post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "7287",
"_fgd2wp_old_node_id": "2042",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7290,
"ID": 7290,
"post_author": "2071",
"post_content": "I den h\u00e4r \u00f6vningen ska eleverna skapa ett eget spel och programmera en kompisrobot som ska ta s\u00e5 m\u00e5nga po\u00e4ng som m\u00f6jligt p\u00e5 spelplanen. Under Workshop 1 p\u00e5 Hagaborgsskolan innebar det att det var dags f\u00f6r l\u00e4rarna att r\u00f6ra lite p\u00e5 sig! Den h\u00e4r \u00f6vningen startade med en genomg\u00e5ng inne i konferensrummet och genomf\u00f6rdes sen ute vid det stora m\u00e5lade rutn\u00e4tet p\u00e5 skolg\u00e5rden.<\/p>
<\/p>
<\/strong><\/p>Material:<\/strong><\/p>- Linjerade papper och penna<\/li>
- F\u00e4rgade papper - gula och svarta<\/li>
- \u00c4rtp\u00e5sar eller annat tungt.<\/li><\/ul>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
F\u00f6rberedelse:<\/strong><\/p>Innan \u00f6vningen startade pratade vi om villkorsstyrning med If-satser. F\u00f6r att effektivisera, optimera koden kan man ta hj\u00e4lp av villkorsstyrning. If-satser anv\u00e4nder vi faktiskt till vardags i helt vanliga situationer, utan att vi kanske t\u00e4nker p\u00e5 det. Till exempel: Vi tittar ut genom f\u00f6nstret och IF det regnar THEN tar paraply n\u00e4r vi g\u00e5r ut, ELSE g\u00e5 ut utan paraply. P\u00e5 svenska kan vi anv\u00e4nda begreppen OM och ANNARS. Jag visade ett skissat exempel p\u00e5 ett rutn\u00e4t d\u00e4r det l\u00e5g utlagt skatter (gula rutor) och hinder (svarta rutor) och ett exempel p\u00e5 kod f\u00f6r att f\u00e5 spelaren att r\u00f6ra sig \u00f6ver planen och plocka po\u00e4ng. Vi testade sedan att s\u00e4tta in villkor f\u00f6r att effektivisera koden. OM du kommer fram till en gul \u2013 plocka upp den. OM du kommer fram till en svart \u2013 hoppa \u00f6ver. Det beh\u00f6vdes bara fem rader kod f\u00f6r att komma lika l\u00e5ngt. <\/p>
<\/p>
Jag f\u00f6rberedde rutn\u00e4tet p\u00e5 g\u00e5rden genom att l\u00e4gga ut gula och svarta papper. Jag anv\u00e4nde \u00e4rtp\u00e5sar f\u00f6r att h\u00e5lla dem kvar i vinden. Man skulle \u00e4ven kunna best\u00e4mma att \u00e4rtp\u00e5sarna \u00e4r skatter och hinder om man har \u00e4rtp\u00e5sar i tv\u00e5 olika f\u00e4rger, s\u00e5 slipper man ha pappret. Rutn\u00e4tet \u00e4r 10x10 rutor, m\u00e5lade p\u00e5 skolg\u00e5rdens asfalt. Jag f\u00f6rs\u00f6kte placera skatterna s\u00e5 att det fanns en spridning och vissa hinder n\u00e4ra skatterna f\u00f6r att f\u00f6rsv\u00e5ra s\u00e5 att de tvingades hoppa f\u00f6r l\u00e5ngt och f\u00e5 en omv\u00e4g.<\/p>
Genomf\u00f6rande:<\/strong><\/p>L\u00e4rarna delades in i grupper med tre personer i varje. Tv\u00e5 hj\u00e4lptes \u00e5t att programmera \u2013 skriva kod p\u00e5 linjerat papper. Den tredje, som agerade robotkompis fick sedan testa deras kod och plocka po\u00e4ng. L\u00e4rarna uppmanades att testa att skriva sin kod med eller utan villkor f\u00f6r att se vilken skillnad det gjorde i antal po\u00e4ng de hann plocka upp. De fick n\u00e4mligen \u00e4ven begr\u00e4nsningen att de enbart fick anv\u00e4nda 10 rader kod n\u00e4r de gjorde sitt spel. Varje ny h\u00e4ndelse skrivs p\u00e5 en ny rad, ex. Fram 5 (byt rad) V\u00e4nd h\u00f6ger (byt rad)\u2026 <\/span><\/p>Ibland beh\u00f6vde de debugga sin kod n\u00e4r de m\u00e4rkte att det inte blev som de t\u00e4nkt. Sedan turades de om att programmera alt. vara robot. Eftersom vi var flera grupper och hade en begr\u00e4nsad tid att testa \u00f6vningen best\u00e4mde vi att de r\u00e4knade po\u00e4ngen utan att plocka med sig \u201dskatterna\u201d. Om man har mer tid p\u00e5 sig kan eleverna plocka med sig po\u00e4ngen och sedan placera ut dem igen efter avslutad bana. En annan variant kan vara att det ligger en h\u00f6g med gula papper vid varje skatt s\u00e5 att de kan ta med ett papper och det \u00e4nd\u00e5 finns skatt kvar till n\u00e4sta grupp att plocka upp.<\/p>
<\/p>
Avslutning:<\/strong><\/p>Vi samlades och sammanfattade \u00f6vningen och f\u00f6rmiddagen. H\u00e4r kan man med f\u00f6rdel v\u00e4lja att l\u00e5ta n\u00e5gra grupper visa upp sina l\u00f6sningar och resonera kring optimering av koden osv.<\/p>
<\/strong><\/p>Reflektion:<\/strong><\/p>N\u00e5gra av grupperna anv\u00e4nde b\u00e5de loopar och villkor f\u00f6r att optimera koden. Testade och testade igen f\u00f6r att f\u00f6rs\u00f6ka hitta smarta l\u00f6sningar. Processen, det datalogiska t\u00e4nkandet blev v\u00e4ldigt synligt. De br\u00f6t ner problemet i mindre bitar, funderade p\u00e5 var p\u00e5 banan de skulle fokusera och var utg\u00e5ngspunkten skulle ligga f\u00f6r att f\u00e5nga s\u00e5 m\u00e5nga skatter som m\u00f6jligt. De funderade \u00f6ver olika alternativ till l\u00f6sningar och testade sina l\u00f6sningar. Flera debuggade n\u00e4r det uppstod fel i koden och till slut fick roboten testa koden och ta po\u00e4ng. Otroligt h\u00e4ftigt att st\u00e5 bredvid och observera!<\/p>
En sak som kan f\u00f6rtydligas \u00e4nnu mer innan \u00f6vningen startar \u00e4r att det svarta hindret inte r\u00e4knas som ett steg n\u00e4r man g\u00e5r\/hoppar \u00f6ver det. N\u00e5gra testade att bara forts\u00e4tta g\u00e5 \u00f6ver hindret som om det var en vanlig ruta n\u00e4r villkoret \u201dOM svart \u2013 hoppa \u00f6ver\u201d anv\u00e4ndes. Vi resonerade oss gemensamt fram till att det gav mer f\u00f6r spelet om man beh\u00f6vde hoppa \u00f6ver rutan och forts\u00e4tta r\u00e4kna p\u00e5 n\u00e4stkommande ruta ist\u00e4llet. Annars blev det inte lika mycket utmaning.<\/p>
Att anv\u00e4nda villkorstyrning p\u00e5 det h\u00e4r s\u00e4ttet kan ses som ett v\u00e4ldigt f\u00f6renklat s\u00e4tt, det h\u00e5ller jag med om, men jag tycker \u00e4nd\u00e5 att \u00f6vningen ger en f\u00f6rsta inblick i att programmera med villkor. Eleverna tr\u00e4nar p\u00e5 att se VARF\u00d6R det \u00e4r smart att anv\u00e4nda villkor f\u00f6r att effektivisera koden och de f\u00e5r programmera med hela kroppen!<\/p>
Om \u00f6vingen g\u00f6rs i en elevgrupp skulle jag absolut rekommendera att f\u00f6rst l\u00e5ta eleverna jaga skatter i rutn\u00e4tet utan att ha f\u00f6rklara villkorsstyrning f\u00f6r att sedan, efter genomg\u00e5ngen om villkor, l\u00e5ta dem testa igen och se hur m\u00e5nga fler po\u00e4ng de lyckas ta. Rutn\u00e4tet \u00e4r en utm\u00e4rkt arena att tr\u00e4na p\u00e5 att programmera varandra enbart med pilar till en b\u00f6rjan f\u00f6r att s\u00e5 sm\u00e5ningom g\u00e5 \u00f6ver till textrader, loopar och villkor.<\/p>
Varianter:<\/strong><\/p><\/p>
En liknande variant av \u00f6vningen finns med i UR-serien Programmera mera med Karin Nyg\u00e5rds. D\u00e4r genomf\u00f6rs \u00f6vningen med hj\u00e4lp av f\u00e4rgade papper som banor runt i klassrummet. \u00d6vningen skulle \u00e4ven kunna genomf\u00f6ras i ett r\u00f6relserum, idrottssal eller aula d\u00e4r man har st\u00f6rre yta att r\u00f6ra sig p\u00e5. Vita papper kan symbolisera de tomma rutorna om man vill arbeta med ett rutn\u00e4t. Annars kan man anv\u00e4nda sig av olika slingrande banor av f\u00e4rgade papper d\u00e4r de vita pappren \u00e4r neutrala steg. Olika uppdrag, po\u00e4ngssytem och hinder g\u00f6r att \u00f6vningen kan varieras i det o\u00e4ndliga!<\/p>
<\/p>",
"post_date": "2017-10-03 12:28:19",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Unplugged - Skattjakt ute i rutn\u00e4t",
"post_type": "blog",
"slug": "unplugged-skattjakt-ute-i-rutnat",
"_thumbnail_id": "7287",
"_fgd2wp_old_node_id": "2042",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2017-10-03 12:28:19",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "unplugged-skattjakt-ute-i-rutnat",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2017-10-03 12:28:19",
"post_modified_gmt": "2017-10-03 12:28:19",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/lisa-thorne\/20171003\/unplugged-skattjakt-ute-i-rutnat\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
[
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "digitalisering",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2204,
"ID": 2204,
"term_id": 2204,
"slug": "digitalisering",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2204,
"parent": 0,
"count": 13,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "programmera",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2241,
"ID": 2241,
"term_id": 2241,
"slug": "programmera",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2241,
"parent": 0,
"count": 3,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "programmering",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1888,
"ID": 1888,
"term_id": 1888,
"slug": "programmering",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1888,
"parent": 0,
"count": 11,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "skola",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1345,
"ID": 1345,
"term_id": 1345,
"slug": "skola",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1345,
"parent": 0,
"count": 7,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "utomhuspedagogik",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1288,
"ID": 1288,
"term_id": 1288,
"slug": "utomhuspedagogik",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1288,
"parent": 0,
"count": 3,
"filter": "raw"
}
]
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}