Blogg

En dansande lärare och specialpedagogstudent

Vad kul att du hittade hit! Jag studerar till specialpedagog och arbetar på Herrhagsskolan i Karlstad som specialpedagogisk resurs. Efter flera års yrkeserfarenhet av dansundervisning valde jag att läsa till grundskollärare och det var som lärarstudent som jag fick möjlighet…

Kontaktuppgifter

Jennelie Örtendahl

jennelie.ortendahl@karlstad.se
Vad kul att du hittade hit! Jag studerar till specialpedagog och arbetar på Herrhagsskolan i Karlstad som specialpedagogisk resurs. Efter flera års yrkeserfarenhet av dansundervisning valde jag att läsa till grundskollärare och det var som lärarstudent som jag fick möjlighet att starta den här bloggen. Jag stormtrivs inom läraryrket och nu får jag förkovra mig ytterligare inom det pedagogiska området i samband med mina studier mot en specialpedagogexamen. Välkommen!

Arbetslag som arbetar med Särskilt stöd

Läsåret är i full gång, min föräldraledighet har övergått från heltid till deltid och jag är tillbaka på Herrhagsskolan. Min ordinarie tjänst är en klasslärartjänst på Montessorispåret Karlavagnen, föredetta Vinden, men nu när jag jobbar deltid har jag fått ett nytt uppdrag. Nu ingår jag i ett arbetslag som utför insatser inom ramen för särskilt stöd i nära samarbete med elevhälsan. Uppdraget är helt nytt för mig och tanken med att blogga om det är att skapa en reflektionskanal för min egen utveckling i detta.

Arbetslaget har vi valt att kalla Polaris. Alla arbetslag på skolan benämns med ett namn på en stjärna, på så vis binder vi ihop alla arbetslag kring ett tema. Det är också ett sätt att komma ifrån en benämning som exempelvis ”lilla gruppen” som vi såg problematisk. Det finns ingen liten fast grupp utan till oss kommer elever med varierande behov både vad gäller stöd och tidsperiod. Anpassningen ges inom ramen för särskilt stöd och det utformas tillsammans med elevhälsan på skolan. Eleverna möter då lärare och pedagoger från arbetslaget Polaris men de tillhör fortfarande sin klass där eleven har sin mentor.

När jag kom till jobbet i höst hade vi två rum till vårt förfogande. Lokalen ligger i en byggnad intill huvudbyggnaden för skolan och där har vi försökt skapa tillgängliga lärmiljöer för elever med varierande behov. För mig är det viktigt att skapa en lugn och behaglig känsla i lokalen där eleverna ska vistas under skoldagen. Levande växter, textilier, naturbilder och ljuslyktor är några nyckelgrejer som kan skapa en lugn stämning. Största delen av det konkreta materialet som används i de pedagogiska situationerna är inställda i skåp. På så sätt får vi ner mängden material som finns synliga i lokalen. Det pedagogiska materialet som finns framme är det som används ofta eller i stunden.

På skolan pågår ett arbete där lärarna tillsammans reflekterar och arbetar kring vad en tillgänglig lärmiljö innebär för oss. Lokalerna vi är i idag är under uppbyggnad och utveckling. Men såhär ser det ut nu på morgonen innan eleverna kommer.

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg