tt skapa intresse f\u00f6r poesi och st\u00e4rka elevernas spr\u00e5k- och l\u00e4sfr\u00e4mjande arbete p\u00e5 skolan.<\/p>\n\n\n\n
Boken \u201dEn bro av poesi\u201d passar barn i \u00e5ldern 6-9 \u00e5r och inneh\u00e5ller 59 svenskspr\u00e5kiga dikter, b\u00e5de \u00e4ldre och nyare. Bilderna i boken \u00e4r illustrerade av n\u00e5gra av v\u00e5ra mest k\u00e4nda barnboksillustrat\u00f6rer. Tanken \u00e4r att bilderna ska vara ett st\u00f6d f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 dikterna \u00e4nnu b\u00e4ttre, t.ex. vara ing\u00e5ngar till samtal samt att inspirera till eget skapande. Det finns \u00e4ven korta filmer som man kan visa f\u00f6r eleverna samt en l\u00e4rarhandledning p\u00e5 UR. <\/p>\n\n\n\n
Hur kommer det sig att vi valde att jobba med poesi?<\/strong><\/p>\n\n\n\n
Hela skolan hade \u00e5ret innan haft bes\u00f6k av konstn\u00e4ren och f\u00f6rfattaren Marcus Gunnar Pettersson. Hans bilder, underfundiga texter och verser inspirerade b\u00e5de l\u00e4rare och elever. Insikten hos alla \u00f6kade om att det \u00e4r v\u00e4ldigt viktigt att inspirera eleverna till att f\u00e5 en f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r poesi samt att poesin utvecklar elevernas spr\u00e5k. <\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r sedan eleverna fick boken \u201dEn bro av poesi\u201d h\u00f6sten 2021 ville vi g\u00f6ra boken och genren mer tillg\u00e4nglig f\u00f6r alla elever. Det blev d\u00e4rf\u00f6r naturligt f\u00f6r oss att starta upp ett poesiprojekt i v\u00e5ra f\u00f6rskoleklasser, samt i ytterligare n\u00e5gra klasser. V\u00e5rt m\u00e5l med projektet var att poesin p\u00e5 ett lustfyllt s\u00e4tt skulle utveckla elevernas spr\u00e5k samt att vi skulle g\u00f6ra det tillsammans.<\/p>\n\n\n\n
Hur vi har jobbat med spr\u00e5komr\u00e5det poesi<\/strong><\/p>\n\n\n\n
Vi b\u00f6rjade med att introducera dikten \u201dKrakel Spektakel sl\u00e5r p\u00e5 sin trumma\u201d av Lennart Hellsing. Vi anv\u00e4nde oss d\u00e5 av en hemlig l\u00e5da, d\u00e4r det l\u00e5g en trumma i. Vi l\u00e4ste dikten, s\u00e5g filmen p\u00e5 UR som h\u00f6r till dikten och sedan spelade eleverna p\u00e5 rytminstrument till dikten. Vi utvecklade sedan arbetet med Lennart Hellsings s\u00e5nger, bl.a. \u201dTrollkarlen\u201d som ing\u00e5r i poesiantologin. Vi l\u00e4ste b\u00f6cker av Lennart Hellsing och s\u00e5g filmen \u201dKrakel Spektakel\u201d. Vi anv\u00e4nde oss ocks\u00e5 av memoryspel (Krakel Spektakel MEMO och R\u00e4kna sj\u00f6r\u00f6vare).<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r vi introducerade dikten \u201dSn\u00f6gubbe t\u00f6gubbe\u201d av Hanna Lundstr\u00f6m l\u00e5g det en sn\u00f6gubbe i den hemliga l\u00e5dan. Vi l\u00e4ste dikten och s\u00e5g filmen fr\u00e5n UR. Till temat sn\u00f6gubben gjorde eleverna sedan klipp\u00f6vningar samt bilduppgifter med olika tekniker. Dikten ledde oss vidare till att l\u00e4sa andra b\u00f6cker om sn\u00f6gubbar och g\u00f6ra olika arbetsblad. Vi s\u00e5g ocks\u00e5 filmen \u201dThe snowman\u201d. Vi avslutade med att skriva en dikt tillsammans om vintern.<\/p>\n\n\n\n
Den sista dikten som vi jobbade med var \u201dSkr\u00e4ck\u00f6dlor\u201d av Britt G Hallqvist. D\u00e5 l\u00e5g det en dinosaurie i hemliga l\u00e5dan. Arbetet med dinosaurier inspirerande eleverna v\u00e4ldigt mycket. Vi l\u00e4ste b\u00e5de faktab\u00f6cker och sk\u00f6nlitteratur, vi s\u00e5g faktafilmer om dinosaurier, filmen om \u201dLillefot\u201d samt \u201dT-Rex\u201d p\u00e5 SVT-barn. Eleverna jobbade \u00e4ven med dinosauriepussel, olika spel (Dotty dinosaurs, Dinosaurier memo) samt arbetsblad.<\/p>\n\n\n\n
Tillsammans har vi l\u00e4st dikter i k\u00f6r och lyssnat p\u00e5 hur dikterna l\u00e5ter n\u00e4r man l\u00e4ser med olika r\u00f6ster. Vi har fantiserat runt orden, hur de k\u00e4nns, smakar och n\u00e4stan luktar. Bilderna i boken har f\u00f6rst\u00e4rkt texten och f\u00e5ngat elevernas intresse. Bilderna har d\u00e4rf\u00f6r varit viktiga f\u00f6r elevernas f\u00f6rst\u00e5else. N\u00e4r eleverna har ber\u00e4ttat om bilderna har vi st\u00e4llt fr\u00e5gor som:<\/p>\n\n\n\n
Vad t\u00e4nker jag p\u00e5 n\u00e4r jag ser den h\u00e4r bilden?<\/li>
Hur tycker jag att bilden passar till dikten som vi har l\u00e4st?<\/li>
Vilken \u00e4r min favoritdikt\/bild?<\/li><\/ul>\n\n\n\n
Eleverna har stolt visat upp sina alster i klassrummet och i korridoren. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt har de haft en mottagare som har kunnat se och bekr\u00e4fta deras arbeten. Varje dikt som vi har jobbat med har blivit till en fin tavla som vi har haft i klassrummet. Dikttavlorna har p\u00e5mint alla om de dikter som klassen har jobbat med.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
Vilka positiva resultat kan vi se av att jobba med poesi?<\/strong><\/p>\n\n\n\n
Det har startat m\u00e5nga sp\u00e4nnande och intressanta samtal i klassen om texterna och bilderna i boken \u201dEn bro av poesi\u201d. Det har ocks\u00e5 varit v\u00e4ldigt inspirerande att h\u00f6ra hur eleverna har delat med sig av sina olika erfarenheter, tankar och \u00e5sikter. Vi upplever att det har lett till en st\u00f6rre acceptans i klassen, man f\u00e5r t\u00e4nka olika och att det \u00e4r helt okej. Vad betyder den h\u00e4r dikten f\u00f6r mig? Vad betyder den f\u00f6r dig? Dikterna har talat till oss p\u00e5 olika s\u00e4tt!<\/p>\n\n\n\n
Eleverna \u00e4r nu mer medvetna om att det finns n\u00e5got som heter dikter och att de \u00e4ven kan skapa egna dikter utifr\u00e5n sina egna ord. Dikterna har inspirerat oss till mycket h\u00f6gl\u00e4sning och s\u00e5ng. Vi har l\u00e4rt oss att dikter kan bli till en s\u00e5ng, t.ex. \u201dTrollkarlen\u201d b\u00e5de sj\u00f6ng och l\u00e4ste vi som en text. <\/p>\n\n\n\n
Dikterna har inspirerat oss till olika teman vilket har gett eleverna en bred kunskap inom olika omr\u00e5den, t.ex. \u201dvinter\u201d, \u201ddinosaurier\u201d m.fl. Arbetet har ocks\u00e5 inspirerat oss till att jobba med andra dikter och ordspr\u00e5k, t.ex. R\u00e4dd som en hare, Modig som ett lejon, av f\u00f6rfattaren Marcus Gunnar Pettersson.<\/p>\n\n\n\n
Vi har f\u00e5tt se hur ett intresse f\u00f6r poesi har v\u00e4ckts och skapat en fin gemenskap bland eleverna.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
V\u00e5ra tankar och erfarenheter om poesiprojektet<\/strong><\/p>\n\n\n\n
Vi rekommenderar andra att ocks\u00e5 jobba mer med poesi! Det h\u00e4r \u00e4r ett v\u00e4ldigt roligt och stimulerande s\u00e4tt att jobba p\u00e5. Arbetet g\u00e5r ocks\u00e5 att utveckla p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt. F\u00f6r oss blev poesiprojektet en ing\u00e5ng till nya sp\u00e4nnande texter, s\u00e5nger, dikter och andra spr\u00e5kupplevelser.<\/p>\n\n\n\n
P\u00e5 skolan utvecklade vi ett kollegialt l\u00e4rande kring arbetsomr\u00e5det och vi delade med oss av v\u00e5ra olika erfarenheter. Det blev ett \u00e4mnes\u00f6vergripande arbete d\u00e4r vi fick in flera \u00e4mnen, bild, musik, NO (sn\u00f6, olika djur), matematik (r\u00e4knade dinosaurier).<\/p>\n\n\n\n
Vi har fortl\u00f6pande dokumenterat v\u00e5rt arbete, vilket g\u00f6r det enkelt att forts\u00e4tta samt att utveckla arbetet \u00e4n mer.<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
Om man vill veta mer om v\u00e5rt poesiprojekt s\u00e5 kan man kontakta Kyrkebyskolan i Arvika.<\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "