Blogg
Under min vecka på Ringbergskolan har jag fått äran att följa drama- och teaterpedagogen Eva Pettersson. Redan första mötet kunde jag se glittret och ljuset i hennes ögon och hon har inspirerat mig oerhört mycket under den här veckan. Jag har följt hennes arbete med elever från åk 1 till och med åk 9 och något jag tar med mig lite extra från henne som pedagog är hennes förmåga att bygga relationer. För mig är det i en relation som allt lärandet tar avstamp. Därför är det superviktigt att ständigt arbeta med relationsbygge, både mellan mig och eleverna men också med elevernas relationer till varandra. Det lägger grunden för det vidare arbetet där nyfikenhet och lust att lära kan stimuleras.
Vidare tänkte jag beskriva en av lektionerna som jag har varit med på tillsammans med Eva. Den lektionen jobbade Eva och en ämneslärare i biologi med en åk 4. Ämnena svenska och biologi integrerades med varandra och dramats pedagogik ”Lärare i roll” band ihop undervisningen och gjorde lektioners innehåll levande. Lektionens tema var: kroppens matspjälkningssystem.
Såhär gick lektionen till:
Lektionen inleddes med att eleverna fick titta på en film om matspjälkningssystemet. Filmen introducerade ämnesspecifika ord och genom att titta och lyssna fick de ta del av hela processen från början till slut.
Redan innan den här lektionen viste eleverna att de skulle visa sina kunskaper de utvecklar om matspjälkningssystemet genom en serie och muntliga redovisningar. Vid ett tidigare tillfälle hade de fått undersöka vad en serie är, hur de kan vara uppbyggda, vilka olika genre som finns och hur berättelsen uttrycks genom bilder, text, symboler, pratbubblor osv. Redovisningsformen var redan glasklar och jag upplevde att eleverna hade klart för sig vad som förväntades av dem redan innan arbetet kring matspjälkningen påbörjades.
Efter filmen var det dags att bearbeta vad de sett tillsammans. Vad händer med det vi äter egentligen? Hur kan vi visa det genom en serie? Lärarna ställer frågor och eleverna kommer med tankar och idéer. De kommer överens om att serien ska visa hur en matbit tar sig igenom systemet och bearbetas längst vägen. För att det ska bli en berättelse och inte uppradad fakta kommer matbiten gestaltas av en karaktär. I det här skeden inleder Eva dramapedagogiken ”Lärare i roll”. Hon börjar gestalta processen som vindruvan Eva. Gestaltningen ska visa och inspirera eleverna kring hur en serie om matspjälkningssystemet skulle kunna byggas upp.
Mimiken, kroppsspråket, humorn och inlevelsen gnistrade om Eva när hon är mitt uppe i gestaltandet av vindruvans väg genom kroppens matspjälkningssystem. Genom gestaltningen bearbetas filmen och ämneskunskaperna tillsammans eleverna. Vindruvan Eva vet inte vart hon ska någonstans, eleverna får hjälpa henne och förklara. Ämnesläraren är med och förtydligar när kluriga frågor kommer upp eller när elevernas ämneskunskaper inte räcker till. Eva använder sin kropp när hon gestaltar processen men den är eleverna själva och deras kunskaper som driver processen framåt.
Efter filmen och gestaltningen var det dags för eleverna att börja rita skisser till sin serie. Alla hade fått en idé på hur de skulle visa matspjälkningsprocessen. Skissandet blev också en metod att upprepa och bearbeta processen innan det till sist blev dags att skapa den slutgiltiga serien. Innan eleverna behövde använda kunskaperna på egen hand hade de bearbetat processen tillsammans flera gånger på olika sätt. Det var ingen elev som inte ritade.
Tanken på vindruvan Evas resa genom matspjälkningssystemet får mig att småskratta. Det var helt genialiskt och jag lovar att det är ett minne som varken jag eller eleverna kommer glömma
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg