picture-181-1384188767.jpg

Blogg

Platsens betydelse för lärandet

Verksamhetsutvecklare Pedagogisk miljö, UNESCO GAP - ESDBloggar om; ESD, Globala målen, Samhällsutveckling med barnperspektiv, skolgårdsutveckling, barnrätt, demokrati i skolan, platsbaserat lärande.

Uniform som skapar obalans?

Jag vill lyfta en aspekt på skoldemokrati och förutsättning för jämställd skola där den egna identiteten skulle kunna få mer svängrum och möjlighet att utvecklas. Att Alla våra elever får bästa förutsättningar att bli trygga i sig själva och känna tillhörighet i gruppen är fundamental. Svenska skolor har historiskt sett sparsamt tillämpat skoluniform och idag regleras detta med syftet att individens frihet och integritet står i centrum. Alla ska få klä sig som de vill, det är en del av värdegrunden att låta varje elev hitta sig själv. Men vad händer om eleverna själva uniformerar sig, vad kan det få för konsekvenser? Här krockar skolans tänk med idrottsföreningarnas. Att bära sin träningsoverall med stolthet i sin klubb kan vara både viktigt och förenande tänker jag. När klubbkläderna flyttar med till skolan kan vi ana att identiteten lätt sätter sig i overallen och att det skapas grupper i gruppen. Frågan är om skolan borde rekommendera att klubbdräkterna används i sitt ursprungliga sammanhang. Idrottskläderna är dessutom inte för alla att skaffa. Integration på alla plan och testandet av sin egen roll blir förmodligen svårare för den som bär den. En oönskad obalans som lätt skulle kunna undvikas tänker jag. Eller är det överhuvudtaget ett problem?

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg