Hur får man till utomhuspedagogik?

Nu har värmen kommit och det är riktigt skönt att vara utomhus. Men hur får vi till det så att utomhusvistelsen inte bara blir en vistelse - utan en utomhuspedagogik?

Utomhus dominerar ofta den fria leken, men det betyder inte att pedagogiken behöver gå förlorad. Istället får man använda sig av olika strategier för att få barnen med sig, motivera dem och se till att sätta ord på deras lärande.

För de yngsta barnen är det viktigt att finnas bredvid och bekräfta det man ser att de gör, hjälpa dem att sätta ord på saker, händelser och känslor.

För de äldre barnen är det även viktigt att ställa de rätta frågorna, utveckla barnens tankar kring det de gör. 

En riktigt stor fördel med att vara mycket utomhus är att det blir så lätt att dra barnen till sig. Idag var det en perfekt dag att inleda vattenlek. Vi har byggt en vattentrappa tillsammans med barnen - en regel med fastskruvade PET-flaskor. När barnen hörde vattnet flockades de runt omkring. Vattenleken blir ett ypperligt tillfälle att sätta ord på vad det är barnen ser och upplever, liksom att ställa de rätta frågorna, frågorna som utvecklar. 

Hur känns vattnet?

Vem ska få ta vatten först?

Hur transporterar man lättast vatten?

Vad händer om man häller vatten i sandlådan eller på gräsmattan?

Kan man hindra vattnet?

Kan man leda om vattnet?

 

Varför händer det och hur händer det? Tillsammans kan man söka efter svar. 

// Therese Söderqvist