post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5846",
"_fgd2wp_old_node_id": "2414",
"teaser_image": "5846",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5845,
"ID": 5845,
"post_author": "2003",
"post_content": "\u2013 Vi vill ge eleverna m\u00f6jligheter att f\u00e5 tillg\u00e5ng till hela sitt register. S\u00e5 beskriver teaterpedagogen Maria Hagberg Jangsell syftet och meningen med att jobba normkreativt och genusnyfiket p\u00e5 Molkoms folkh\u00f6gskola.<\/p>\n\n
<\/p>
\u2013 Vi vill ge eleverna m\u00f6jligheter att f\u00e5 tillg\u00e5ng till hela sitt register.<\/p>
S\u00e5 beskriver teaterpedagogen Maria Hagberg Jangsell syftet och meningen med att jobba normkreativt och genusnyfiket p\u00e5 Molkoms folkh\u00f6gskola.<\/p>
Alla ettor p\u00e5 sk\u00e5despelarlinjen har en delkurs i levande teaterhistoria och d\u00e4r arbetas det p\u00e5 ett konkret s\u00e4tt med kreativitet. Andreas Nilsson, Joel Stenberg och Jonathan Borg g\u00e5r i tv\u00e5an och ser tillbaka p\u00e5 vad de f\u00e5tt med sig fr\u00e5n delkursen.<\/p>
\u2013 Jag trodde innan kursen att vi p\u00e5 ett mer teoretiskt plan skulle lyfta ett antal normer och v\u00e4rderingar som vi skulle s\u00e5ga och sedan l\u00e4ra in nya \u201driktiga\u201d att f\u00f6rh\u00e5lla oss till. Men det blev en process d\u00e4r vi arbetade b\u00e5de teoretiskt och fysiskt med att utforska normerna och den processen har fortsatt b\u00e5de p\u00e5 ett privat och professionellt plan f\u00f6r mig \u00e4ven efter kursens slut, ber\u00e4ttar Andreas.<\/p>
Precis s\u00e5 som kursen \u00e4r t\u00e4nkt att fungera. Teaterpedagogen Anna Almroth utvecklar tanken:<\/p>
\u2013 I det h\u00e4r projektet vill vi ge eleverna m\u00f6jlighet att reflektera \u00f6ver sina egna normer kring feminint och maskulint men ocks\u00e5 belysa hur karakt\u00e4rer vanligen portr\u00e4tteras p\u00e5 scen och i film utifr\u00e5n genus, norm och sexuell l\u00e4ggning, ber\u00e4ttar hon.<\/p>
Men ambitionen slutar inte d\u00e4r.<\/p>
\u2013 Vi vill ocks\u00e5 bryta upp tanken om att det endast finns tv\u00e5 k\u00f6n och tv\u00e5 s\u00e4tt att gestalta dessa. Vi vill visa att m\u00f6jligheterna f\u00f6r en sk\u00e5despelare \u00e4r betydligt fler \u00e4n s\u00e5 och vi vill att eleverna ska bli medvetna om sitt eget kroppsspr\u00e5k, ber\u00e4ttar hon.<\/p>
<\/p>
N\u00e5gra g\u00e5r \"all in\" p\u00e5 uppgiften. Jonathan Borg ber\u00e4ttar om hur han tacklade utmaningen.<\/p>
\u2013 Jag var med i den grupp d\u00e4r vi sk\u00e5despelare bytte k\u00f6n och jag ville p\u00e5 riktigt k\u00e4nna hur det var att vara kvinna ist\u00e4llet f\u00f6r den man jag \u00e4r f\u00f6dd som eller v\u00e4lja den enklaste v\u00e4gen och anamma de stereotyper som \u00e4r l\u00e4tta att ta till sig.<\/p>
Sagt och gjort. Under tiden repetitionsarbetet p\u00e5gick kl\u00e4dde han sig dagligen i trosor och BH som han l\u00e5nat av en tjejkompis.<\/p>
\u2013 Det hj\u00e4lpte mig att h\u00e5lla mig medveten hela tiden och inte bara under repetitionstid, ber\u00e4ttar han.<\/p>
Levande teaterhistoria \u00e4r ett projekt som p\u00e5g\u00e5r under fyra intensiva veckor och \u00e4r en del av utbildningen f\u00f6r alla ettor p\u00e5 sk\u00e5despelarlinjen.<\/p>
\u2013 Vi har k\u00f6rt projektet i 4\u20135 \u00e5r vid det h\u00e4r laget och det k\u00e4nns mer och mer r\u00e4tt i tiden f\u00f6r varje \u00e5r. Sedan \u00e4r det naturligtvis s\u00e5 att vi som jobbar med kursen l\u00e4rt oss vad som fungerar under resans g\u00e5ng och funnit en bra struktur, ber\u00e4ttar Maria Hagberg Jangsell.<\/p>
Hon \u00e4r tillsammans med Anna Almroth ansvarig f\u00f6r kursen. Till projektet \u00e4r dessutom tre g\u00e4stl\u00e4rare knutna.<\/p>
\u2013 Det \u00e4r Linn Eriksson som jobbar med dans, Helene Steen som jobbar med r\u00f6st och Liv Elf Karl\u00e9n som ansvarar f\u00f6r sk\u00e5despelarnas gemensamma introduktionsdag d\u00e4r normkreativitet behandlas b\u00e5de teoretiskt och i praktiska \u00f6vningar, s\u00e4ger Anna.<\/p>
<\/p>
Efter tv\u00e5 dagars introduktion delas sk\u00e5despelarna in i tre grupper d\u00e4r repetitionsarbetet med scener ur tre olika teaterhistoriska pj\u00e4ser fr\u00e5n 1880-tal fram till 1980-tal tar vid.<\/p>
\u2013 I \u00e5r \u00e4r det pj\u00e4ser skrivna av Strindberg, Ionesco och Christer Brosj\u00f6 som vi har jobbat med. Ett naturalistiskt, ett absurt och ett politiskt stycke, ber\u00e4ttar Anna.<\/p>
Grupperna griper sig an dramatikernas verk med olika metoder. En grupp jobbar k\u00f6nsstereotypt, en grupp jobbar med gender swap \u2013 att byta k\u00f6n p\u00e5 karakt\u00e4rerna, och den tredje gruppen tar sig an sin dramatik p\u00e5 ett s\u00e5 k\u00f6nsneutralt och androgynt s\u00e4tt som de f\u00f6rm\u00e5r.<\/p>
\u2013 Det \u00e4r intressant att se att oavsett vilken av metoderna gruppen f\u00e5r jobba med s\u00e5 kommer deltagarna hela tiden i klinch med invanda m\u00f6nster och normer, s\u00e4ger Maria Hagberg Jangsell.<\/p>
Andreas Nilsson tillh\u00f6r gruppen som bytte k\u00f6n p\u00e5 karakt\u00e4rerna under projekttiden.<\/p>
\u2013 Det var sv\u00e5rare \u00e4n jag f\u00f6rv\u00e4ntat mig. Jag hade ju spelat kvinna f\u00f6rut p\u00e5 scen och trodde jag hade kl\u00e4m p\u00e5 hur jag skulle g\u00f6ra och ins\u00e5g att det hade jag inte, ber\u00e4ttar han.<\/p>
Och han vet precis var han st\u00f6tte p\u00e5 sitt st\u00f6rsta hinder.<\/p>
\u2013 F\u00f6r mig var det absolut sv\u00e5raste med att vara kvinna p\u00e5 allvar att inte ta plats, s\u00e4ger han.<\/p>
Och de fyra intensiva veckornas projektarbete med normkreativitet avstannar inte n\u00e4r projektet \u00e4r avslutat.<\/p>
\u2013 Det har gjort mig mer medveten i det mesta jag g\u00f6r, \u00e4ven i vardagslivet. Jag ifr\u00e5gas\u00e4tter oftare idag vad det \u00e4r jag ser och fr\u00e5gar mycket oftare n\u00e5gon som jag vet har ett annat perspektiv. Jag har helt enkelt blivit b\u00e4ttre p\u00e5 dialog med tjejer och andra som inte representerar den s\u00e5 kallade normen, konstaterar Jonathan Borg.<\/p>
Joel Stenberg h\u00e5ller med.<\/p>
\u2013 Jag tittar mer p\u00e5 mig sj\u00e4lv nu och fr\u00e5gar mig hur stereotypt jag ser p\u00e5 v\u00e4rlden, s\u00e4ger han.<\/p>

\u2013 V\u00e5ra utbildningar m\u00e5ste vara relevanta i samtiden. I Molkom ligger vi i framkant och po\u00e4ngterar redan under antagningsprocessen hur viktigt det \u00e4r att lyfta fram allas olikheter. Det \u00e4r ju folkbildning vi jobbar med och d\u00e5 \u00e4r det v\u00e5rt uppdrag och ansvar att v\u00e5ra elever under utbildningen ska mogna som m\u00e4nniskor, s\u00e4ger Maria Hagberg Jangsell.<\/em><\/p>
<\/em>I sminklogen f\u00f6rvandlas m\u00e4n till kvinnor.<\/em><\/p>\u2013 Att vi byter kl\u00e4der \u00e4r enkelt att uppt\u00e4cka. Men f\u00f6r oss sk\u00e5despelare \u00e4r det mycket djupare \u00e4n s\u00e5. Den handlar om att ta fram fler sidor hos mig sj\u00e4lv \u00e4n den mansnorm jag vuxit upp och lever i om det ska bli trov\u00e4rdigt, s\u00e4ger Andreas Nilsson.<\/em><\/p>
Andreas Nilsson, Joel Stenberg och Jonathan Borg \u00e4r tre av de elever som f\u00e5tt jobba normkreativt och genusnyfiket under sin utbildning.<\/em><\/p>TEXT: BRITTA NYBERG
FOTO: \u00d8YVIND LUND<\/p>
Artikeln \u00e4r \u00e4ven publicerad i magasinet Kreativa skolan \u2013 i samarbete mellan Region V\u00e4rmland, Pedagog V\u00e4rmland och Karlstads kommun.<\/p>",
"post_date": "2019-05-09 12:53:48",
"post_excerpt": "
\u2013 Vi vill ge eleverna m\u00f6jligheter att f\u00e5 tillg\u00e5ng till hela sitt register. S\u00e5 beskriver teaterpedagogen Maria Hagberg Jangsell syftet och meningen med att jobba normkreativt och genusnyfiket p\u00e5 Molkoms folkh\u00f6gskola.<\/p>",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Tillg\u00e5ng till hela registret p\u00e5 Molkoms folkh\u00f6gskola",
"post_type": "post",
"slug": "tillgang-till-hela-registret-pa-molkoms-folkhogskola",
"_thumbnail_id": "5846",
"_fgd2wp_old_node_id": "2414",
"teaser_image": "5846",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2019-05-09 12:53:48",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "tillgang-till-hela-registret-pa-molkoms-folkhogskola",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2019-05-09 12:53:48",
"post_modified_gmt": "2019-05-09 12:53:48",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201905\/tillgang-till-hela-registret-pa-molkoms-folkhogskola\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}