post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2811",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7982,
"ID": 7982,
"post_author": "2093",
"post_content": "Jag avslutade mitt f\u00f6rra inl\u00e4gg med att konstatera att den viktigaste aspekten f\u00f6r mig i mitt ledarskap \u00e4r att skapa m\u00f6ten. D\u00e5 t\u00e4nker jag inte p\u00e5 m\u00f6ten d\u00e4r man fattar beslut eller planerar undervisning utan m\u00f6ten mellan m\u00e4nniskor. M\u00f6ten mellan vuxna och barn eller m\u00f6ten kollegor emellan. Det kanske l\u00e5ter sj\u00e4lvklart, vi tr\u00e4ffas ju hela tiden i v\u00e5rt arbete och vi \u00e4r med barnen hela dagarna, det \u00e4r ju ingen st\u00f6rre sak att m\u00f6tas. N\u00e4r jag pratar om m\u00f6ten s\u00e5 handlar det framf\u00f6rallt om det mellanm\u00e4nskliga m\u00f6tet, det d\u00e4r tillf\u00e4llet n\u00e4r vi ger tid \u00e5t att lyssna in och m\u00f6ta den andre d\u00e4r hen befinner sig. Ett m\u00f6te som sker med likv\u00e4rdighet och en j\u00e4mlikhet individerna emellan. \"Du och jag Alfred\" uttrycker Emil i Astrid Lindgrens ber\u00e4ttelse som ett kvitto p\u00e5 upplevelsen av \u00f6msesidig respekt och en relation d\u00e4r barn och vuxen finns p\u00e5 samma villkor. F\u00f6r att ett s\u00e5dant m\u00f6te ska uppst\u00e5 s\u00e5 m\u00e5ste vi som vuxna vara beredda att sl\u00e4ppa v\u00e5r \"vuxenv\u00e4rld\" med normer, f\u00f6rv\u00e4ntningar och id\u00e9er om hur saker borde vara. Vi m\u00e5ste m\u00f6ta barnet i det sammanhang d\u00e4r hen befinner sig. Vara lyh\u00f6rda och lyssna in det barnet vill ge uttryck f\u00f6r och visa en stor portion nyfikenhet. I m\u00f6tet m\u00e5ste vi f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 barnets perspektiv och tankar om en situation eller h\u00e4ndelse frigjort fr\u00e5n v\u00e5r egen f\u00f6rest\u00e4llning och tanke. Det h\u00e4r blir extra viktigt i samspelet med de yngsta barnen som \u00e4nnu inte utvecklat det talade spr\u00e5ket. Att vara lyh\u00f6rd f\u00f6r de olika s\u00e4tt som barnet uttrycker sig p\u00e5 med ljud, gester och kroppsspr\u00e5k \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r barnets m\u00f6jligheter att bli lyssnad p\u00e5, f\u00e5 p\u00e5verka och bli delaktig.<\/p>
Precis som vi m\u00e5ste sl\u00e4ppa v\u00e5r \"vuxenv\u00e4rld\" lika viktigt \u00e4r det att pendla tillbaka till den positionen efter m\u00f6tet med barnet. H\u00e4r f\u00e5r vi sedan, sj\u00e4lva eller tillsammans med andra, reflektera \u00f6ver det fick vi till oss i m\u00f6tet med barnet. Utifr\u00e5n det kan vi sedan ge barnet st\u00f6d och utmaningar formade utifr\u00e5n deras behov. Det g\u00f6r ocks\u00e5 att barnet f\u00e5r m\u00f6jlighet att bidra genom att vi ser och f\u00f6rst\u00e5r deras behov. I grund och botten handlar det om att skapa relationer och att ha ett relationellt perspektiv, d\u00e4r utg\u00e5ngspunkten f\u00f6r relationen \u00e4r m\u00f6tet. N\u00e4r man ser och lyssnar in barnets behov och visar att man \u00e4r en vuxen som bryr sig skapar det de b\u00e4sta f\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r att utveckla en tillitsfull relation. <\/p>
P\u00e5 samma s\u00e4tt b\u00f6r vi utforma m\u00f6tet med kollegor. \u00c4ven om vi befinner oss i vuxenv\u00e4rlden tillsammans s\u00e5 har vi alla olika perspektiv, erfarenheter och uppfattning av en situation. Genom att vara inlyssnande och f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 den andres perspektiv s\u00e5 kan vi m\u00f6tas och hitta en gemensam v\u00e4g fram\u00e5t. Genom lyh\u00f6rdhet skapar vi ett f\u00f6rtroende som ocks\u00e5 m\u00f6jligg\u00f6r att kunna leda v\u00e5ra kollegor i v\u00e5rt arbete tillsammans. Att leda handlar inte om att tala om precis hur vi ska g\u00f6ra och f\u00e5 de andra att g\u00f6ra som man t\u00e4nkt. Ledarskapet handlar om att peka ut en riktning och vara den som tar ansvaret s\u00e5 att vi h\u00e5ller oss p\u00e5 r\u00e4tt kurs och har fokus p\u00e5 v\u00e5rt uppdrag. I arbetet med att utforma inneh\u00e5llet i undervisningen \u00e4r vi alla lika viktiga och har erfarenheter och kunskaper att bidra med. Alla ska k\u00e4nna sig delaktiga och lyssnade p\u00e5.<\/p>
N\u00e4r det g\u00e4ller m\u00f6tet med barnen \u00e4r det oerh\u00f6rt viktigt att vara medveten om att det \u00e4r vi vuxna som b\u00e4r ansvaret f\u00f6r hur m\u00f6tet blir. Det \u00e4r vi som m\u00e5ste ta klivet in i barnens v\u00e4rld och g\u00f6ra oss mottagliga f\u00f6r det som barnen vill f\u00f6rmedla. <\/p>
M\u00f6ten kan ske n\u00e4rsomhelst under dagen, i en p\u00e5kl\u00e4dningssituation, vid matbordet, i unders\u00f6kandet av n\u00e5got som barnet uppt\u00e4ckt. H\u00e4r g\u00e4ller det att f\u00e5nga \u00f6gonblicket och att ha en stor flexibilitet att kunna ta sig tid, \u00e4ven om det inte beh\u00f6ver vara l\u00e5ng tid. Vi har ibland en tidspress och tror att det ska g\u00e5 \u00e4nnu fortare om vi bara manar p\u00e5 barnen att snabba sig. Inte s\u00e4llan leder det dock till att barnen blir frustrerade och stressade och inte alls har f\u00f6ruts\u00e4ttningar att g\u00f6ra det snabbt. Att d\u00e5 stanna upp och l\u00e4gga fokus p\u00e5 att se och m\u00f6ta barnet som kan beh\u00f6va lite st\u00f6d och hj\u00e4lp kan vara mer effektivt och i l\u00e4ngden spara tid f\u00f6r oss. Alla tillf\u00e4llen under dagen d\u00e4r vi interagerar med barnen har potential att bli ett m\u00f6te men det beror p\u00e5 vilken inst\u00e4llning vi vuxna har i situationen om vi ger barnet utrymme att ta plats eller inte.<\/p>
I v\u00e5r vardag hamnar vi ganska ofta i situationer som utmanar oss. Det kan vara barn som s\u00e4tter sig p\u00e5 tv\u00e4ren och inte vill f\u00f6lja med eller vara med i den aktivitet vi t\u00e4nkt g\u00f6ra. Eller som i exemplet ovan, en pressad situation d\u00e4r det \u00e4r lite br\u00e5ttom. Det kan ocks\u00e5 vara ett barn som beh\u00f6ver st\u00f6d och anpassningar d\u00e4r vi har sv\u00e5rt att n\u00e5 fram och kanske inte riktigt f\u00f6rst\u00e5tt barnets behov \u00e4n. I de h\u00e4r situationerna skulle jag vilja p\u00e5st\u00e5 att v\u00e5rt fokus i m\u00f6tet med barnen blir extra viktigt. Det \u00e4r f\u00f6rst n\u00e4r vi blir nyfikna och verkligen vill f\u00f6rst\u00e5 barnet och vad hen ger uttryck f\u00f6r som vi kan n\u00e5 fram och skapa de f\u00f6ruts\u00e4ttningar som beh\u00f6vs i form av st\u00f6d, anpassningar eller utmaningar. Ist\u00e4llet f\u00f6r att tillr\u00e4ttavisa barnet som v\u00e4grar, f\u00f6rs\u00f6k s\u00e4tta dig in i barnets upplevelse, vad hen vill och \u00f6nskar i situationen.<\/p>
Vi blir ledare n\u00e4r n\u00e5gon f\u00f6ljer, genom m\u00f6tet skapar vi f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r att barnen vill f\u00f6lja. N\u00e4r de upplever sig sedda, lyssnade p\u00e5 och tagna p\u00e5 allvar \u00f6kar chanserna att de vill lyssna p\u00e5 det som vi vuxna vill bidra med i v\u00e5r undervisning. Det ger \u00e4ven b\u00e4ttre f\u00f6ruts\u00e4ttningar n\u00e4r vi beh\u00f6ver st\u00e4lla krav, styra en aktivitet eller avbryta f\u00f6r till exempel en m\u00e5ltid. F\u00f6r mig inneb\u00e4r de h\u00e4r m\u00f6tena oerh\u00f6rt mycket \u00e4ven f\u00f6r min upplevelse av arbetsgl\u00e4dje. Att se och f\u00e5 m\u00f6jlighet att f\u00f6lja barnens utveckling men ocks\u00e5 kunna bidra till deras upplevelse av vardagen p\u00e5 f\u00f6rskolan genom mitt s\u00e4tt att m\u00f6ta dem \u00e4r oerh\u00f6rt berikande!<\/p>
\/Veronica Nytomt<\/p>
Hultsbergs f\u00f6rskola<\/p>",
"post_date": "2021-11-22 10:50:33",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "M\u00f6tet - den viktigaste f\u00f6ruts\u00e4ttningen f\u00f6r mitt ledarskap",
"post_type": "blog",
"slug": "motet-den-viktigaste-forutsattningen-mitt-ledarskap",
"_fgd2wp_old_node_id": "2811",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2021-11-22 10:50:33",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "motet-den-viktigaste-forutsattningen-mitt-ledarskap",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2021-11-22 10:50:33",
"post_modified_gmt": "2021-11-22 10:50:33",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/veronicaverobalans-se\/20211122\/motet-den-viktigaste-forutsattningen-mitt-ledarskap\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
[
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "f\u00f6rskola f\u00f6rskoll\u00e4rare ledarskap",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2386,
"ID": 2386,
"term_id": 2386,
"slug": "forskola-forskollarare-ledarskap",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2386,
"parent": 0,
"count": 1,
"filter": "raw"
}
]
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10783,
10819,
10398
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}