Blogg
Häromdagen lyssnade vi till Gunilla Lindqvists föreläsning om sin doktorsavhandling Who should do What to Whom (2013), en forskning som undersöker pedagogiska yrkesgruppers syn på arbetet kring barn i behov av särskilt stöd.
Sammanfattningsvis visar Lindqvist studie bl.a. att
Detta är naturligtvis anmärkningsvärda resultat som behöver synliggöras på skolorna runtom i landet. För vad får det för konsekvenser när det på en skola inte råder samsyn kring det specialpedagogiska arbetet? När det är oklart viken roll t.ex. specialpedagogen har i förhållande till specialläraren och till övrig pedagogisk personal? Riskerar eleven att hamna mellan två stolar? Kan det leda till vattentäta skott mellan verksamheter som borde samverka i betydligt större utsträckning?
Och vad händer när enskilda skolor ges tolkningsutrymme att avgöra vilka barn som behöver särskilt stöd? Kan vi verkligen prata om likvärdighet och om ”en skola för alla” då?
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg