picture-181-1384188767.jpg

Blogg

Platsens betydelse för lärandet

Verksamhetsutvecklare Pedagogisk miljö, UNESCO GAP - ESDBloggar om; ESD, Globala målen, Samhällsutveckling med barnperspektiv, skolgårdsutveckling, barnrätt, demokrati i skolan, platsbaserat lärande.

Bygga resiliens i takt med digitaliseringen

Ju mer vi digitaliserar, i samma takt behöver vi låta hjärnan vila och återhämta sig. 
Tiden framför skärmen kan kännas nyckfullt meditativ men digital närvaro kräver riktad uppmärksamhet av vår hjärna.

Resiliensen i systemet är – enligt forskarna Kaplan – den andra sorten, den spontana uppmärksamheten. Det gäller att hitta situationer där man kopplar av den riktade uppmärksamheten och använder mycket spontan uppmärksamhet. Det är precis vad som händer utomhus i det gröna. Detta system registrerar utan ansträngning, det kostar oss inte någon energi. Man skulle kunna kalla det för hjärnans egen retreatfunktion. Vi får en vaken vila och motverkar, enligt Rachel och Stephen Kaplan, mental utmattning. 

Så i takt med digitaliseringen behöver vi vara medvetna om våra hjärnors behov av god tillgång till gröna utemiljöer.
Andra fina följdeffekter är att vi minskar temperaturen i staden, binder koldioxid, ökar inkluderingen och inducerar könsneutral lek

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg