picture-180-1408993513.jpg

Blogg

Pedagogisk utveckling på Nobelgymnasiet

Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som…
Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som dyker upp inom ramen för vårt uppdrag. Vi som turas om att skriva varje vecka är:Ulla-Carin Boes, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningIngegerd Norder, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningSusanne Mellerskog, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningBritt-Marie Carlsson, försteläraruppdrag med inriktning mot karaktärsämnen och IKTIngrid Lundin, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikDavid Lundeteg, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikMagnus Sohl, försteläraruppdrag med inriktning mot yrkesämnenNu ser vi fram emot ett spännande läsår - följ den pedagogiska utvecklingen på Nobelgymnasiet!

Att tro på människan – Pygmalioneffekten

Jag gillar Melodifestivalen. Varje år under Europafinalen samlas knappa tiotalet kompisar hos mig och tippar. Alla listar först 1-26 på sitt papper. Sedan placerar man ut alla låtar, en efter en, på sitt papper. För varje land får man sedan en poäng. Nämligen differensen mellan gissningen och landets slutresultat. Det gäller att få så få poäng som möjligt. En tävling som passar ett Melodifestivalfan och en matematiker. I Sverigetävlingen år 2007 var Tommie Nilsson med. Inte med ”En dag eller ”Öppna din dörr” utan med låten ”Jag tror på människan. Det är om denna låt och om detta tema detta inlägg skall handla.

Begreppet Pygmalioneffekten kommer från den grekiska mytologin där Pygmalion förälskade sig i den skulptur som han själv hade skapat efter sina egna önskningar. Ibland kallas fenomenet också för Rosenthaleffekten. Den amerikanska forskaren Robert Rosenthal, Harvard University, gjorde en studie tillsammans med rektor Lenore Jacobson i San Fransiscos södra skoldistrikt. Där låtsades Rosenthal mäta elevernas IQ med hjälp av ett test. Sedan berättade han för skolans lärare att några slumpvis valda elever kommer att förbättra sig avsevärt under det kommande året. När Rosenthal kom tillbaka ett år senare hade dessa elever också förbättrat sig mer än de övriga eleverna. Lärarna hade visat via ord, leenden och blickar att de förväntat sig mer av dessa elever och på så sätt påverkat dessa till att prestera mer. Det finns också andra liknande försök gjorda med förväntningar på blåögda och brunögda barn i lågstadieklasser. Där talade läraren om för barnen att de brunögda barnen inte var lika intelligenta som de som hade blåa ögon. Det dröjde inte länge innan de brunögda barnen kände att de inte kunde och tappade motivationen för sitt skolarbete. Även John Hattie visar i sin studie Visible Learning att faktorer som ”inte etikettera elever” samt ”lärarens förväntningar” har stor påverkan på elevens lärande.

Tommie Nilssons text ”Jag tror på människan. Jag tror hon vill och kan” innehåller nog mer och är nog viktigare än vad publiken i Kinnarps Arena i Jönköping den 3:e februari år 2007 anade. Kanske är det nämligen den viktigaste egenskap en pedagog kan ha.

David Lundeteg

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg