picture-180-1408993513.jpg

Blogg

Pedagogisk utveckling på Nobelgymnasiet

Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som…
Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som dyker upp inom ramen för vårt uppdrag. Vi som turas om att skriva varje vecka är:Ulla-Carin Boes, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningIngegerd Norder, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningSusanne Mellerskog, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningBritt-Marie Carlsson, försteläraruppdrag med inriktning mot karaktärsämnen och IKTIngrid Lundin, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikDavid Lundeteg, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikMagnus Sohl, försteläraruppdrag med inriktning mot yrkesämnenNu ser vi fram emot ett spännande läsår - följ den pedagogiska utvecklingen på Nobelgymnasiet!

Tänk att problem kan vara så bra

När man planerar genomgångar och lektionsupplägg i matematik så är det viktigt att inte gå i fällan att man undviker utmanande uppgifter för elever som har svårigheter. Genom att försöka utgå från ett problem och därefter resonera med eleverna vilka redskap vi behöver för att kunna lösa uppgiften och hur går man då tillväga om vi hanterar verktygen. Kan det till och med finnas flera lösningar på problemet så är det ännu mer utvecklande.

Det är också ett bra sätt för att få elever att våga prata matematik då de hittat sin lösning av ett problem samt att de kan få förklara sin lösning för sina klasskamrater. Det är viktigt för en elev som hittat just sin lösning på ett problem att också få delge den och få förklara den för andra, på så sätt växer den elevens lust till att vilja lära sig mer.

När jag läser i ”Rika matematiska problem” av Hagland Hedrén och Taflin så skrivs det mycket om att det är viktigt att eleverna arbetar med problemlösning då detta gör att eleverna utvecklas kreativt, logiskt och systematiskt. Själva arbetssättet att arbeta med problem kan också inspirera elever att se glädjen i att arbeta med matematik och samtidigt få eleverna att öka sitt självförtroende i matematik.

Det som varit viktigt för elever har varit att se och lyssna på andras lösningar av problem då det har gett dem förklaringar och verktyg att fortsätta arbeta vidare med.

Ibland har jag som lärare känt tveksamhet inför vissa problemlösningsuppgifter då jag funderat på om eleverna har med sig alla redskap och jag har inte vetat om de kommer förstå alla resonemang. Men ofta har det gett det bästa resultatet då det visat sig att det har varit bra med en utmaning då man fått resonera gemensamt i gruppen hur man kan komma vidare eller om det finns ännu bättre och enklare lösningar. Det är också bra då eleverna själva fått resonera sig fram till olika lösningar och sedan när man märker att de tagit till sig olika lösningsstrategier som passat dem bäst.

Så fortsätt som lärare att utmana eleverna med resonemang kring problem och diskutera olika lösningar i gruppen som kommer du märka att hela gruppen utvecklas och lyfter sig, och det är ju elevernas utveckling i våra ämnen som är det som är så inspirerande med lärararbetet.

/Ingrid Lundin 

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg