På de individuella programmen grejar vi!

Förra året fick jag och några kollegor förmånen att åka till SETT-mässan. För oss som arbetar inom anpassade grundskolan så är sällan föreläsningar riktade till oss. Så var det även denna gång. Däremot var jag väldigt nyfiken på Micael Hermansson och hans föreläsning om ”Grej of the Day” – mikrolektioner. Media hade redan pratat en hel del om det och Facebook-gruppen där lärare från hela Sverige lägger upp ”grejer”, hade fullkomligt exploderat av inlägg. Precis som alla lärare i anpassade grundskolan är vana vid, omvandla och anpassa till sin egna verksamhet, tänkte jag att detta sätt att arbeta på är egentligen ingen nyhet. Däremot var upplägget väldigt spännande och nytt för mig.

När jag klev ut från SETT-mässan började mitt letande efter en världskarta och massor med möjliga ämnen och personer snurrade i mitt huvud.

I vårt klassrum har vi en Smartboard och en Apple-tv som jag tidigare skrivit om här på bloggen. Jag och min kollega Maria valde därför att använda iPad och Keynote istället för att göra en PowerPoint. Micael Hermansson och säkerligen de allra flesta lärare, har mer text till sina bilder och låter eleverna anteckna i böcker, de fakta som lyfts fram. Vi bestämde oss för att ha så lite text med som möjligt samt lägga in teckenbilder, då flera av våra elever använder TAKK. Våra elever antecknar inte utan vi diskuterar kring ledtråden och även kring efterföljande bilder. En annan skillnad är att vi kör Grej of the Day en dag i veckan. Andra lärare som kör en gång i veckan har döpt momentet till exempelvis Grej of the Week eller Peak of the Week. Vi valde att behålla ursprungsnamnet så eleverna kan känna igen sig när exempel omgivning eller media pratar om detta.

Eleverna tycker Grej of the Day är fantastiskt spännande! Vi har detta på tisdagar och när de kommer på morgonen är det väldigt förväntansfulla. Vi inleder veckans ”grej” med en låt, Kunskap är coolt, som en vänlig själ lagt upp i Facebook-gruppen. Därefter får eleverna se ledtråden till veckans grej. Oftast är det någon elev som klarar av att lista ut vilken person, plats, händelse eller sak det handlar om. Ibland krävs det lite fler ledtrådar. Vi får se så många olika sidor hos eleverna och att de har kunskaper som vi inte hade en aning om. Som sista sida i Keynote-presentationen har vi alltid en länk till ett Youtube klipp som visar det vi precis pratat om. Därefter är det dags att placera ut en bild av veckans grej och dra ett snöre från den till vår världskarta. Vid det här laget har vi hunnit med 32 Grej of the Day, eleverna har fått lite kunskap om mycket. Kunskaper som de kanske inte fått om vi inte börjat med Grej of the Day. Då detta moment inte tar så lång tid orkar våra elever hålla koncentrationen och intresset uppe.

Om du vill se ett exempel på hur en ”grej” kan se ut så kan du ladda ned den som Keynote eller PowerPoint här nedan.

Keynote                                    PowerPoint

Annelie Arnesson, speciallärare

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg