picture-1197-1476197102.jpg

Blogg

Elevhälsan på Råtorp

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar…

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.

Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.

Egenproducerad film i undervisningen

Att få elever att fokusera och aktivt delta kan ibland vara problematiskt. Att dessutom få eleverna att diskutera det de gjort/varit med om kan många gånger vara en ännu större utmaning. Vi har upptäckt att egenproducerad film är något som eleverna uppskattar och tar emot med glädje! När eleverna ser på film där deras pedagoger har olika roller och bjuder på sig själva blir de genast fångade och både fokus och diskussion blir mycket enklare.

Vi i F-3 på Råtorpsskolan i Karlstad gjorde en plan vid terminsstart om att producera egna filmer utifrån elevernas behov och vår undervisning. Vi satte oss ner och listade vilka ämnen och moment vi kände var sådant som behövdes belysas mer. Manus skrevs till de olika momenten och filmas när tid finns som till exempel planeringstid och studiedagar. Några exempel av det vi filmade var 10-kompisarna, meningsuppbyggnad, ordklasser, läsförståelsestrategier och bokstavskunskap.

Själva tanken med vårt projekt är att eleverna ska kunna använda sig av filmerna när de fastnar, att de ska ha en extra genomgång tillgänglig och samtidigt få använda digitala verktyg på ett sätt som främjar kunskapsutveckling precis som vår läroplan säger.

Vi har upptäckt att det fungerar mycket väl, eleverna blir stimulerade och intresserade för läsning och skrivning. De vill gärna göra som vi pedagoger gör på filmerna och gör vi pedagoger ”fel” så ser eleverna detta direkt och det blir då roligt för dem att rätta oss. Det blir ett lustfyllt lärande!

Vi genomgår nu en UDL-utbildning där vi diskuterar just hur eleverna lär sig olika och olika fort, att en del bara knappt behöver höra en instruktion medan andra behöver både se och höra och göra flera gånger. Genom att vi har muntliga genomgångar, skriftliga genomgångar och olika filmer med genomgångar så erbjuds eleverna flera sätt som dessutom alltid finns tillgängligt, precis som UDL-perspektivet förespråkar.

Det finns egentligen inget roligare sätt att skapa relationer. Vi som arbetar inom olika årskurser lär känna barnen från de andra årskurserna eftersom de kommer fram och kommenterar och diskuterar det de sett. ”Jag såg dig på filmen i morse, varför gjorde du så?”, ”Vad rolig du var när du hoppade omkring”, ”Har du lärt dig 10-kompisarna nu?” är några få av de många kommentarer vi pedagoger fått. Det skapar en trygghet och en närhet för alla elever till oss pedagoger som arbetar i arbetslaget.

Att göra filmer är ett roligt och kreativt sätt att arbeta i arbetslaget och dessutom blir eleverna väldigt roade och glada av de olika klippen, och det är en bra utgångspunkt för inlärning. Är man glad och tycker att saker är roligt är det alltid lättare att ta till sig kunskaper.

Vår senaste film är en beställning från förskoleklasserna som jobbar med bokstavstema. Den här veckan skulle de arbeta med bokstäverna Q, X och Z och här kan ni se vår film om bokstäverna som sällan används.
/ Mia Blom, Trent Mac Gregor och Vivi Lind, lärare på Råtorpsskolan.

 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg