post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "7284",
"_fgd2wp_old_node_id": "2038",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7285,
"ID": 7285,
"post_author": "2044",
"post_content": "I mars 2017 beslutade regeringen (2017) att f\u00f6rtydliga och f\u00f6rst\u00e4rka digital kompetens i skolans styrdokument, bland annat i matematik\u00e4mnets kursplan, f\u00f6r att st\u00e4rka elevernas <\/span>digitala kompetens. I Karlstad kommun p\u00e5g\u00e5r just nu en satsning d\u00e4r Ipads blir en del av m\u00e5nga elevernas vardag. Att kvalitetss\u00e4kra de l\u00e4romedel som eleverna m\u00f6ter ligger idag helt p\u00e5 l\u00e4rarens bord. Och att v\u00e4rdera en applikations potential att stimulera elevernas l\u00e4rande baserad p\u00e5 kunskapsniv\u00e5 \u00e4r inte en sj\u00e4lvklarhet.<\/span><\/p>I mitt examensarbete studerade jag andra forskares analysverktyg f\u00f6r applikationer och utvecklade sen en egen forskningsbaserad analysmodell. Vidare analyserade jag 39 applikationer d\u00e4r alla hade m\u00f6jligheten att utveckla elevens taluppfattning och anv\u00e4nds p\u00e5 skolor i f\u00f6rskoleklass eller grundskolans tidigare \u00e5r. <\/span><\/p>I det h\u00e4r inl\u00e4gget t\u00e4nkte jag dela med mig av analysmodellen jag arbetade fram. Jag hoppas den kan komma till nytta f\u00f6r fler l\u00e4rare och pedagoger som analyserar applikationer i jakt efter appar som passar sina elever och \u00e4mnesomr\u00e5den. Eftersom nya appar kommer hela tiden kan det vara bra att ha en analysmodell att utg\u00e5 ifr\u00e5n i analysarbetet. Det kan vara en hj\u00e4lp och synligg\u00f6ra om, n\u00e4r och hur appen kan vara anv\u00e4ndbar i undervisningen.
<\/span><\/p>S\u00e5h\u00e4r ser modellen ut med alla m\u00f6jliga utfall. <\/span><\/p>
<\/p>
Som du ser \u00e4r modellen uppdelad i tv\u00e5 analysomr\u00e5den. <\/span><\/p>1. <\/span><\/span><\/span>F\u00f6rst omr\u00e5det kartl\u00e4gger det \u00e4mnesspecifika inneh\u00e5llet. Vilket inneh\u00e5ll som analyseras beror p\u00e5 syftet med applikationen och vilka f\u00e4rdigheter du vill att appen ska ge eleven m\u00f6jlighet att utveckla genom spelandet. I min studie avgr\u00e4nsades analysen till inneh\u00e5ll inom taluppfattning. <\/span><\/p>2. <\/span><\/span><\/span>Andra omr\u00e5det kartl\u00e4gger applikationens layout och fokuserar p\u00e5 hur den \u00e4r utformad bortom det \u00e4mnesspecifika inneh\u00e5llet. <\/span><\/p><\/p>
I andra analysomr\u00e5det, Layout, analyseras f\u00f6ljande omr\u00e5den: <\/span><\/p><\/p>
Stimuli<\/strong> \u2013 kartl\u00e4gger i vilken grad eleven kan ha m\u00f6jlighet att koncentrera sig p\u00e5 annat \u00e4n det matematiska inneh\u00e5llet. <\/span><\/p>o <\/span><\/span><\/span>L\u00e5g betyder att eleven bara kan g\u00f6ra saker i appen som har med matematik att g\u00f6ra. <\/span><\/p>o <\/span><\/span><\/span>Medel \u2013 Eleven kan exempelvis byta bakgrundsf\u00e4rg eller v\u00e4lja utseende p\u00e5 sin karakt\u00e4r vilket kr\u00e4ver uppm\u00e4rksamhet till n\u00e5got som inte har med det matematiska inneh\u00e5llet att g\u00f6ra. <\/span><\/p>o <\/span><\/span><\/span>H\u00f6g \u2013 Eleven kan exempelvis r\u00f6ra sig i en visuell v\u00e4rld utan att fokusera p\u00e5 det matematiska inneh\u00e5llet alls. <\/span><\/p><\/p>
<\/span><\/span><\/span>Pedagogisk design<\/strong> \u2013 kartl\u00e4gger hur det matematiska inneh\u00e5llet presenteras. <\/span><\/p>o <\/span><\/span><\/span>Digital l\u00e4robok \u2013 Eleven kan inte prova sina tankar i appen utan m\u00e5ste l\u00f6sa uppgiften utanf\u00f6r appen och sen fylla i sitt svar.
<\/span><\/span><\/p>o <\/span><\/span><\/span>Utforskande design \u2013 Till\u00e5ter eleven att prova sig fram i appen innan hen presneterar sin l\u00f6sning genom att exempelvis flytta p\u00e5 f\u00f6rem\u00e5l s\u00e5 som pengar eller andra bilder. <\/span><\/p><\/p>
<\/span><\/span><\/span>Motivationsp\u00e5verkande faktorer<\/strong> - <\/span>Faktorer som enligt forskning kan ha effekt p\u00e5 elevens motivation i spelandet.<\/span>
<\/span><\/p>o <\/span><\/span><\/span>\u00c5terkoppling \u2013 ger om eleven f\u00e5r veta om det l\u00f6ste uppgiften p\u00e5 ett tillfredsst\u00e4llande s\u00e4tt. <\/span><\/p>o <\/span><\/span><\/span>Bel\u00f6ning \u2013 kan ges p\u00e5 bak\u00e5tsyftande och\/eller fram\u00e5tsyftande. <\/span><\/p>- <\/span><\/span><\/span>Bak\u00e5tsyftande ges genom exempelvis stj\u00e4rnor eller pengar som l\u00e4ggs p\u00e5 h\u00f6g n\u00e4r eleven l\u00f6ser uppgifter tillfredsst\u00e4llande. <\/span><\/p>- <\/span><\/span><\/span>Fram\u00e5tsyftande ges genom bel\u00f6ning att komma vidare till andra uppgifter eller delar av appen.
<\/span><\/p>o <\/span><\/span><\/span>Individuella l\u00e4rov\u00e4gar \u2013 kartl\u00e4gger om inneh\u00e5llet kan anpassas efter elevens behov och kunskaper. Exempelvis genom att l\u00e4raren kan st\u00e4lla in sv\u00e5righetsgrad eller att eleven sj\u00e4lv kan skapa inneh\u00e5llet utifr\u00e5n sina kunskaper. Till exempel skapa egna talm\u00f6nster. <\/span><\/p><\/p>
<\/p>
<\/p>
Det \u00e4r viktigt att komma ih\u00e5g att de olika kriterierna inom modellen inte \u00e4r b\u00e4ttre eller s\u00e4mre i f\u00f6rh\u00e5llande till varandra. Modellen kan inte s\u00e4ga att en app \u00e4r \"bra\" eller \"d\u00e5lig\". Vilken app som l\u00e4mpar sig bra beror helt p\u00e5 syftet och elevens behov. F\u00f6r en elev kanske en app med h\u00f6g stimuli g\u00f6r att hen blir f\u00e4ngslad i spelet och p\u00e5 det s\u00e4ttet leds vidare till det matematiska inneh\u00e5llet. F\u00f6r en annan elev som anv\u00e4nder en app med h\u00f6g stimuli kanske allt arbetsminne g\u00e5r \u00e5t till irrelevanta detaljer s\u00e5 att det inte finns n\u00e5gon ork kvar att fokusera p\u00e5 det matematiska inneh\u00e5llet. <\/span><\/p>Behoven \u00e4r s\u00e5klart helt olika n\u00e4r det g\u00e4ller de digitala l\u00e4romedlen precis som det \u00e4r med de tryckta l\u00e4romedlen. Men f\u00f6r att kunna hitta r\u00e4tt applikation till r\u00e4tt elev vid r\u00e4tt tillf\u00e4lle ser jag att vi l\u00e4rare beh\u00f6ver studera applikationerna fr\u00e5n olika perspektiv. Jag hoppas att den h\u00e4r analysmodellen kan vara en hj\u00e4lp p\u00e5 v\u00e4gen i s\u00f6kandet efter appar som l\u00e4rverktyg i undervisningen. <\/span><\/p>I ett inl\u00e4gg fram\u00f6ver t\u00e4nkte jag redovisa delar av studiens resultat. Vill du l\u00e4sa mer s\u00e5 hittar du hela studien p\u00e5 Diva. Studien heter: <\/span>Ett hav av matematikapplikationer, och att hitta r\u00e4tt.<\/span> <\/span>http:\/\/www.diva-portal.org\/smash\/record.jsf?pid=diva2%3A1121419&dswid=6541<\/a><\/span><\/p><\/p>
Ha en h\u00e4rlig dag! <\/span><\/p>Varma h\u00e4lsningar fr\u00e5n Jennelie <\/span><\/p><\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
K\u00e4lla: <\/span><\/p><\/p>
Regeringen. (2017). St\u00e4rkt digital kompetens i skolans styrdokument. H\u00e4mtad fr\u00e5n: http:\/\/www.regeringen.se\/pressmeddelanden\/2017\/03\/starkt-digital-kompetens-i-laroplaner-och-kursplaner\/ <\/span><\/p><\/p>
<\/h2>
<\/span><\/span><\/p>
<\/span><\/h2>",
"post_date": "2017-09-25 18:07:17",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "En forskningsbaserad analysmodell av applikationer f\u00f6r undervisning",
"post_type": "blog",
"slug": "en-forskningsbaserad-analysmodell-av-applikationer-undervisning",
"_thumbnail_id": "7284",
"_fgd2wp_old_node_id": "2038",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2017-09-25 18:07:17",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "en-forskningsbaserad-analysmodell-av-applikationer-undervisning",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2017-09-25 18:07:17",
"post_modified_gmt": "2017-09-25 18:07:17",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/jennelie-ortendahl\/20170925\/en-forskningsbaserad-analysmodell-av-applikationer-undervisning\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}