Blogg
Jag och min kollega använder applikationen Vektor i matematikundervisningen. Jag stötte på applikationen under mina studier på lärarutbildningen och fick upp ögonen för den där. Den är baserad på forskning om tidig matematikinlärning och framtagen av forskare och erfarna spelutvecklare. Jag tycker det är en oerhört användbar applikation för matematikundervisningen och den är dessutom helt gratis! Jag kan varmt rekommendera att börja använda den om ni inte redan är igång.
Varje elev får sin unika inloggning och det matematiska innehåll som presenteras baseras på elevens prestationer och kunskaper. På så sätt får eleverna en intensiv träning med lagom utmaning hela tiden. Alla dessa anpassningar sker inom ramen för applikationen och jag som lärare behöver inte ställa in mer än ålder på eleverna när jag skapar min elevgrupps inloggningar. Helt fantastiskt! Förutom att det matematiska innehållet anpassas så finns det delar i applikationen som tränar upp arbetsminnet. Den träningen är också individanpassad med lagoma utmaningar.
Jag undervisar i en åk 1 och 2 där eleverna går i en åldersblandad klass. För mig är det viktigt att individualiera undervisningen och att införa Vektor i undervisningen har varit ett sätt att individualisera matematikundervisningen. Eftersom innehållet i applikationen anpassas efter eleven kan alla elever spela samma applikation samtidigt. Under lika lång tid av spelande har alla fått lika mycket utmaning. Applikationen kan användas för elever med varierande ålder och för ett par veckor sen var jag och startade upp Vektor även på mellanstadiet hos oss. På vår avdelning, Vinden, spelar alltså eleverna på både låg och mellanstadiet Vektor. Det ska bli oerhört spännande att se på vilket sätt Vektor påverkar elevernas kunskapsutveckling när applikationen används som komplement till resterande undervisningen.
Alla elever spelar 30 min om dagen 5 dagar i veckan. På hemsidan för Vektor beskrivs det som mest optimala. Efter 30 min stängs applikationen ner och eleven kan inte fortsätta spela mer den dagen. Hos oss har eleverna spelat ungefär 4 veckor. Det som rekommenderas är att spela 30 min om dagen, fem dagar i veckan i 8 veckor så vi kommer fortsätta spela och möta fler spännande monster, djur och skatter under terminen.
Gå gärna in och läs mer på deras hemsida. För att få tag på appen behöver du gå in på hemsidan, sök alltså inte efter appen på AppStore. http://cognitionmatters.org/se/vektor/
Hur kommer jag igång? Gör såhär:
På deras hemsida finns massa bra information till lärare men också till vårdnadshavare. Gå in och kika där!
Eftersom applikationens innehåll påverkas av elevens prestationer är det viktigt att eleverna bara spelar på sitt eget konto. Hos oss är eleverna oerhört bra på att vara lärare tillvarandra och stötta varandra i deras kunskapsutveckling, men när vi spelar Vektor får eleverna gå in i sin egen värld tillsammans med applikationen och bara koncentrera sig på sitt eget spelande. Applikationen innehåller inte skriftliga instruktioner vilket gör att elever med varierande modersmål eller de som inte knäckt läskoden än kan ta sig vidare i spelet på egen hand genom att prova sig fram och få hjälp av applikationen när det anpassas efter elevens spelande.
Ha en bra dag!
Hälsningar från Jennelie
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg