Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Ett klassrum som lyfter!

Vill du ha ett klassrum som lyfter, där eleverna är motiverade, inspirerade och engagerade? Där eleverna utvecklas tillsammans? Där du som lärare blir nöjd med deras kunskapsutveckling? Då har jag receptet. Det är inte dyrt, faktiskt gratis. Rubriceringen är ELEVMEDVERKAN i planeringen av undervisningen.

För några veckor sedan bloggade jag om ”beprövad erfarenhet” och jag undrade just när vår erfarenhet kan kallas beprövad. Jag stod inför ett val i klassrummet. Mina två nya klasser i åk  6, skulle få vara med och planera undervisningen, vilket de aldrig gjort förut. Vi skulle arbeta med ”Så styrs Sverige” i Samhällskunskapen och de ville ha ett skolval på riktigt. Önskningen var att ha grupparbete och söka reda på samhällsinformation och därefter redovisa den kunskap de inhämtat för varandra. Jag sade i ett snabbt ögonblick ja till detta trots att jag var tveksam. Nya klasser, en något rörig och inte vana att samarbeta.  Jag är nu med facit i hand glad att jag följde mina inre principer- elevers önskningar på hur vi ska arbeta  ska tas på allvar. Om jag som lärare ska lära mina elever vad de ska lära sig enligt kursplanen måste jag bjuda in eleverna i planeringen. 

Jag tror jag kan säga att jag har beprövad erfarenhet kring elevmedverkan i planeringen av undervisningen. Jag får ett klassrum som lyfter! Med läroplan i botten, med centralt innehåll och kunskapskrav från kursplanen som matta svävar vi tillsammans genom undervisningen och når fram till målet. Mina 39 elever som jag undervisar i So har bekräftat mina tankar. Positiva utvärderingar, glada tillrop och uttryck som ”det är roligt att planera undervisningen ihop”, ”det blir roligare”, ”jag lärde mig att ta reda på samhällsinformation” , ”det var roligt att samarbeta” och ”det var kul att få ha skolval, jag lärde mig hur ett val går till” värmer en lärarsjäl. 

Mina nya elever är inte vana att planera. De är inte vana att få uttrycka önskningar om hur de ska arbeta för att lära sig bäst. För dem har nu nya världar öppnats och jag vill träda in i dessa tillsammans med dem. Utforska tillsammans! Det är då vi får detta klassrum som lyfter! Jag trodde det skulle vara svårt, men det var faktiskt ganska enkelt. Testa receptet! 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg