post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2532",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7785,
"ID": 7785,
"post_author": "2060",
"post_content": "Under tisdagen och onsdagen var R\u00e5torps skolors elevh\u00e4lsoteam p\u00e5 konferensen Elevh\u00e4lsa 2020. Det var tv\u00e5 intressanta dagar med en hel del matnyttigt att reflektera kring. En \u00f6vergripande reflektion jag g\u00f6r efter dessa tv\u00e5 dagar \u00e4r att frasen det relationella perspektivet stack ut. Det var n\u00e5got som de flesta f\u00f6rel\u00e4sare tog upp som en viktig faktor i ett framg\u00e5ngsrikt elevh\u00e4lsoarbete. Frasen i sig \u00e4r inte ny p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt, men den signalerar att fokus inom skola har skiftat, som jag tolkar det, fr\u00e5n fokus p\u00e5 eleven till fokus p\u00e5 l\u00e4rmilj\u00f6n. Det handlar om att vi som arbetar inom skola beh\u00f6ver samordna \u00e4nnu b\u00e4ttre utifr\u00e5n det faktumet.<\/p>
P\u00e5 R\u00e5torps skolor har vi reflekterat mycket kring vad det inneb\u00e4r att ha ett relationellt perspektiv, inte bara gentemot eleverna utan \u00e4ven i relation till pedagogerna. F\u00f6r mig var den f\u00f6rsta bekantskapen med det relationella perspektivet <\/a>en viktig h\u00e4ndelse i mitt pedagogiska ledarskap. D\u00e4r och d\u00e5 fick jag en f\u00f6rklaringsmodell, som kl\u00e4dde min p\u00e5g\u00e5ende process i ord. Det var inte s\u00e5 att jag gjorde n\u00e5gra st\u00f6rre f\u00f6r\u00e4ndringar utifr\u00e5n det m\u00f6tet, men jag fick en djupare f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r min egen process. Nu \u00e4r det relationella perspektivet n\u00e5got vi lyfter fram i v\u00e5r lokala plan f\u00f6r elevh\u00e4lsa.<\/p>Nu \u00e4r v\u00e5r ambition att lyfta in det relationella perspektivet in i processen kring n\u00e4rvaro och skolanknytning. Vi har under en tid k\u00e4nt att de mallar vi har f\u00f6r att kartl\u00e4gga problematisk fr\u00e5nvaro inte \u00e4r i samklang med v\u00e5r inriktning i elevh\u00e4lsoarbetet. Fokus ligger p\u00e5 \u00e4mnen och det \u00e4r sj\u00e4lvklart ett viktigt fokus, men d\u00e5 vi har en god m\u00e5luppfyllelse n\u00e4r det g\u00e4ller kunskaper s\u00e5 \u00e4r det inte i den \u00e4nden vi vill b\u00f6rja. Vi vill b\u00f6rja med att kartl\u00e4gga den faktiska fr\u00e5nvaron och analysera den. Fr\u00e5n och med nu kommer vi skifta fokus och i den processen kommer elevh\u00e4lsan ta ett \u00f6vergripande grepp \u00f6ver kartl\u00e4ggningen och analysen av denna.<\/p>
S\u00e5 vad kommer vi g\u00f6ra d\u00e5? Jo, Vid varje terminsslut g\u00f6r jag som rektor en analys av n\u00e4rvarostatistiken som skoladministrat\u00f6ren skickar ut till oss rektorer dessutom kommer rektor se \u00f6ver n\u00e4rvaron var femte vecka utifr\u00e5n kommunens policy p\u00e5 85%. Om jag d\u00e5 uppt\u00e4cker elever med en n\u00e4rvaro p\u00e5 l\u00e4gre \u00e4n 85% s\u00e5 skapar jag elev\u00e4renden i aktuella fall i v\u00e5rt journalsystem PMO och l\u00e4gger in \u00e4rendena p\u00e5 n\u00e4stf\u00f6ljande m\u00f6te i EHT. Efter teamm\u00f6tet anm\u00e4ler rektor orov\u00e4ckande fr\u00e5nvaro till n\u00e4mnden enligt kommunens rutin. D\u00e4refter f\u00e5r v\u00e5r specialpedagog i uppdrag att analysera fr\u00e5nvarom\u00f6nster och konkretisera m\u00f6nstret genom att markera fr\u00e5nvarotillf\u00e4llena i en kalender samt r\u00e4kna om fr\u00e5nvaroprocenten till f\u00f6rlorad undervisningstid. Vi har m\u00e4rkt att det inte f\u00e5r n\u00e5gon st\u00f6rre effekt att presentera en procentsats f\u00f6r v\u00e5rdnadshavare eller elever. Vi vill genom denna analys l\u00e4gga fokus p\u00e5 undervisningstiden det vill s\u00e4ga det vi ansvarar f\u00f6r.<\/p>
Specialpedagogen \u00e5terkopplar analysen till mentor och ber\u00f6rda pedagoger. F\u00f6rst nu kliver mentor ordentligt in i processen och tar kontakt med v\u00e5rdnadshavare och informerar hemmet. V\u00e5r tanke \u00e4r att en tydlig kartl\u00e4ggning och analys i kombination med en information till hemmet i sig kommer inneb\u00e4ra att de allra flesta elev\u00e4renden kommer kunna avslutas vid n\u00e4sta \u00f6versikt av n\u00e4rvaro som rektor genomf\u00f6r. Jo, men skulle inte ett relationellt perspektiv in i processen kring n\u00e4rvaro?<\/p>
V\u00e5r tanke \u00e4r att specialpedagog och skolkurator ska ta fram en mall f\u00f6r det samtalet som ska genomf\u00f6ras med hemmet. I den mallen kommer ett tydligt socialt fokus lyftas fram. Det \u00e4r d\u00e4r vi kommer skriva fram vikten av att eleven har minst en b\u00e4rande och l\u00e4rarande relation med n\u00e5gon vuxen p\u00e5 skolan. Det \u00e4r det relationella perspektivet ska tydligg\u00f6ras. V\u00e5r tanke \u00e4r att tydligt skriva fram att det \u00e4r vi i skolan som ansvarar f\u00f6r att bygga relationen med eleven. Vi \u00e4r medvetna om att alla elevers n\u00e4rvaro inte kommer \u00f6ka bara f\u00f6r att vi skapar en mall f\u00f6r samtal som pedagogerna anv\u00e4nder, men samtidigt \u00e4r v\u00e5r hypotes att f\u00f6r de flesta s\u00e5 kommer denna insats ge avsedd effekt.<\/p>
Skulle inte n\u00e4rvaron f\u00f6rb\u00e4ttras utifr\u00e5n kommunens policy p\u00e5 85% s\u00e5 genomf\u00f6r specialpedagog och kurator ett m\u00f6te med eleven och eventuellt v\u00e5rdnadshavare. <\/span>Utifr\u00e5n m\u00f6tet med eleven och eventuellt v\u00e5rdnadshavare skapas en handlingsplan. D\u00e4r kan insatser s\u00e5som samtalsst\u00f6d f\u00f6r elev och v\u00e5rdnadshavare erbjudas. Skulle insatserna i handlingsplanen inte fungera tillfredsst\u00e4llande kan rektor fatta olika typer av beslut f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla att elevens behov \u00e4r i fokus s\u00e5som beslut om s\u00e4rskild undervisning, beslut om s\u00e4rskild undervisningsgrupp\/ enskild undervisning eller beslut om anpassad studieg\u00e5ng.<\/p>Vi har medvetet valt att inte precisera n\u00e5gra fler insatser \u00e4n samtalsst\u00f6d. Vi tror att samtalsst\u00f6det fr\u00e5n skolkurator kan vara en insats som kan bli generell, men vi tror att handlingsplanen i \u00f6vrigt m\u00e5ste utg\u00e5 fr\u00e5n eleven och hens behov och d\u00e5 \u00e4r det naturligt att insatserna blir individuella. Detta \u00e4r ju i h\u00f6gsta grad \u00e5tg\u00e4rdande aktioner fr\u00e5n elevh\u00e4lsan. Vi har \u00e4ven t\u00e4nkt p\u00e5 hur vi ska arbeta fr\u00e4mjande kring detta.<\/p>
N\u00e5got som stack ut p\u00e5 konferensen var tankarna kring en social kartl\u00e4ggning, som ett par av f\u00f6rel\u00e4sarna lyfte fram. Det g\u00e5r i korthet ut p\u00e5 att arbetslaget inf\u00f6r till exempel utvecklingssamtalet g\u00e5r igenom samtliga elever utifr\u00e5n ett socialt perspektiv. Det kan g\u00f6ras genom att st\u00e4lla fr\u00e5gan: vilka av oss i arbetslaget har en b\u00e4rande och l\u00e4rande relation med eleven? P\u00e5 det s\u00e4ttet f\u00e5r arbetslaget en tydlig bild av elevgruppen. Skulle det visa sig att det finns elever som vi \u00e4nnu inte f\u00e5tt till en b\u00e4rande och l\u00e4rande relation med, s\u00e5 ska n\u00e5gon av pedagogerna ta det viktiga uppdraget att b\u00f6rja bygga en tillitsfull relation genom att helt enkelt s\u00f6ka upp eleven och b\u00f6rja prata med eleven om till exempel elevens intressen och familj. Som allt f\u00f6rb\u00e4ttringsarbete m\u00e5ste detta ske med systematik det vill s\u00e4ga att l\u00e4raren ska genomf\u00f6ra x antal samtal med eleven under en period. Den aktivitet andas ett tydligt relationellt perspektiv samtidigt som den lyfter fram den tillitsfulla relationen i kontexten skolanknytning.<\/p>
Det \u00e4r n\u00e4r elevh\u00e4lsoarbete och systematik g\u00e5r hand i hand vi kan ha fullt fokus p\u00e5 att fr\u00e4mst arbeta fr\u00e4mjande och f\u00f6rebyggande. Jag anser att det \u00e4r i det \u00e5tg\u00e4rdande arbetet risken \u00e4r st\u00f6rre att vi hamnar i ett kategoriskt perspektiv. Det \u00e4r i det fr\u00e4mjande arbetet det relationella perspektivet tar ordentligt spj\u00e4rn och skapar momentum f\u00f6r ett aktivt elevh\u00e4lsoarbete.
\/Magnus Sj\u00f6din, rektor<\/p>",
"post_date": "2020-01-15 14:38:52",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "\u00c4nnu st\u00f6rre fokus p\u00e5 det relationella perspektivet",
"post_type": "blog",
"slug": "annu-storre-fokus-pa-det-relationella-perspektivet",
"_fgd2wp_old_node_id": "2532",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2020-01-15 14:38:52",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "annu-storre-fokus-pa-det-relationella-perspektivet",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-01-04 16:54:01",
"post_modified_gmt": "2022-01-04 16:54:01",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/ratorps-skolor\/20200115\/annu-storre-fokus-pa-det-relationella-perspektivet\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}