picture-180-1408993513.jpg

Blogg

Pedagogisk utveckling på Nobelgymnasiet

Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som…
Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som dyker upp inom ramen för vårt uppdrag. Vi som turas om att skriva varje vecka är:Ulla-Carin Boes, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningIngegerd Norder, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningSusanne Mellerskog, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningBritt-Marie Carlsson, försteläraruppdrag med inriktning mot karaktärsämnen och IKTIngrid Lundin, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikDavid Lundeteg, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikMagnus Sohl, försteläraruppdrag med inriktning mot yrkesämnenNu ser vi fram emot ett spännande läsår - följ den pedagogiska utvecklingen på Nobelgymnasiet!

”To be everywhere is to be nowhere”

”To be everywhere is to be nowhere”, sa den grekiske författaren, filosofen och politikern Seneca redan för tvåtusen år sedan. Sällan har väl det citatet varit så aktuellt som nu för vår generation. Både vi vuxna/lärare och våra ungdomar/elever försöker alltför ofta att vinna tid genom att göra både en och två och tre saker samtidigt. Men vinner vi tid? Är vi mer effektiva? Jobbar vi snabbare? Svaret är nej, nej och nej.

En som har studerat vår digitala värld och människans förhållningssätt till den mer ingående är Patrik Wincent. Han är författare, terapeut och specialist inom dataspelsmissbruk. Jag har precis läst hans bok Den digitala drogen. Wincent vill att vi ska skapa ett liv där vi lever i harmoni med den digitala världen. Vi behöver skapa balans mellan skärmtid och icke-skärmtid. Han ser inte att skärmar/skärmtittande som något negativt, men vi behöver se över vår vardag så att skärmlivet inte tar över våra liv.

Med bokens hjälp kan man identifiera sitt digitala beroende och boken blandar fakta från vetenskapliga studier med konkreta tips och verktyg för hur man kan få ett sundare mobilliv. I början av 2016 genomförde Patrik Wincent ett ”experiment” med två gymnasieelever i Stockholm då de fick leva analogt i tre veckor, d v s ingen dator- eller mobilanvändning på den tiden. Ett mycket intressant experiment som du kan se resultatet av här som ett inslag i TV4-soffan. https://www.youtube.com/watch?v=Uj-LSKn4Fbc

Jag har visat klippet för mina gymnasieelever och haft intressanta diskussioner kring deras digitala beroende. Eftersom vi i år har infört mobilförbud som en trivselregel på Nobelgymnasiet är ämnet extra aktuellt för mig/oss. Vi har köpt in mobilfack (IKEA:s skubb, skoförvaring) och satt upp i de flesta klassrum. Tanken är att eleverna ska lägga ifrån sig sina mobiler här under lektionstid. Det fungerar bra med vissa klasser och mindre bra med andra. En anledning till att det inte fungerar fullt ut kan vara att vi inte hade mobilfacken från terminsstart utan vi hade hunnit gå några veckor innan de köptes in. Regler är aldrig lätta att implementera i efterhand.

Liksom många andra är jag något ambivalent i frågan, men jag känner dock att de lektioner då mobilerna är helt osynliga är de bästa lektionerna. Därför börjar jag bli mer och mer övertygad om att mobilen behövs mycket sällan under lektionstid. Behöver eleven söka fakta eller annan info har de ju sina datorer eller paddor. Dock behövs mobilen när vi kör Kahoot.

Eftersom det är trist att behöva tjata på eleverna så jag har delvis bytt taktik. Jag har visat eleverna Wincents film ”Together” https://www.youtube.com/watch?v=salm8fumyQs och diskuterat innehållet och vi håller på att läsa valda kapitel ur Den digitala drogen. Allt för att få eleverna att själva (med min handledning) bli digitalt medvetna och bl a inse att det inte går att fokusera på flera saker samtidigt. Våra elever kan verkligen multitaska, men inte i en inlärningssituation. De kan tugga tuggummi och cykla samtidigt, för varken tuggandet eller cyklandet i sig kräver fokusering. Om de däremot ska lyssna eller läsa för att ta in ny kunskap så krävs det fokusering och det kan endast ske effektivt på en sak i taget. Annars blir det precis som Seneca uttryckte det ”To be everywhere is to be nowhere”.

//UllaCarin Boes

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg