picture-1330-1510922695.jpg

Blogg

Språkutveckling

Verksamhetsutvecklare språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på BUF i Karlstad. Projektledare i Värmlands Nya - ett treårigt EU-projekt som syftar till att öka de nyanländas måluppfyllelse. Driver och organiserar Lilla- och stora bokbryggan i Karlstad; ett läsfrämjande projekt för de allra…
Verksamhetsutvecklare språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på BUF i Karlstad. Projektledare i Värmlands Nya - ett treårigt EU-projekt som syftar till att öka de nyanländas måluppfyllelse. Driver och organiserar Lilla- och stora bokbryggan i Karlstad; ett läsfrämjande projekt för de allra minsta. Brinner för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och språk-, läs-, och skrivutveckling. Alla barns rätt till ett eget språk.

Bilderbokens möjligheter

Att det finns en kraft i det skrivna ordet och att en bild säger mer än 1000 ord råder det ingen tvekan om, men då jag blev presenterat för det projekt jag nu skall berätta om måste jag erkänna att även jag kände en viss tvekan.

Barn- och ungdomsförvaltningen och Kultur- och fritidsförvaltningen i Karlstad driver sedan 30 år tillbaka läsprojektet Stora Bokbryggan. Stora Bokbryggan riktar sig till barn i åldrarna 5 till 8 år. En bilderbok väljs ut som pedagogerna arbetar med tillsammans med barnen under ett års tid.

Vad skulle jag säga då en högstadielärare kom till mig och bad om att få vara med i Bokbryggan? Hon hade inte en grupp lågstadiebarn som kämpade med att knäcka läskoden att erbjuda, men väl ett 30-tal målbrottsfrustande 15-åringar som mer än gärna ville delta i Stora Bokbryggan. Det är väl klart att man inte kan motstå det. Eller?

Sagt och gjort! Årets Stora Bokbryggan har fått ett smått exotiskt tillskott av en årskurs nia! Inför första träffen räknade de dagarna. Då förskolebarnen och högstadieungdomarna väl träffades för första gången utbrister en av killarna i nian med stor besvikelse ”Jaha, fick man inte ett varsitt barn…”. Dessvärre var inte grupperna exakt lika stora, utan förskolebarnen var färre till antalet. Tillsammans har de utvecklat ett helt eget koncept. Grupperna arbetar separat, men träffas med jämna mellanrum och utbyter erfarenheter, berättar för varandra vad de upplevt i boken eller samskapar med bilderboken som grund. Jag är helt övertygad om att pedagogernas geniala samarbete både lämnar spår hos eleverna och förhoppningsvis skapar ringar på vattnet.

Förskolebarnen har definitivt fått nya läsande förebilder, som slår vilken lärare som helst på fingrarna. Då det gäller högstadieungdomarna har jag hört rykten om att de startat egen bokcirkel, så att de kan fortsätta prata böcker på fritiden.

Så kom inte och säg att bilderböcker är för barn!

Vill ni följa detta unika läsprojekt på närmare håll finns de på instagram reading_onesmallstep

 

 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg