picture-1197-1476197102.jpg

Blogg

Elevhälsan på Råtorp

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar…

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.

Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.

Bokstavstema i förskoleklass

Under hösten har jag haft förmånen att få åka runt i Sverige och föreläst med Förskoleklassens rikskonferens, mött andra pedagoger och berättat hur vi på Råtorp arbetar. Nu tänkte jag berätta även för er hur vi i förskoleklassen på Råtorp arbetar. 

Varje vecka inleds med ett besök som vi kallar för bokstavsbesök. Det kan vara ett brev som ligger på samlingsmattan, en qr-kod till en film, ett mystiskt meddelande, en ledtråd, ett uppdrag (ta på er skorna och gå till det största trädet på skolgården). 

Allra oftast börjar dagen med en knackning på dörren och in kommer en bokstavsperson. Eleverna vet att det kommer någon varje måndagsmorgon och är väldigt förväntansfulla. De vet att det är någon som har klätt ut sig men kan inte alltid känna igen personen, då är det extra spännande samtidigt som det är skönt för en del elever när de känner igen fritidsfröken eller vaktmästaren. 

De som kommer till oss som bokstavspersoner äger själva sitt besök. En del stannar länge och en del stannar en kortare stund. De bestämmer själva hur mycket eller lite de klär ut sig. De enda ramarna de får av mig är veckans bokstav och tema, de får veta vad vi ska jobba med sen är det fritt fram.  

En del stannar väldigt kort som till exempel Iskalla Ivar, som hade dubbla jackor och dubbla mössor på sig. Han stannade inte många minuter medans Dramatiska Doris stannade över en timme och hade drama med eleverna. Oavsett om du stannar länge eller kort som bokstavperson så lämnar du en resväska. Den är full med ledtrådar till veckans arbete. Där kan ligga ett paraply, ett paket solroskärnor, en sockerbit, en linjal, vad som helst som kan kopplas till veckans arbete eller kommer att användas under veckan eller dyka upp i en saga vi ska arbeta kring eller liknande.  

Det finns även möjligheter till samarbete i de olika årskurserna. Ett exempel på detta var i höstas när Fredsforskaren Frida From kom på besök. “Frida” arbetar i vanliga fall som lärare i årskurs 5 och inför besöket hade hon pratat med sin klass om hennes stundande besök. Eleverna fick berätta om hur det var när de gick i förskoleklass och vad de mindes från dessa bokstavsbesök. Eleverna i klass 5 fick sedan ett uppdrag; att skriva böcker, pop-up böcker med så många ord som möjligt som börjar på bokstaven f. Dessa böcker hade sedan Frida med på sitt besök och eleverna i förskoleklassen läste och tittade i dem med glädje. 

Efter besöket packar jag och klassen upp väskan och jag låter eleverna sätta ord på vad de tror att paraplyet kommer att användas till. Vad ska vi göra med en sockerbit i skolan, här äter vi ju inte godis… Ibland kommer eleverna med förslag som är bättre än vad jag har planerat att vi ska göra med väskans innehåll, då ändrar jag i min planering och låter eleverna vara med och styra och ha inflytande på undervisningen. 

Under veckan som följer arbetar vi kring veckans bokstav och tema inom alla ämnen. Vi väver in svenska, matematik, naturkunskap, teknik och de estetiska ämnena i veckans tema/bokstav. Vi sjunger sånger på veckans bokstav och vi lär oss dikter och ramsor. Leker lekar som passar. 

Under veckan som kommer jobbar vi och när fredagen har kommit så samlas vi igen tillsammans och packar ner föremålen i väskan igen. Innan de läggs ner i resväskan får eleverna sätta ord på vad vi gjorde med föremålen och där och då sätter de ord på sin kunskap och sin inlärning. De som behöver påminnas får höra det igen av sina klasskompisar.  

Jag har nu under snart 10 år arbetat med bokstavstema, och jag älskar det. Ett arbetssätt som ger mig och mina elever ny kunskap varje vecka. Vi blir miniexperter allihopa och har dessutom väldigt lustfyllt på vägen och jag hoppas att detta är ett av skolans bidrag till elevernas livslånga lust att lära.  

Men vem kommer då som bokstavsperson, var får jag tag i dom? Inte svårt när man har världens bästa kolleger på skolan som alla ställer upp och gör sitt bästa för att vi i förskoleklassen ska få spännande inledningar på veckans arbete. Tack till er alla! 
/Jessica Ekberg, förskollärare i förskoleklass

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg