post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "6685",
"_fgd2wp_old_node_id": "2001",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7266,
"ID": 7266,
"post_author": "2071",
"post_content": "Workshop 1 genomf\u00f6rdes i l\u00e4rarlaget p\u00e5 Hagaborgsskolan under uppstartsdagarna HT 17<\/em><\/p>\u00c4ntligen dags att k\u00f6ra ig\u00e5ng! Instruktionerna som mina l\u00e4rarkollegor fick med sig dagen innan workshopen var \"Ni beh\u00f6ver endast ha med er en penna\". Lite m\u00e4rkligt kan man tycka, n\u00e4r vi skulle arbeta med programmering, men f\u00f6rsta workshopen hade tema DATALOGISKT T\u00c4NKANDE UNPLUGGED. Under f\u00f6rmiddagen som vi arbetade tillsammans med att utforska programmeringens grunder var det enbart min egen dator med powerpoint som fanns med som ett digitalt hj\u00e4lpmedel. I \u00f6vrigt arbetade vi med \u00f6vningar som kan utf\u00f6ras utan teknik.<\/p>
V\u00e5ra m\u00e5l p\u00e5 Hagaborgsskolan<\/strong><\/p>
<\/p>
Dessa m\u00e5l kom jag och v\u00e5r rektor Anna Hj\u00e4rpe \u00f6verens om i v\u00e5ras och de \u00e4r utg\u00e5ngspunkt i h\u00f6stens workshops. Bild fr\u00e5n min PowerPoint.
Hour of Code kommer jag att \u00e5terkomma till i ett eget blogginl\u00e4gg.<\/p>
Hur kan man t\u00e4nka kring programmering i skolan?<\/strong><\/p>Hur b\u00f6r det g\u00e5 till? Vilka delar \u00e4r viktiga att f\u00e5 med? Hur vet man om man g\u00f6r r\u00e4tt? Ja fr\u00e5gorna \u00e4r m\u00e5nga n\u00e4r man b\u00f6rjar fundera...<\/p>
Hur t\u00e4nker jag? Efter allt jag l\u00e4st, sett och h\u00f6rt de senaste \u00e5ren som handlar om digitalisering, programmering och dess roll i skolan s\u00e5 anser jag personligen att programmering, i meningen \"skriva kod\", inte \u00e4r det viktigaste m\u00e5let. Mitt fokus ligger inte enbart p\u00e5 att alla elever ska kunna f\u00f6rflytta en liten robot fr\u00e5n en plats till en annan eller att de ska kunna skriva kod med hj\u00e4lp av pilar\/andra symboler\/programmeringsspr\u00e5k. Jag tycker att programmering b\u00f6r ses som ett pedagogiskt verktyg f\u00f6r att arbeta med datalogiskt t\u00e4nkande (att t\u00e4nka som en dator), som en del i att tr\u00e4na p\u00e5 att l\u00f6sa problem och som ett verktyg i att skapa en f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r den digitala v\u00e4rld vi lever i. Diskussionen med eleverna, den d\u00e4r man tillsammans reflekterar kring vilka saker runt oss som \u00e4r programmerade och vem som styr de programmerade sakerna, den tycker jag \u00e4r viktigare \u00e4n f\u00f6rm\u00e5gan att rent praktiskt f\u00e5 ett f\u00f6rem\u00e5l att r\u00f6ra sig.<\/p>
Programmering \u00e4r s\u00e5 mycket mer \u00e4n att \"knacka kod\". Genom att arbeta med programmering som ett pedagogiskt verktyg arbetar vi med flera olika f\u00f6rm\u00e5gor, bl.a. probleml\u00f6sning, abstrakt logiskt och analytiskt t\u00e4nkande, fels\u00f6kning, finna m\u00f6nster och generaliseringar. Programmering \u00e4r en process i flera steg - det datalogiska t\u00e4nkandet. M\u00e5nga av oss tr\u00e4nar f\u00f6rmodligen v\u00e5ra elever i liknande processer n\u00e4r det g\u00e4ller probleml\u00f6sning, fast vi inte t\u00e4nker p\u00e5 att det \u00e4r samma process i programmering. N\u00e4r vi \u00f6var datalogiskt t\u00e4nkande f\u00f6rtydligar vi den h\u00e4r processen och g\u00f6ra den mer synlig, vi tr\u00e4nar och anv\u00e4nder den i fler sammanhang.<\/p>
<\/p>
Bild fr\u00e5n min PowerPoint. Inspirerad av f\u00f6rel\u00e4sning med Fredrik Heintz och Linda Mannila (Se pdf<\/a>)<\/em><\/p>En sak som vi reflekterade kring \u00e4r att datorer blir mindre och mindre och snart kommer v\u00e5ra elever inte kunna relatera till \"en dator\" som i en station\u00e4r dator med sk\u00e4rm, mus och tangentbord. De kommer f\u00e5 allt sv\u00e5rare att titta in i en dator och se komponenterna. \u00c4ven om kanske inte alla elever beh\u00f6ver kunna alla datorns delar och hur dessa samarbetar eller f\u00f6rst\u00e5 exakt hur internet fungerar s\u00e5 anser jag att det finns en vinst i att ha en viss f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r datorns uppbyggnad och hur den fungerar - en grundl\u00e4ggande datavetenskap. Det kan hj\u00e4lpa till i f\u00f6rst\u00e5elsen f\u00f6r programmering om man vill f\u00f6rdjupa sig inom det men det kan ocks\u00e5 underl\u00e4tta hanteringen av tekniken runt oss och i f\u00f6rst\u00e5elsen f\u00f6r hur digitaliseringen p\u00e5verkar oss.<\/p>
F\u00f6r att sammanfatta: Det jag anser b\u00f6r vara en viktig utg\u00e5ngspunkt i arbetet med programmering i skolan \u00e4r diskussionen. <\/strong>Diskussionen kring datorerna i v\u00e5r vardag, hur de hj\u00e4lper oss och p\u00e5verkar oss, vilka som ligger bakom programmeringskod, som g\u00f6r att tekniken runt oss fungerar, att teknik inte \u00e4r magi utan styrs av oss m\u00e4nniskor. Och inte minst att v\u00e5ra elever har m\u00f6jlighet att p\u00e5verka framtidens digitala l\u00f6sningar!<\/p>
<\/p>
Om det h\u00e4r vore en maskin skulle den...<\/strong><\/p>Som en f\u00f6rsta \u00f6vning i att reflektera kring det digitala runtomkring oss fick alla i rummet en liten inplastad ON-knapp med h\u00e4ftmassa bakom. Uppdraget var att placera knappen n\u00e5gonstans i rummet d\u00e4r de \u00f6nskade att det fanns en dator inbyggd. Efter en stunds bet\u00e4nketid och utplacerande fick de i tur och ordning ber\u00e4tta om sin maskin. I rummet hade vi pl\u00f6tsligt glas\u00f6gon som \u00e4ndrade styrka beroende p\u00e5 var man tittade, kaffemugg som larmade n\u00e4r det var dags att fylla p\u00e5 kroppen med kaffe, kollegieblock som gjorde f\u00e4rdigt veckans planering, glas\u00f6gon d\u00e4r man kunde f\u00e5 upp Dexter i ett h\u00f6rn och fixa fr\u00e5nvaron utan att beh\u00f6va g\u00e5 till en dator, och m\u00e5nga fler fiffiga l\u00f6sningar. Det hela ledde \u00f6ver i en sp\u00e4nnande diskussion kring att datorer redan idag finns inbyggda i s\u00e5 m\u00e5nga saker runt oss och underl\u00e4ttar v\u00e5r vardag. Ett flitigt anv\u00e4nt begrepp f\u00f6r detta \u00e4r Internet of things<\/strong>. En av de h\u00e4ftigaste sakerna med den h\u00e4r \u00f6vningen n\u00e4r man g\u00f6r den i en elevgrupp \u00e4r att man faktiskt kan s\u00e4ga till eleverna i slutet att det \u00e4r just DE som kanske kommer att uppfinna n\u00e5gra av de h\u00e4r maskinerna de just fantiserat om och s\u00e4tta en riktig ON-knapp d\u00e4r.<\/p>I en elevgrupp kan man g\u00e4rna arbeta vidare med \u00f6vningen och l\u00e5ta eleverna dokumentera sina uppfinningar genom att ta kort, skriva i OneNote och l\u00e5ta en kompis st\u00e4lla fr\u00e5gor och ge feedback. <\/p>
Fler \u00f6vningar fr\u00e5n workshopen f\u00f6ljer i egna inl\u00e4gg.<\/em><\/p>Reflektion efter workshop 1<\/strong><\/p>Under f\u00f6rmiddagen vi hade tillsammans i l\u00e4rarlaget hann vi b\u00e5de prata om och prova p\u00e5 programmering\/datalogiskt t\u00e4nkande. Den h\u00e4r g\u00e5ngen var det helt unplugged s\u00e5 alla \u00f6vningar kunde utf\u00f6ras helt utan teknik. Jag tycker sj\u00e4lv att man p\u00e5 det viset kan utforska grunderna i programmering p\u00e5 ett bra s\u00e4tt. Den enklaste formen av programmering, med pilar och symboler, blir tydlig och synlig och av feedbacken jag fick av kollegorna uppskattade \u00e4ven de det arbetss\u00e4ttet. Min reflektion och k\u00e4nsla efter f\u00f6rmiddagen \u00e4r att jag har fantastiska kollegor som verkligen bjuder p\u00e5 sig sj\u00e4lva och nyfiket kastar sig in i nya utmaningar. Det var en positiv energi under hela passet. M\u00e5nga fr\u00e5gor, h\u00f6gt i tak, vi testade och l\u00e4rde oss tillsammans! Nu ser jag fram emot n\u00e4sta workshop, att utforska vidare tillsammans och kanske f\u00e5 h\u00f6ra om n\u00e5gon \u00f6vning som testats i n\u00e5got klassrum.<\/p>",
"post_date": "2017-09-15 12:04:46",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Workshop 1 - m\u00e5l, tankar och en f\u00f6rsta \u00f6vning.",
"post_type": "blog",
"slug": "workshop-1-mal-tankar-och-en-forsta-ovning",
"_thumbnail_id": "6685",
"_fgd2wp_old_node_id": "2001",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2017-09-15 12:04:46",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "workshop-1-mal-tankar-och-en-forsta-ovning",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2017-09-15 12:04:46",
"post_modified_gmt": "2017-09-15 12:04:46",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/lisa-thorne\/20170915\/workshop-1-mal-tankar-och-en-forsta-ovning\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}