Blogg

En dansande lärare och specialpedagogstudent

Vad kul att du hittade hit! Jag studerar till specialpedagog och arbetar på Herrhagsskolan i Karlstad som specialpedagogisk resurs. Efter flera års yrkeserfarenhet av dansundervisning valde jag att läsa till grundskollärare och det var som lärarstudent som jag fick möjlighet…

Kontaktuppgifter

Jennelie Örtendahl

jennelie.ortendahl@karlstad.se
Vad kul att du hittade hit! Jag studerar till specialpedagog och arbetar på Herrhagsskolan i Karlstad som specialpedagogisk resurs. Efter flera års yrkeserfarenhet av dansundervisning valde jag att läsa till grundskollärare och det var som lärarstudent som jag fick möjlighet att starta den här bloggen. Jag stormtrivs inom läraryrket och nu får jag förkovra mig ytterligare inom det pedagogiska området i samband med mina studier mot en specialpedagogexamen. Välkommen!

Lärares förmåga att studera detaljer

Jag har precis lyssnat på Elevhälsopodden där skolforskaren John Steinberg beskriver förmågan att kunna studera detaljer och analysera vad du gör som en viktig kompetens hos skickliga lärare. Innan jag läste till lärare studerade jag dans och jobbade som danspedagog under flera år. Jag har börjat inse att den bakgrunden påverkar mig som lärare mer än jag anat. Under hela mitt yrkesliv inom dansen har det varit en förutsättning att jag har kunnat se och utvecklat vidare små detaljer i mitt arbete. Utan den förmågan hade antagligen min dans stannat hemma framför spegeln och inte tagit sig vidare. Det har krävts ett analytiskt förhållningssätt för att lyckats utveckla min egen och andras danskonstnärliga uttryck. Idag är det förhållningssättet en stor del av mig i min yrkesroll som lärare.

Jag har lagt tusentals timmar på att studera detaljer, finjustera och nöta mina rörelser i olika danssalar för att bli en skickligare dansare eller danspedagog. För en dansare kan det exempelvis göra en obeskrivlig skillnad beroende på hur du rör huvudet i ett moment, till exempel i en piruett (en snurr). Det är små detaljer som gör att du lyckas eller misslyckas. Förutom ett seende för detaljerna behövs kunskaper för hur en piruett utförs i sin helhet. Det handlar om en balanserad kunskap mellan helhet och detaljer precis som med undervisningen i skolan.

Att träna på detaljer är, som jag ser det, grunden i att vara dansare eller danspedagog. Det analytiska förhållningssättet som drev mig framåt som dansare och danspedagog är det som driver mig framåt som lärare i grundskolan idag.

Det är jag själv som är motorn i min egen utveckling som påverkar vilken kvalité eleverna får på sin undervisning. Skönt ändå att det inte ligger i någon annans händer.

Har du inte lyssnat på Elevhälsopodden, John Steiner – Ledarskap i klassrummet så kan jag varmt rekommendera det.

/Jennelie

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg