post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_edit_lock": "1648754474:2093",
"_edit_last": "2093",
"teaser_image": "",
"_teaser_image": "field_61c3c19bf2fdd",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf"
},
"id": 10372,
"ID": 10372,
"post_author": "2093",
"post_content": "\nVi vuxna har makt. I relationen mellan vuxna och barn \u00e4r det vi vuxna som har det st\u00f6rre makt\u00f6vertaget. Bara genom att vi till storleken \u00e4r st\u00f6rre och att vi har l\u00e4ngre livserfarenhet g\u00f6r att vi automatiskt tilldelas ett makt\u00f6vertag gentemot barnen. V\u00e5r m\u00f6jlighet att anv\u00e4nda ordet nej \u00e4r ett exempel p\u00e5 detta. Barnens underl\u00e4gsenhet kr\u00e4ver m\u00e5nga g\u00e5nger att de fr\u00e5gar oss vuxna om lov till olika saker. Det kan vara allt fr\u00e5n att anv\u00e4nda ett visst material till att f\u00f6rflytta sig till en annan lokal. H\u00e4r ligger m\u00f6jligheten hos oss att svara ja, nej eller att kanske ta initiativ till en kompromiss.<\/p>\n\n\n\n
Det h\u00e4r p\u00e5verkar v\u00e5rt ledarskap och \u00e4r en utmanande pusselbit. F\u00f6r att kunna leda m\u00e5ste vi utmana v\u00e5ra tankar om v\u00e5r makt. Vi blir ledare n\u00e4r n\u00e5gon f\u00f6ljer. F\u00f6r att barnen ska vilja f\u00f6lja oss s\u00e5 m\u00e5ste vi vara inlyssnande och ge stort utrymme f\u00f6r dem att vara delaktiga och f\u00e5 inflytande. Med v\u00e5r makt kommer ocks\u00e5 ett stort ansvar i att skapa j\u00e4mlikhet mellan oss, barn och vuxna. Det inneb\u00e4r att vi m\u00e5ste vara medvetna om i vilka situationer v\u00e5r makt blir allt f\u00f6r stor och hur vi kan ge ett st\u00f6rre utrymme f\u00f6r det barnen t\u00e4nker, tycker och \u00f6nskar.<\/p>\n\n\n\n
Vi har ocks\u00e5 en stor makt att d\u00f6ma eller bed\u00f6ma, vad som \u00e4r okej och inte, vad som \u00e4r bra eller d\u00e5ligt, r\u00e4tt eller fel. I vissa fall kan det ocks\u00e5 handla om ett d\u00f6mande utifr\u00e5n barns s\u00e4tt att vara och fungera. Inte s\u00e4llan med ett krav p\u00e5 \"korrekt uppf\u00f6rande\" f\u00f6r att ges till\u00e5telse att delta. Det h\u00e4nder ju ibland att vi kastar ur oss uttryck som \u201dOm du inte klarar att sitta still p\u00e5 samlingen s\u00e5 f\u00e5r vi g\u00e5 till ett annat rum\u201d. Jag skriver \u201dvi\u201d f\u00f6r jag g\u00f6r precis s\u00e5 ibland, \u00e4ven om jag t\u00e4nker mycket kring just det h\u00e4r s\u00e5 \u00e4r jag inte mer \u00e4n m\u00e4nniska och agerar ibland utifr\u00e5n invanda m\u00f6nster. I m\u00f6tet med barnen m\u00e5ste deras behov g\u00e5 f\u00f6re den vuxnes. M\u00e5nga g\u00e5nger handlar barnets d\u00e5liga uppf\u00f6rande om ett otillfredsst\u00e4llt behov, att situationen inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt tydlig\/anpassad eller barnets upplevelse av att inte vara lyssnad p\u00e5. V\u00e5r makt kan skapa situationer d\u00e4r vi tydligt begr\u00e4nsar barnens utrymme kopplat till ett d\u00e5ligt uppf\u00f6rande. H\u00e4r beh\u00f6ver vi ta barnets behov p\u00e5 allvar och f\u00f6r\u00e4ndra i situationen f\u00f6r att den ska fungera b\u00e4ttre f\u00f6r alla ist\u00e4llet f\u00f6r att l\u00e4gga ansvaret p\u00e5 barnet att \u00e4ndra sig f\u00f6r att klara av kraven situationen st\u00e4ller p\u00e5 hen.<\/p>\n\n\n\n
Normer styr oss i v\u00e5rt maktut\u00f6vande. Det handlar om normer f\u00f6r hur vi anser att barnen b\u00f6r uppf\u00f6ra sig, som i exemplet ovan. Det handlar b\u00e5de om normer f\u00f6r hur vi vuxna ska agera men \u00e4ven f\u00f6r vilka regler vi ska ha gemensamt. Jag k\u00e4nner mig i vissa situationer \u201dtvingad\u201d att s\u00e4ga nej f\u00f6r att h\u00e5lla mig till de f\u00f6rh\u00e5llningsregler som vi tillsammans satt upp. \u00c4ven om jag ibland kan tycka att det i den aktuella situationen inte skulle g\u00f6ra s\u00e5 \u201dstor skada\u201d s\u00e5 kan konsekvensen bli att man i en annan situation har sv\u00e5rt att uppr\u00e4tth\u00e5lla den regel vi best\u00e4mt. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det oerh\u00f6rt viktigt att vi tillsammans i arbetslaget eller p\u00e5 f\u00f6rskolan verkligen diskuterar och reflekterar \u00f6ver de regler vi s\u00e4tter upp. Varf\u00f6r regeln \u00e4r viktig och hur den p\u00e5verkar barnen, h\u00e4r \u00e4r det framf\u00f6rallt viktigt att ta med barnen i diskussionen och att det blir v\u00e4l f\u00f6rankrat hos dem varf\u00f6r vi best\u00e4mt just den regeln. <\/p>\n\n\n\n
V\u00e5rt makt\u00f6vertag ger oss i en del situationer problem som vi f\u00f6rs\u00f6ker \u00e5tg\u00e4rda med \u00e4nnu st\u00f6rre maktut\u00f6vande. Vi k\u00e4nner nog alla igen situationer n\u00e4r barnen blir \"b\u00e5ngstyriga\" v\u00e4grar vara med p\u00e5 det vi planerat, st\u00f6r aktiviteter eller springer \u00e5t ett annat h\u00e5ll n\u00e4r vi f\u00f6rs\u00f6ker samla gruppen. V\u00e5r reaktion blir d\u00e5 ofta att h\u00f6ja r\u00f6sten och genom tills\u00e4gelser f\u00e5 barnen att lyssna eller avbryta det de h\u00e5ller p\u00e5 med. Klara Dolk skriver om det h\u00e4r i sin avhandling \u201dB\u00e5ngstyriga barn - makt, normer och delaktighet i f\u00f6rskolan\u201d. Hon menar att det h\u00e4r b\u00e5ngstyriga beteendet h\u00e4nger ihop med att barnen upplever att de vuxna styr f\u00f6r mycket \u00f6ver vad de ska g\u00f6ra och att deras enda maktmedel blir att v\u00e4gra eller g\u00f6ra tv\u00e4rtemot.<\/p>\n\n\n\n
Barnens delaktighet \u00e4r grunden i v\u00e5rt uppdrag, vi ska forma utbildningen och undervisningen utifr\u00e5n de barn som finns i gruppen just nu. Utifr\u00e5n deras \u00f6nskem\u00e5l, intressen och behov. H\u00e4r p\u00e5verkar v\u00e5r makt till stor del barnens m\u00f6jligheter. Barnens upplevelse av delaktighet \u00e4r det som avg\u00f6r om vi lyckas skapa j\u00e4mlikhet. M\u00e4rk v\u00e4l att jag skriver barnens upplevelse av delaktighet, den kan aldrig bed\u00f6mas av n\u00e5gon annan \u00e4n barnen\/barnet sj\u00e4lva. Att vi skapar j\u00e4mlikhet mellan barn och vuxna har m\u00e5nga f\u00f6rdelar \u00e4ven ur ett vuxenperspektiv, framf\u00f6rallt underl\u00e4ttar det samarbetet genom en minskad b\u00e5ngstyrighet fr\u00e5n barnen men vi f\u00e5r ocks\u00e5 mycket viktiga synpunkter och erfarenheter fr\u00e5n barnen som berikar och ger oss \u00e4n st\u00f6rre mening i v\u00e5rt arbete.<\/p>\n\n\n\n
En j\u00e4mlik maktbalans handlar inte om att vi bara ska sl\u00e4ppa alla ramar och l\u00e5ta barnen g\u00f6ra hur de vill, vilket jag ibland f\u00e5tt som en reaktion n\u00e4r jag pratar om det h\u00e4r. Det \u00e4r snarare tv\u00e4rtom, barnen beh\u00f6ver tydlighet och ramar att f\u00f6rh\u00e5lla sig till och det \u00e4r h\u00e4r v\u00e5rt ledarskap kommer in. Ramar och tydlighet \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r att vi ska f\u00e5 en v\u00e4l fungerande vardag tillsammans och det \u00e4r vi vuxna som har ansvaret f\u00f6r att skapa den grunden. N\u00e4r vi s\u00e4tter ramarna beh\u00f6ver vi alltid ta in barnets\/barnens perspektiv och g\u00f6ra dem tydliga och v\u00e4l anpassade f\u00f6r de barn och den barngrupp vi m\u00f6ter just nu. I vissa fall beh\u00f6ver ramarna ocks\u00e5 vara olika f\u00f6r olika barn beroende p\u00e5 vilka behov de har. Det \u00e4r bland annat det h\u00e4r som skapar j\u00e4mlikheten och ger barnen inflytande \u00f6ver sin vardag.<\/p>\n\n\n\n
Det inneb\u00e4r f\u00f6r mig en stor s\u00e5rbarhet att skriva den h\u00e4r texten, jag har flera g\u00e5nger funderat p\u00e5 om jag verkligen ska v\u00e4lja just det h\u00e4r temat f\u00f6r ett blogginl\u00e4gg. Som jag n\u00e4mner tidigare s\u00e5 hamnar jag ibland i situationer d\u00e4r jag anv\u00e4nder min makt p\u00e5 s\u00e4tt som inte k\u00e4nns r\u00e4tt. Men det finns ingen prestige i det h\u00e4r, det handlar inte om att vi hela tiden ska agera perfekt. Det som fick mig att \u00e4nd\u00e5 v\u00e4lja att publicera den h\u00e4r texten \u00e4r att vi beh\u00f6ver bli medvetna om hur v\u00e5r makt p\u00e5verkar barnen och just medvetenhet och att ta p\u00e5 sig de h\u00e4r \u201dglas\u00f6gonen\u201d \u00e4r det viktigaste f\u00f6r att kunna n\u00e5 en stor f\u00f6r\u00e4ndring p\u00e5 sikt!<\/p>\n\n\n\n
\/Veronica Nytomt<\/p>\n\n\n\n
Hultsbergs f\u00f6rskola<\/p>\n",
"post_date": "2022-02-28 06:00:00",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Vuxenmakten p\u00e5verkar v\u00e5rt ledarskap",
"post_type": "blog",
"slug": "vuxenmakten-paverkar-vart-ledarskap",
"_edit_lock": "1648754474:2093",
"_edit_last": "2093",
"teaser_image": "",
"_teaser_image": "field_61c3c19bf2fdd",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf",
"post_date_gmt": "2022-02-28 06:00:00",
"comment_status": "open",
"ping_status": "closed",
"post_password": "",
"post_name": "vuxenmakten-paverkar-vart-ledarskap",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-03-31 19:21:14",
"post_modified_gmt": "2022-03-31 19:21:14",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?post_type=blog&p=10372",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}