post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2571",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7823,
"ID": 7823,
"post_author": "2060",
"post_content": "Det bitterljuva slutet n\u00e4rmar sig med den elevgruppen jag arbetat med i snart tre \u00e5r. N\u00e4r dom kom hit var dom inte helt fr\u00e4mmande. Jag hade tidigare vikarierat p\u00e5 l\u00e5gstadiet en period och l\u00e4rt k\u00e4nna m\u00e5nga<\/span> av dom<\/span> d\u00e4r.<\/span> <\/span><\/p><\/div>Klart var att jag skulle beh\u00f6va ha en hexagon, minst, om alla livliga pojkar skulle kunna tilldelas ett varsitt h\u00f6rn i klassrummet. Mitt klassrum har f\u00f6rvisso lite sneda v\u00e4ggar, men dock bara fyra h\u00f6rn. S\u00e5 den metoden kunde jag ganska snart sl\u00e5 ur h\u00e5gen. <\/span>Flera<\/span> h\u00e4r hade gjort sig k\u00e4nda p\u00e5 f\u00f6r hetsigt hum\u00f6r och <\/span>fantasirika ordf\u00f6rr\u00e5d med vassa tungor.<\/span> Tidigare erfarenheter har ocks\u00e5 l\u00e4rt mig att tillr\u00e4ttavisningar eller tills\u00e4gelser inte gett n\u00e5got annat resultat \u00e4n att man gr\u00e4vt sin skyttegrav djupare. Urs\u00e4kter som l\u00e4mnats har varit l\u00e4pparnas bek\u00e4nnelser och inte s\u00e4llan varit br\u00e4nsle p\u00e5 brasan snarare \u00e4n en f\u00f6rsoning. Jag valde ordet \u201dlivliga\u201d ovan och det har jag gjort med omsorg. Hur vi v\u00e4ljer att ben\u00e4mna saker spelar stor roll, om en elev eller en grupp elever ben\u00e4mns som st\u00f6kiga, br\u00e5kiga, prickiga eller avl\u00e5nga s\u00e5 skapar det en helt annan bild \u00e4n om de ben\u00e4mns som livliga. Det finns naturligtvis andra m\u00f6jliga ben\u00e4mningar men min po\u00e4ng \u00e4r att vi h\u00e4r har en gyllne m\u00f6jlighet att vara med och p\u00e5verka deras sj\u00e4lvbild. Lika v\u00e4l som vi formar omgivningens bild av dem och d\u00e4rmed deras interaktion med dom.<\/span> <\/span><\/span>Det \u00e4r d\u00e4r som den afrikanska byn kommer in i bilden. Det finns ett <\/span>afrikanskt<\/span> tales\u00e4tt att <\/span>\u201d<\/span>det <\/span>kr\u00e4vs en by f\u00f6r att uppfostra ett barn\u201d<\/span> och det finns en viktig po\u00e4ng i det. <\/span>Alla p\u00e5 skolan (l\u00e4s bybor) beh\u00f6ver ta sig tid att stanna vid den <\/span>ledsna killen eller arga flickan, oavsett om det \u00e4r \u201dmitt\u201d <\/span>barn eller inte. Det \u00e4r s\u00e5 vi skapar st\u00f6djande strukturer<\/span> och milj\u00f6 att v\u00e4xa<\/span> <\/span><\/span>och vara trygg i.<\/span> S\u00e5 om min kollega<\/span>,<\/span> som inte k\u00e4nner \u201dmitt\u201d barn<\/span>,<\/span> \u00e4r den som kommer g\u00e5ende<\/span>.<\/span> <\/span><\/span>Om hen <\/span>har h\u00f6rt ordet livlig eller st\u00f6kig. Ja, jag vill p\u00e5<\/span>st\u00e5 att det spelar roll. <\/span>Styrkan med <\/span>en by kan <\/span>ocks\u00e5 tyv\u00e4rr v\u00e4ndas, det barn som \u00e4nd\u00e5 g\u00f6r sig k\u00e4nt som st\u00f6kigt<\/span> \u00e4r i en besv\u00e4rlig sits. <\/span>Det \u00e4r d\u00e5 vi faktiskt m\u00e5ste kliva ur v\u00e5r<\/span>a f\u00f6rutfattade meningar och <\/span>lyfta oss sj\u00e4lva i h\u00e5ret<\/span>, tvinga oss att se<\/span> <\/span><\/span>godhet som inte \u00e4r uppenbar. <\/span>Det \u00e4r faktiskt <\/span>v\u00e5rt jobb.<\/span> F\u00f6r \u00e4ven om vi hanterar grupper dagarna i \u00e4nda s\u00e5 \u00e4r det individen som beh\u00f6ver ses just d\u00e4r och d\u00e5.<\/span> <\/span><\/p><\/div>Om vi nu l\u00e4mnar byn en stund<\/span> och ser till hur detta manifesteras tillsammans med elever i klassrummet <\/span>s\u00e5 kommer vi till hur <\/span>gruppe<\/span>r formas<\/span>. F\u00f6r ovanst\u00e5ende vill jag h\u00e4vda \u00e4r ett p\u00e5g\u00e5ende v\u00e4rdegrundsarbete som <\/span>p\u00e5g\u00e5r dag in och dag u<\/span>t. V<\/span>i har som rutin att klasserna uppr\u00e4ttar egna ordningsregler f\u00f6r klassen, dessa ska ocks\u00e5 rapporteras in till rektor och utg\u00f6r ett komplement till skolans gemensamma ordningsregler.<\/span> <\/span><\/span>I samr\u00e5d <\/span>med min rektor fick jag m\u00f6jlighet att pr\u00f6va ett annat s\u00e4tt. Tillsammans med eleverna s\u00e5 utformade klassen ett gemensamt st\u00e4llningstagande. Orden kommer helt och h\u00e5llet ifr\u00e5n eleverna och lyder som f\u00f6ljer\u2026\u202f<\/span> <\/span><\/p><\/div>\u201d<\/span>Vi \u00e4r klass 4 a och vi \u00e4r Positiva, Roliga, \u00c4rliga, H\u00e4nsynsfulla, Lugna, Uppm\u00e4rksamma, Omt\u00e4nksamma och Sn\u00e4lla\u201d.<\/span> <\/span><\/p><\/div>Mer <\/span>statement<\/span><\/span> \u00e4n s\u00e5 beh\u00f6vdes inte, detta har nu ersatt v\u00e5ra regler i tre \u00e5rs tid och s\u00e5 snart vi har beh\u00f6vt prata om hur vi \u00e4r eller beter oss under denna resa s\u00e5 har vi haft detta att utg\u00e5 ifr\u00e5n. Nu skulle jag vilja skriva att mina elever sj\u00e4lvklart har blivit \u00e4nglar p\u00e5 grund av detta och att vi nu har kunnat avskaffa rastvakter och annan tillsyn. Det hade dock inte varit sant, men det \u00e4r inte heller min po\u00e4ng. Det som d\u00e4remot \u00e4r sant och som jag verkligen vill f\u00f6rmedla \u00e4r att tack vare den h\u00e4r utg\u00e5ngspunkten i v\u00e5r samvaro har \u00e4ven sv\u00e5rare samtal, konfliktmedlingar och kr\u00e4nknings\u00e4renden naturligt blivit fram\u00e5tsyftande. Vi har tillsammans naturligt str\u00e4vat efter att bli b\u00e4ttre. V\u00e5ra sv\u00e5raste samtal har blivit v\u00e5ra b\u00e4sta samtal och inte minst har mina elever blivit just mina. Jag vet att m\u00e5nga i min grupp har l\u00e5ngt kvar och mycket att l\u00e4ra, men jag vill tro och t\u00e4nka att hen idag \u00e4nd\u00e5 \u00e4r l\u00e4ngre tack vare hur vi har arbetat.<\/span> Emellan\u00e5t s\u00e5 kommer f\u00f6rslag p\u00e5 olika hj\u00e4lpmedel f\u00f6r v\u00e4rdegrundsarbete, det \u00e4r n\u00e4stan alltid en film, det \u00e4r n\u00e4stan alltid n\u00e5gon som haft det riktigt illa och n\u00e5gon eller n\u00e5gra som ocks\u00e5 har betett sig riktigt illa, dessutom \u00e4r det n\u00e4stan alltid f\u00e4rdiga fr\u00e5gor att diskutera runt det som visas i filmen. Dessa kan vara bra ibland, men t\u00e4nk g\u00e4rna efter f\u00f6rst. Lilla Ada i din klass som aldrig gjort en fluga f\u00f6rn\u00e4r och heller inte skulle dr\u00f6mma om att g\u00f6ra det. Beh\u00f6ver hon den h\u00e4r filmen?<\/span> Kommer ditt val av film h\u00e4r g\u00f6ra att hon k\u00e4nner sig sedd eller om hon undrar vad du vill s\u00e4ga med den filmen?<\/span> Kan det vara s\u00e5 att busfr\u00f6t Kal som \u00e4r en retsticka k\u00e4nner att han \u00e4r r\u00e4tt ok, f\u00f6r han g\u00f6r ju i alla fall inte som killarna i filmen<\/span>.<\/span> Eller \u00e4r det s\u00e5 att det \u00e4r Kal som \u00e4r utsatt och du just gett hans pl\u00e5goandar helt ny inspiration?<\/span> <\/span><\/span>Kals<\/span> <\/span><\/span>eller n\u00e5gon annans <\/span>impulskontroll kommer vi i vart fall inte \u00e5t genom en film, h\u00e4r \u00e4r det relationella samtalet det jag h\u00e4vdar har st\u00f6rst m\u00f6jlighet att \u00e5stadkomma en f\u00f6r\u00e4ndring. Dessutom beh\u00f6ver samtalet handla om Kal, hur Kal g\u00f6r, hur Kal k\u00e4nner och hur det blev som det blev p\u00e5 rasten<\/span> och hur Kal har det egentligen?<\/span> H\u00e4r \u00e4r klassens <\/span>statement<\/span><\/span> en spegel med stor kraft.<\/span> <\/span><\/span>E<\/span>ller som e<\/span>n elev uttryckte det s\u00e5 h\u00e4r, \u201dDet beskriver vad som \u00e4r bra, hur vi <\/span>ska vara. Inte hur vi inte ska vara\u2026\u201d. D\u00e4rmed k\u00e4nner jag att jag n\u00e5tt fram, de har f\u00f6rst\u00e5tt att detta <\/span>\u00e4r <\/span>grunden p\u00e5 <\/span>vilken<\/span> de bygger sin och varandras sj\u00e4lvbild<\/span>,<\/span> de f\u00f6rst\u00e5r hur de skapar <\/span>andras bild av sig sj\u00e4lva. Det \u00e4r viktigt, f\u00f6r byn v\u00e4xer i takt med eleverna och snart \u00e4r de delar av samma by som dig och mig.<\/span>
<\/span>\/Stefan Hallberg, l\u00e4rare <\/span><\/span>R\u00e5torpskolan \u00e5k <\/span>4-6<\/span><\/span> <\/span><\/p><\/div>",
"post_date": "2020-03-02 08:16:35",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Lagl\u00f6sheten har n\u00e5tt en liten afrikansk by\u2026",
"post_type": "blog",
"slug": "laglosheten-har-natt-en-liten-afrikansk",
"_fgd2wp_old_node_id": "2571",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2020-03-02 08:16:35",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "laglosheten-har-natt-en-liten-afrikansk",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2020-03-02 08:16:35",
"post_modified_gmt": "2020-03-02 08:16:35",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/ratorps-skolor\/20200302\/laglosheten-har-natt-en-liten-afrikansk\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}