\u201dProgression i ett \u00e4mnesdidaktiskt ljus\u201d var temat n\u00e4r l\u00e4rare fr\u00e5n \u00e5rskurs 7-9 och gymnasiet sl\u00f6t upp till \u00c4mnesl\u00e4rardagen p\u00e5 Karlstads universitet. F\u00f6rel\u00e4sningar varvades med gruppdiskussioner d\u00e4r deltagarna fick f\u00f6rdjupa sig i \u00e4mnesundervisning under ledning av forskare inom \u00e4mnesdidaktik vid universitetet. De \u00e4mnen som deltog denna dag var svenska, engelska, moderna spr\u00e5k samt musik.<\/strong> <\/p>\n\n\n\nIngela Johansson Haglund och Meta Grad\u00e9n, l\u00e4rare i \u00e5rskurs 7-9 p\u00e5 M\u00f6rmoskolan, Hammar\u00f6 kommun, uppskattade m\u00f6jligheten till erfarenhetsutbyte och ny inspiration.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Utg\u00e5ngspunkten f\u00f6r dagen var poddf\u00f6rel\u00e4sningen \u201dProgression i ett \u00e4mnesdidaktiskt ljus\u201d d\u00e4r forskare diskuterade fr\u00e5gor om hur \u00e4mnens olika kunskapsinneh\u00e5ll kan p\u00e5verka hur man som l\u00e4rare kan f\u00f6rst\u00e5 och hantera progression i praktiken.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Vi valde temat progression utifr\u00e5n att dagen v\u00e4nde sig till b\u00e5de l\u00e4rare i \u00e5rskurs 7-9 och gymnasiel\u00e4rare. Ofta f\u00f6rs diskussioner om vad som h\u00e4nder mellan h\u00f6gstadiet och gymnasiet. Det kan vara gymnasiel\u00e4rare som tycker att eleverna inte f\u00e5tt med sig tillr\u00e4ckliga kunskaper, men det kan ocks\u00e5 vara det omv\u00e4nda, att eleverna redan i grundskolan gjort det som gymnasiel\u00e4raren planerat f\u00f6r i sin undervisning, s\u00e4ger Liliann Byman Fris\u00e9n, doktorand i engelsk spr\u00e5kvetenskap, en av dem som arrangerade dagen.<\/p>\n\n\n\n
Syftet med \u00c4mnesl\u00e4rardagen \u00e4r att erbjuda kompetensutveckling och f\u00f6rdjupning inom \u00e4mnesundervisning.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det finns en del forskning om \u00e4mnesdidaktik vid Karlstads universitet. \u00c4mnesl\u00e4rardagen kan d\u00e4rf\u00f6r vara en m\u00f6tesplats f\u00f6r diskussioner och erfarenhetsutbyte mellan l\u00e4rare i skolan och forskare, s\u00e4ger Liliann Byman Fris\u00e9n.<\/p>\n\n\n\nLiliann Byman Fris\u00e9n, doktorand i engelsk spr\u00e5kvetenskap, en av dem som arrangerade dagen.\nFoto: Cathrine Andersson Busch<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Att \u00e4mnesl\u00e4rardagen ska vara en m\u00f6tesplats \u00e4r n\u00e5got som Ingela Johansson Haglund och Meta Grad\u00e9n, l\u00e4rare i \u00e5rskurs 7-9 p\u00e5 M\u00f6rmoskolan, Hammar\u00f6 kommun, uppskattar.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det blir ett v\u00e4rdefullt milj\u00f6ombyte. H\u00e4r f\u00e5r vi tr\u00e4ffa forskare och andra l\u00e4rare, vilket ger ny inspiration och nyt\u00e4nkande, s\u00e4ger Meta Grad\u00e9n. <\/p>\n\n\n\n
\u2013 I v\u00e5r vardag tr\u00e4ffar vi s\u00e4llan andra \u00e4n l\u00e4rarkollegorna p\u00e5 samma skola. Att tr\u00e4ffa kollegor fr\u00e5n andra skolor, och \u00e4ven fr\u00e5n gymnasiet, ger nya infallsvinklar, s\u00e4ger Ingela Johansson Haglund.<\/p>\n\n\n\n
\u00c5sa Aronsson, l\u00e4rare i engelska och tyska p\u00e5 Sundsta-\u00c4lvkullegymnasiet, uppskattar m\u00f6tet mellan forskning och skolverksamhet. <\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det k\u00e4nns bra med ny input och nya infallsvinklar, \u00e4ven om jag jobbat i mer \u00e4n 30 \u00e5r. Det \u00e4r sp\u00e4nnande att m\u00f6ta forskare, de har mycket att ge, och viktigt \u00e4ven f\u00f6r forskare att ha kontakt med oss l\u00e4rare i verksamheten.<\/p>\n\n\n\nM\u00f6tet mellan forskning och skolverksamhet var n\u00e5got som \u00c5sa Aronsson, l\u00e4rare i engelska och tyska p\u00e5 Sundsta-\u00c4lvkullegymnasiet, satte v\u00e4rde p\u00e5.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "