picture-180-1408993513.jpg

Blogg

Pedagogisk utveckling på Nobelgymnasiet

Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som…
Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som dyker upp inom ramen för vårt uppdrag. Vi som turas om att skriva varje vecka är:Ulla-Carin Boes, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningIngegerd Norder, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningSusanne Mellerskog, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningBritt-Marie Carlsson, försteläraruppdrag med inriktning mot karaktärsämnen och IKTIngrid Lundin, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikDavid Lundeteg, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikMagnus Sohl, försteläraruppdrag med inriktning mot yrkesämnenNu ser vi fram emot ett spännande läsår - följ den pedagogiska utvecklingen på Nobelgymnasiet!

4 argument

Ibland är vi människor som pennor. Som står i ett pennställ och som väntar på att någon ska använda oss. Alla vill vara behövda och att vara pedagog är att vara behövd. Ibland säger en kollega till mig att ”vi räddar liv”. Ödmjukt värre, tänker jag, men kanske har hon rätt.

Ibland frågar våra elever; ”varför ska vi kunna det här?” och suckar. Ofta är det när de tror att något kommer att bli för jobbigt för att lära sig. Är det verkligen mödan värt? Professorn Svein Sjöberg, professor i naturvetenskapens didaktik vid Oslo Universitet, svarar på frågan vad det finns för argument för kunskap i sin bok Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik. Sjöberg delar in argumenten i följande fyra:

  • Det första av dessa är ekonomiargumentet. Detta i sin tur kan delas in i två. Ett samhälleligt lönsamt (som kunskapsnation, företag etc) och ett personligt lönsamt (för ett framtida yrke etc).
  • Det andra är nyttoargumentet. Att vi behöver viss kunskap för att fungera i vårt samhälle där vi lever.
  • Det tredje är demokratiargumentet. I en demokrati är det viktigt att människor har möjlighet att påverka sin egen situation. Och ska man påverka en situation är det viktigt att man förstår situationen.
  • Det fjärde och sista argumentet är kulturargumentet. De stora idéerna utgör en världsbild som utgör vår gemensamma verklighetsuppfattning.

Vidare menar Sjöberg att om inte ämnena kan motivera sin plats på schemat i skolan så finns det ingen plats för ämnet i fråga. Jag tror det är viktigt som pedagog att fundera på dessa frågor i just sitt ämne och kanske kan dessa fyra rubriker ovan hjälpa till att sortera de svar som finns. Viktigt är också det argument som står under kapitlet ”Skolans värdegrund och uppgifter” i läroplanen. Skolan ska stärka elevernas tro på sig själva och på framtiden. Det är kanske därför min kollega säger att vi räddar liv. Glöm dock inte bort att ”vi pennor” också behöver komma tillbaka till pennstället ibland för att vila. Och för att vässas.

/David Lundeteg

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg