Att g\u00f6ra en del av kartl\u00e4ggningen i f\u00f6rskoleklass utomhus har visat sig vara ett v\u00e4lfungerande koncept i Karlstad. Utomhus finns det gott om plats f\u00f6r arbete i sm\u00e5grupper och Naturskolan med sin erfarenhet av undervisning i naturvetenskap och matematik har kunnat bli en viktig resurs i kartl\u00e4ggningen.<\/p>\n\n\n\nEleverna i f\u00f6rskoleklass p\u00e5 Kvarnbergsskolan i full f\u00e4rd med att l\u00f6sa matematikproblem med vatten.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
F\u00f6r att vara s\u00e4kra p\u00e5 att vi k\u00e4nner till vilka elever som kan f\u00e5 sv\u00e5rt att n\u00e5 kunskapsm\u00e5len i svenska, svenska som andraspr\u00e5k och matematik och hj\u00e4lpa de eleverna extra, s\u00e5 genomf\u00f6r alla skolor en kartl\u00e4ggning under elevens f\u00f6rsta \u00e5r i skolan. Den kallas l\u00e4sa-, skriva-, r\u00e4knagarantin och genomf\u00f6rs sedan 2019 i hela Sverige med alla elever i f\u00f6rskoleklass.<\/p>\n\n\n\n
Kartl\u00e4ggningen \u00e4r ganska omfattande och kr\u00e4ver att l\u00e4raren genomf\u00f6r m\u00e5nga uppgifter med eleverna i sm\u00e5grupper, vilket kan vara sv\u00e5rt b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller lokaler och tid. S\u00e5 i Karlstad har flera skolor l\u00f6st det p\u00e5 ett lite unikt s\u00e4tt, n\u00e4mligen genom att g\u00f6ra kartl\u00e4ggningen i matematik utomhus tillsammans med Naturskolan.<\/p>\n\n\n\n
Naturskolan har anpassat uppgifterna<\/h2>\n\n\n\n
Naturskolan har l\u00e5ng erfarenhet av att jobba med naturvetenskap och matematik med yngre barn och har kunnat anpassa kartl\u00e4ggningsuppgifterna s\u00e5 att de passar att genomf\u00f6ra utomhus. Ute i naturen finns ocks\u00e5 gott om plats att jobba i sm\u00e5grupper utan att st\u00f6ra varandra. Vi f\u00f6ljde med en f\u00f6rskoleklass fr\u00e5n Kvarnbergsskolan som fick tillbringa en dag med matematik i Jakobsbergsskogen tillsammans med Nina Holm fr\u00e5n Karlstads Naturskola.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
Nina inleder dagen med en dramatisk ber\u00e4ttelse om hur hon i morse blev v\u00e4ckt av trollungarna fr\u00e5n N\u00f6ttebr\u00f6ten som bankade p\u00e5 hennes f\u00f6nster. De hade varit nere vid tj\u00e4rnet f\u00f6r att tv\u00e4tta sin farmors guldringar och d\u00e5 hade den elaka Ulva kommit och tagit ringarna. Trollungarna har f\u00e5tt olika uppdrag fr\u00e5n Ulva som de m\u00e5ste g\u00f6ra f\u00f6r att f\u00e5 tillbaka ringarna. Men uppdragen var f\u00f6r sv\u00e5ra s\u00e5 Nina undrar om barnen skulle kunna hj\u00e4lpa till s\u00e5 trollungarna kan f\u00e5 tillbaka guldringarna. Det ville barnen g\u00e4rna och uppgifterna \u00e4r allts\u00e5 de olika delarna i matematikkartl\u00e4ggningen.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
\u2013 Ulva ska dela sin favoritdryck, N\u00f6ttebr\u00f6tens k\u00e4llvatten, med en v\u00e4n, ber\u00e4ttar Nina. Det \u00e4r viktigt att de f\u00e5r lika mycket vatten s\u00e5 det blir r\u00e4ttvist. Hur ska ni g\u00f6ra s\u00e5 de f\u00e5r precis lika mycket?<\/p>\n\n\n\n
Eleverna f\u00e5r en flaska vatten och muggar och hinkar, alla olika stora. De funderar och provar och pedagogerna \u00e4r med och lyssnar p\u00e5 hur barnen resonerar f\u00f6r att l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Nu \u00e4r det lika, s\u00e4ger en elev efter att ha h\u00e4llt upp i tv\u00e5 burkar.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Finns det n\u00e5got s\u00e4tt vi kan veta om det \u00e4r lika, fr\u00e5gar Nina.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Vi kan m\u00e4ta med en pinne.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
F\u00f6rutom Nina fr\u00e5n Naturskolan och l\u00e4raren Emil finns fritidspedagogerna Linda Karlsson och Matilda Danko med i skogen. Tillsammans kan de f\u00f6lja diskussionerna i alla grupper och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt genomf\u00f6ra kartl\u00e4ggningen f\u00f6r hela klassen, n\u00e5got som skulle tagit m\u00e5nga dagar p\u00e5 skolan med planering av mindre grupper i grupprum.<\/p>\n\n\n\n
Efter varje uppgift samlas pedagogerna och pratar ihop sig och antecknar. Kanske har n\u00e5got barn inte varit s\u00e5 delaktig i sin grupp och d\u00e5 kan en pedagog uppm\u00e4rksamma och kartl\u00e4gga det barnet i en annan situation.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
\u2013 Man f\u00e5r svart p\u00e5 vitt p\u00e5 ett tydligare s\u00e4tt med den h\u00e4r kartl\u00e4ggningen p\u00e5 var man kan beh\u00f6va st\u00f6dja varje elev och \u00e4ven vad vi beh\u00f6ver rikta in undervisningen p\u00e5 i gruppen, s\u00e4ger l\u00e4raren Emil Osclin.<\/p>\n\n\n\n
Det var fascinerande att h\u00f6ra hur m\u00e5nga olika id\u00e9er eleverna hade p\u00e5 hur de skulle l\u00f6sa problemet, alla grupper hade sina egna f\u00f6rslag.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Om man h\u00e4ller lite i taget, d\u00e5 kan man se att det blir lika.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det \u00e4r l\u00e4ttare om vi h\u00e4ller tillbaka i flaskan och b\u00f6rjar om.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det \u00e4r ofta i samarbetet de hittar l\u00f6sningen, s\u00e4ger Nina.<\/p>\n\n\n\n
Mellan de koncentrationskr\u00e4vande uppgifterna fanns det tid f\u00f6r lek i skogen och efter ett tag blev det dags att f\u00f6rbereda matlagning \u00f6ver elden - tacos stod p\u00e5 menyn.<\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "