picture-180-1408993513.jpg

Blogg

Pedagogisk utveckling på Nobelgymnasiet

Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som…
Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som dyker upp inom ramen för vårt uppdrag. Vi som turas om att skriva varje vecka är:Ulla-Carin Boes, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningIngegerd Norder, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningSusanne Mellerskog, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningBritt-Marie Carlsson, försteläraruppdrag med inriktning mot karaktärsämnen och IKTIngrid Lundin, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikDavid Lundeteg, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikMagnus Sohl, försteläraruppdrag med inriktning mot yrkesämnenNu ser vi fram emot ett spännande läsår - följ den pedagogiska utvecklingen på Nobelgymnasiet!

Ny PISA-studie: Viktigt att tänka till om skoldatorer.

Surfplatta eller dator i skolan, vad är bäst? Här är åsikterna lika många som tyckarna. När jag läser olika undersökningar som har gjorts i ämnet får jag också olika svar, ofta tycker jag att det lyser igenom lite väl mycket vad personen som gjorde undersökningen tyckte redan innan. 

Idag presenterade Skolverket en undersökning om PISA-resultaten gentemot IT-användandet. Sverige ligger väldigt högt i datortäthet i skolan och datoranvändning men som vi nu har hört många gånger lågt i kunskap och detta i förhållande till varandra. Skolverket ska nu se över kompetensutvecklingen för lärare inom IT, att det finns ett stort behov av detta har jag skrivit om tidigare. 

Jag tror inte det är vad vi använder oss av som är det viktiga utan hur vi använder det. Det finns många tillfällen som penna och papper är det vinnande konceptet. Varför måste vi alltid ställa det ena mot det andra, varför inte blanda och ta russinet ur kakan? Men vi behöver känna oss trygga i att använda datorer/surfplattor som ett arbetsverktyg som kan hjälpa eleverna att nå målen.

Just nu arbetar vi med Ipad i en klass, de går första året på hantverksprogrammet, frisör. Som yrkeslärare ser jag många fördelar med Ipad på yrkeslektionerna, eleverna använder den till att filma och ta kort med. Filmerna och bilderna ingår i de arbetsloggar som eleverna gör till de olika uppgifterna i kurserna. Eleverna använder sig utav olika appar för att redigera filmerna och att samla inspirationsbilder. Eleverna har fått bra trådlösa tangentbord för att enkelt kunna skriva. Jag har tidigare använt mig av bloggen som ett verktyg i våra kurser både för att stärka elevernas digital kunskap och för att få dem att utvecklas av att visa sina arbeten offentligt. Vi har även i år startat en blogg tillsammans www.nobelfrisorerna.se, men i år kommer vi att utveckla bloggen ännu mera,  eleverna kommer att lägga ut arbeten från alla kurser de har, inte bara i yrkesämnet utan även i de gymnasiegemensamma ämnena. Vi kommer att använda bloggen som ett verktyg för formativ bedömning samt kamratbedömning. Eleverna kommer att blogga enskilt eller i olika gruppkonstellationer. Vi kommer att växla mellan styrda inlägg eller helt fritt.

Förhoppningsvis kommer detta att hjälpa oss lärare att hitta naturliga ämnesövergripande samarbeten. Vår tanke är att höja elevernas uppnåelsemål, öka deras förståelse inom de olika kurserna, träna deras förmåga att reflektera samt ökade kunskaper inom digitala tekniker.

Det kommer att göras en utvärdering i slutet av läsåret för delaktiga lärare och elever, har iPaden hjälpt eller underlättat att nå målen? Så det är bara att jobba vidare. 

/Britt-Marie Carlsson

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg