post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_edit_lock": "1654025926:2093",
"_edit_last": "2093",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf"
},
"id": 10856,
"ID": 10856,
"post_author": "2093",
"post_content": "\nUnder f\u00f6rra veckan h\u00f6lls Barnr\u00e4ttsdagarna i Karlstad. Det p\u00e5gick i tv\u00e5 dagar med ett fullsp\u00e4ckat schema av f\u00f6rel\u00e4sningar, panelsamtal och seminarier. Allt med fokus p\u00e5 barnets r\u00e4ttigheter och det viktiga arbetet med att se till att varje barn f\u00e5r sina r\u00e4ttigheter tillgodosedda. \u00c5rets tema f\u00f6r dagarna var \"Varje barns r\u00e4tt till information och utbildning ur ett folkh\u00e4lsoperspektiv\". Min f\u00f6rsta tanke med det h\u00e4r blogginl\u00e4gget var att skriva en sammanfattning av vad som lyftes under Barnr\u00e4ttsdagarna. Men efter n\u00e5gra tappra f\u00f6rs\u00f6k att f\u00e5 ner mina tankar i text s\u00e5 fick jag inse att det kr\u00e4vs ganska mycket tid och tankeverksamhet att f\u00e5 ner ett s\u00e5 omfattande \u00e4mne i en kort text s\u00e5 jag valde en annan v\u00e4g ist\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n
En sak som lyftes av flera f\u00f6rel\u00e4sare i olika sammanhang under konferensen var att vi i f\u00f6rskolan och skolan m\u00e5ste skapa god f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r varje barn att lyckas. Att ges f\u00f6ruts\u00e4ttningar att klara av och f\u00e5 k\u00e4nna sig kompetent i sin situation \u00e4r oerh\u00f6rt viktigt f\u00f6r att utvecklas s\u00e5 l\u00e5ngt som m\u00f6jligt. Men hur kan vi g\u00f6ra det? I texten nedan vill jag dela n\u00e5gra tankar om hur vi kan ge f\u00f6ruts\u00e4ttning att lyckas. Jag publicerade det h\u00e4r inl\u00e4gget i min egen blogg f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan men har gjort n\u00e5gra \u00e4ndringar f\u00f6r att den ska passa b\u00e4ttre in i det h\u00e4r sammanhanget.<\/p>\n\n\n\n
Barn l\u00e4r sig ingenting av att misslyckas!<\/p>\n\n\n\n
I en forskningsrapport fr\u00e5n 2008 beskriver Anna von Duijvenvoorde och hennes kollegor vid universitetet i Leiden, Holland, sin unders\u00f6kning av i vilka situationer l\u00e4rande uppst\u00e5r. De ville ta reda p\u00e5 om vi l\u00e4r oss av att misslyckas eller av att lyckas. Unders\u00f6kningen gick ut p\u00e5 att personer i olika \u00e5ldrar fick l\u00f6sa en uppgift och fick efter\u00e5t svaret \"Nu blev det r\u00e4tt\" eller \"Nu blev det fel\". De anv\u00e4nde sig av en magnetkamera och kunde under f\u00f6rs\u00f6ken m\u00e4ta hj\u00e4rnaktiviteten hos personerna som deltog i studien. N\u00e4r de sammanst\u00e4llde resultatet kunde de se att hos personer \u00f6ver 15 \u00e5r \u00f6kade hj\u00e4rnaktiviteten n\u00e4r de fick svaret \"Nu blev det fel\" och f\u00f6r personer under 11 \u00e5r \u00f6kade hj\u00e4rnaktiviteten n\u00e4r svaret var \"Nu blev det r\u00e4tt\". I gruppen mellan 11-15 \u00e5r var variationen av resultatet stor vilket tyder p\u00e5 att det \u00e4r i den \u00e5ldern utvecklingen g\u00e5r \u00f6ver fr\u00e5n att l\u00e4ra sig av att lyckas till att l\u00e4ra sig av sina misslyckanden. Det man konstaterade i studien var att vi l\u00e4r oss n\u00e4r det sker en avvikelse fr\u00e5n det invanda m\u00f6nstret. Barn misslyckas mer \u00e4n de lyckas, d\u00e4rf\u00f6r sker ingen utveckling eller inl\u00e4rning genom misslyckanden, n\u00e4r barnen blir \u00e4ldre lyckas de mer \u00e4n de misslyckas, det avvikande blir d\u00e5 att misslyckas.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r jag f\u00f6rst l\u00e4ste om det h\u00e4r resultatet, s\u00e5 k\u00e4nde jag mig lite konfunderad. Min utg\u00e5ngspunkt har l\u00e4nge varit att barnen m\u00e5ste f\u00e5 prova och misslyckas och l\u00e4ra sig av sina misstag. Till exempel n\u00e4r de l\u00e4r sig att dricka ur glas beh\u00f6ver de f\u00e5 erfarenheten av att det blir bl\u00f6tt p\u00e5 tr\u00f6jan f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 att de ska h\u00e4lla lite l\u00e5ngsammare n\u00e4sta g\u00e5ng. Jag fick vrida och v\u00e4nda p\u00e5 de h\u00e4r formuleringarna ett tag innan jag ins\u00e5g att misslyckandet inte ligger i sj\u00e4lva agerandet eller handlingen utan i hur vi v\u00e4rderar det. Att det faktiskt ligger hos oss vuxna, i v\u00e5ra reaktioner och v\u00e4rderingar, om barnen lyckas eller misslyckas.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r barnet tr\u00e4nar p\u00e5 att h\u00e4lla upp mj\u00f6lk sj\u00e4lv \u00e4r det mer regel \u00e4n undantag att det rinner utanf\u00f6r. En f\u00f6rsta spontan reaktion som vuxen \u00e4r ofta \"\u00c5h nej nu rann det utanf\u00f6r, det var inte bra\", kanske f\u00f6ljt av en suck och kroppsspr\u00e5k som signalerar att du klarar nog inte det h\u00e4r \u00e4n. Det h\u00e4r ger ganska tydliga signaler till barnet om att det var ett misslyckande. De \u00e4r vana vid att det blir fel eller att de misslyckas s\u00e5 hj\u00e4rnan registrerar ingen inl\u00e4rning. Om vi ist\u00e4llet v\u00e4ljer att fokusera p\u00e5 det positiva \"Titta, ser du att det hamnade mj\u00f6lk i glaset\", ofta hamnar ju en del mj\u00f6lk i glaset \u00e4ven om mycket rinner utanf\u00f6r i b\u00f6rjan. \"Det hamnade mj\u00f6lk bredvid, men vi torkar upp det, det \u00e4r ingen fara\", vi ger barnen k\u00e4nslan av att det \u00e4r okej att spilla utanf\u00f6r, det \u00e4r en del av l\u00e4randet och v\u00e4gen till att lyckas. Vi kan ocks\u00e5 coacha barnet i att f\u00f6rs\u00f6ka igen \"om du h\u00e4ller lite l\u00e5ngsammare kan det g\u00e5 l\u00e4ttare\", \"vill du att jag hj\u00e4lper dig att styra mj\u00f6lkpaketet?\" o.s.v. Vi tar rollen som handledare och v\u00e4gledare ist\u00e4llet f\u00f6r att vara den som bed\u00f6mer och talar om om man klarar det eller inte. Vi v\u00e4gleder barnen genom l\u00e4randet och utforskar tillsammans, peppar och ser till att barnet f\u00e5r uppleva k\u00e4nslan av att lyckas, det registreras av hj\u00e4rnan som n\u00e5got som g\u00e5r utanf\u00f6r det invanda m\u00f6nstret och inl\u00e4rning sker. Det h\u00e4r g\u00e5r att applicera i alla olika sammanhang d\u00e4r vi vill att barnen ska f\u00e5 m\u00f6jlighet att utvecklas. Allt ifr\u00e5n f\u00f6rst\u00e5elsen f\u00f6r ett matematiskt resonemang till att l\u00f6sa konflikter med kompisar.<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6rsta g\u00e5ngen jag l\u00e4ste om Anna von Duijvenvoordes forskning var genom Bo Hejlskov Elv\u00e9n och Tina Wimans bok \"Barn som br\u00e5kar\", de lyfter det h\u00e4r i ett perspektiv av hur vi kan f\u00e5 bukt med ett problemskapande beteende. Om vi vill att ett barns problemskapande beteende ska minska m\u00e5ste vi allts\u00e5 ge barnet f\u00f6ruts\u00e4ttningar att lyckas i den situationen f\u00f6r att en utveckling ska ske.<\/p>\n\n\n\n
Att v\u00e4lja att se och bekr\u00e4fta det positiva handlar allts\u00e5 inte bara om att skapa en mer positiv k\u00e4nsla eller som en f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r barnet att bygga sund sj\u00e4lvk\u00e4nsla utan framf\u00f6rallt om att det \u00e4r en f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r barnets l\u00e4rande och utveckling.<\/p>\n\n\n\n
Varje barn har r\u00e4tt att f\u00e5 k\u00e4nna att hen lyckas genom sina \u00e5r i f\u00f6rskolan och skolan och det \u00e4r vi pedagoger som b\u00e4r det yttersta ansvaret f\u00f6r att skapa de b\u00e4sta f\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r det!<\/p>\n\n\n\n
\/Veronica Nytomt<\/p>\n\n\n\n
Hultsbergs f\u00f6rskola<\/p>\n",
"post_date": "2022-05-31 19:38:45",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Varje barns r\u00e4tt att lyckas!",
"post_type": "blog",
"slug": "varje-barns-ratt-att-lyckas",
"_edit_lock": "1654025926:2093",
"_edit_last": "2093",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf",
"post_date_gmt": "2022-05-31 19:38:45",
"comment_status": "open",
"ping_status": "closed",
"post_password": "",
"post_name": "varje-barns-ratt-att-lyckas",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-05-31 19:38:46",
"post_modified_gmt": "2022-05-31 19:38:46",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?post_type=blog&p=10856",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}