picture-930-1458400737.jpg

Blogg

Lärarstudenten

Fjärde årets lärarstuderande vid Karlstads universitet inom religion/samhällskunskap mot gymnasieskolan. Min förhoppning är att genom ett studentperspektiv blogga om valen och kvalen man kan ställas inför på bron till läraryrket. Kommentera gärna! Tips mottages tacksamt. 

Fjärde årets lärarstuderande vid Karlstads universitet inom religion/samhällskunskap mot gymnasieskolan. Min förhoppning är att genom ett studentperspektiv blogga om valen och kvalen man kan ställas inför på bron till läraryrket. Kommentera gärna! Tips mottages tacksamt. 

Från Indien till en lärarutbildning på Karlstads universitet

Varför tycker du det här med utbildningsfrågor är viktigt, Tilda?

Ja… var ska jag börja? Det handlar om frågor som:  Hur kan man som student maxa utdelningen av sin lärarutbildning? Hur går man från att vara student på heltid och lärarstudent på VFU – till lärare? På vilket sätt utvecklar man en stark profession? Dessa frågor – och fler därtill – driver mig just nu!

Så, vem är jag då egentligen?

Som ni förmodligen förstått är jag student, närmare bestämt tredjeårsstudent inom religion/samhällskunskap på ämneslärarprogrammet vid Karlstads universitet. Under lika lång tidsperiod har jag varit karlstadsbo. Värmlands skogar och Klarälven påminner i mångt och mycket om mina norrbottniska hemtrakter, så jag trivs utomordentligt!

 Varför det blev just Karlstads universitet?

För mig stavas svaret på den frågan: I-n-d-i-e-n. För fyra år sedan verkade jag som volontär vid en skola i Varanasi under ett halvårs tid.  Där träffade jag en del studenter från Karlstad vid det studiecenter som finns ett stenkast från var jag bodde. Någonstans här insåg jag att det var lärare som var mitt framtidsyrke, och sedan dess har jag aldrig tvekat på mitt val. Att religion var mitt första ämnesval har också sin förklaring genom det färgstarka Indien. Jag kommer framöver att skriva lite om mina erfarenheter därifrån (det blir förmodligen svårt att stoppa mig).

Min inställning till saker jag tar mig an är i regel alltid utifrån en hög ambition. Annars ser jag liksom ingen vits med att prioritera min tid till det. Detta innebär två saker: 1) jag satsar hårt på kvalitet utifrån min uppsatta vision; 2) jag är själv min värsta kritiker.

Hur har detta då påverkat mig sedan jag tackade ja till min utbildningsplats?

På väldigt många sätt! Till exempel att jag gladeligen hoppar på detta: när jag fick frågan att skriva för Pedagog Värmland kändes frågan ”varför inte” faktiskt mer berättigad än ”varför”?

Min förhoppning är att både ni läsare och jag ska ha ett utbyte av detta! Kommentera, ställ frågor! Tips mottages tacksamt. Med ett student-perspektiv kan jag visa på valen och kvalen man kan ställas inför på bron till läraryrket. Konkreta vardagsfrågor, eller kanske rent av mer filosofiska spörsmål. Betoningen ett perspektiv säger också att jag är medveten om att andra studenter har andra erfarenheter. Min röst är en av många.

Eftersom jag oftast går in i nya projekt helhjärtat och med ambition att prestera följer också en del erfarenheter från verklighetens hårda skola om hur jag bör begränsa mig. Oavsett hur inspirerande något är så har vi alla en slags max-gräns för vad som funkar för att det just ska vara intressant och inte ett betungande ”måste”.

Engagemang i studentkåren, extra sociologistudier utöver min huvudutbildning – för att inte glömma rekreation – kräver sin tid. Under året kommer jag även delta i ett EU-projekt om olika länders religionsundervisning (väldigt spännande – lita på att mer om detta kommer framöver!).

 Summa summarum är mitt mål därför att publicera något varannan vecka.

På återseende!

 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg