Blogg
Hos oss på Vallargärdets förskola är utomhuspedagogik en naturlig del av verksamheten.
Här kan du följa hur vi utnyttjar vår närmiljö i pedagogiska aktiviteter i förskolan.
Följ med och låt dig inspireras till att utnyttja förskolegården och närmiljön till meningsfulla aktiviteter även utomhus.
Vår gård består av flera naturliga hål, som brukar samla vatten vid regn. Det är hål i asfalten, pölar och naturliga vattensamlingar.
Vi skulle ju kunna välja att klaga över de här hålen eller vattensamlingarna. Barnen blir ju blöta och det blir geggigt. Men vi väljer att inte klaga. Barnen tycker ju om vattenhålen/pölarna och om man utgår från vad barnen redan gillar har man en suverän grund för inlärning. Så nu gjuter vi ett eget vattenhål. Fördelarna med ett gjutet vattenhål är många.
Vi har placerat det där vi har stor översyn. Hålet har också en naturlig vattenpåfyllning från stupröret. På så sätt blir vattnet relativt klart, till skillnad från grus/gyttjevattnet som blir i vanliga pölar. I ett gjutet vattenhål rinner inte heller vattnet undan. Det blir lätt att fylla på och behöver inte bäras bort.
Barnen fick av förklarliga skäl inte vara med att gjuta, men de var nyfikna och kollade på. Vi följer upp med ord som beskriver processen vid gjutning. Vi följer upp med de de öppna frågorna: Vad gör vi, varför, hur och vad tror ni kommer att hända?
Det ska bli spännande att se hur barnen kommer att utnyttja vårt nya vattenhål i sommar! Det är ju inte alltid som våra visioner stämmer överens med barnens.
Text och bild: Therese Söderqvist, förskolepedagog på Vallargärdets förskola
Taggar