post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2416",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7690,
"ID": 7690,
"post_author": "2060",
"post_content": "Det kom ett mejl fr\u00e5n en kollega fr\u00e5n v\u00e5r systerf\u00f6rvaltning h\u00e4r i Karlstad. I mejlet stod bland annat f\u00f6ljande att l\u00e4sa:<\/p>
Vi planerar v\u00e5rt arbete inf\u00f6r h\u00f6sten och jag skulle g\u00e4rna vilja ta del av hur ert arbete inom elevh\u00e4lsan ser ut som bidrar\/bidragit till en stabil och v\u00e4l fungerande elevh\u00e4lsa, f\u00f6rutom analys f\u00f6re och efter olika insatser. Hur arbetar ni? Vilka fokusomr\u00e5den har ni? Arbetar ni mestadels i grupper, enskilda samtal eller i klasser, eller ligger fokus i att st\u00f6tta l\u00e4rare till b\u00e4sta m\u00f6jliga l\u00e4rmilj\u00f6? Vad inneb\u00e4r en stadig elevh\u00e4lsa f\u00f6r dig och hos er?<\/em><\/p>Hej!
Tack f\u00f6r ditt mejl. Det \u00e4r alltid roligt att f\u00e5 fr\u00e5gor fr\u00e5n kollegor. Det f\u00f6rsta jag vill s\u00e4ga \u00e4r att vi p\u00e5 R\u00e5torp inte tagit fram en modell eller metod f\u00f6r hur en skola ska arbeta med elevh\u00e4lsa. Inte heller har vi kommit fram till n\u00e5got som ens liknar ett facit p\u00e5 alla de fr\u00e5gor som kan dyka upp inom ramen av elevh\u00e4lsan. \u00c4r man ute efter den typen av svar s\u00e5 \u00e4r jag fel person att mejla. Jag har inget facit. Det jag d\u00e4remot kan bidra med \u00e4r v\u00e5r ber\u00e4ttelse hur vi arbetat med elevh\u00e4lsa p\u00e5 R\u00e5torps tv\u00e5 skolor.<\/p>
Det vi gjort \u00e4r att gr\u00e4va i myllan d\u00e4r vi st\u00e5r. Vi vridit och v\u00e4nt p\u00e5 begrepp och processer f\u00f6r att hitta ett s\u00e4tt som matchar de pedagoger och de kompetenser som vi har i v\u00e5ra verksamheter. Bland de f\u00f6rsta sakerna vi gjorde var att, tillsammans med pedagogerna, diskutera hur arbetet med elevh\u00e4lsa ska fungera och organiseras p\u00e5 R\u00e5torp. Arbetslaget fick formulera f\u00f6rb\u00e4ttringsf\u00f6rslag med syfte att sudda ut gr\u00e4nsen mellan vi och dom det vill s\u00e4ga teamet och pedagogerna. Vi beh\u00f6vde en samsyn kring s\u00e4rskilt st\u00f6d och extra anpassningar. F\u00f6rb\u00e4ttringsf\u00f6rslagen ledde fram till tanken kring ett utvidgat arbetslag som innefattar pedagoger och teamet. Den konstellationen s\u00e5gs var femte vecka under tv\u00e5 l\u00e4s\u00e5r \u00e4nda fram till VT 2019 d\u00e5 vi upplevde att vi vuxit ur det uppl\u00e4gget.<\/p>
Parallellt med ovanst\u00e5ende s\u00e5 har vi lagt stor kraft att fortbilda oss kring tillg\u00e4ngliga l\u00e4rmilj\u00f6er. Vi har arbetat med SPSMs material kring detta och verkligen grottat ner oss i vad tillg\u00e4nglighet och delaktighet st\u00e5r f\u00f6r. Det i kombination med det vi kallar f\u00f6r Jakten p\u00e5 Fr\u00e4mst<\/a> det vill s\u00e4ga att elevh\u00e4lsoarbetet fr\u00e4mst ska vara h\u00e4lsofr\u00e4mjande och f\u00f6rebyggande har skapat en tydligare riktning f\u00f6r v\u00e5rt gemensamma arbetet kring elevh\u00e4lsa.<\/p>Inf\u00f6r innest\u00e5ende l\u00e4s\u00e5r visade v\u00e5r analys att v\u00e5rt arbete med det utvidgade arbetslaget spelat ut sin roll. Det kr\u00e4vdes n\u00e5got nytt. V\u00e5r analys visade \u00e4ven att de elever vi hade absolut sv\u00e5rast att skapa tillg\u00e4ngliga l\u00e4rmilj\u00f6er kring var elever inom NPF. H\u00e4r s\u00e5g vi att vi \u00e4nnu inte n\u00e5dde fram fullt. D\u00e4rf\u00f6r har vi breddat kompetensen hos alla pedagogisk personal och resurspersonal n\u00e4r det g\u00e4ller NPF. Vi har genomf\u00f6rt den inom ramen av SPSM.<\/p>
I den senaste fortbildningsinsatsen s\u00e5 fick vi m\u00f6jlighet att stifta bekantskap med tv\u00e5 olika perspektiv kring arbetet med elevh\u00e4lsa: det kategoriska perspektivet och det relationella perspektivet. F\u00f6r oss var det viktigt att b\u00f6rja diskutera de olika perspektiven. Efter dessa diskussioner har jag som rektor varit tydlig med pedagogerna att jag anser att det kategoriska perspektivet inte rimmar med vare sig skollag eller l\u00e4roplan. Vi m\u00e5ste inta ett relationellt perspektiv f\u00f6r att inte ansvarsfr\u00e5gan ska hamna fel. Vi m\u00e5ste \u00e4ga ansvaret f\u00f6r att skapa tillg\u00e4ngliga l\u00e4rmilj\u00f6er f\u00f6r alla v\u00e5ra elever. Det \u00e5ligger inte elever eller v\u00e5rdnadshavare att se till att undervisningen fungerar i skolan. Det ligger p\u00e5 oss i professionen.<\/p>
I den processen \u00e4r det mycket viktigt att teamet inte intar ett kategoriskt perspektiv gentemot pedagogerna. Det anser jag \u00e4r en s\u00e4ker v\u00e4g mot ett nytt vi och dom. F\u00f6r mig som rektor handlar det om att skapa s\u00e5 bra f\u00f6ruts\u00e4ttningar jag kan f\u00f6r pedagogerna genom kollegiala samtal om elevh\u00e4lsa och analysf\u00f6rm\u00e5ga. Jag menar att det \u00e4r sv\u00e5rt att driva f\u00f6rb\u00e4ttringsarbete om man inte f\u00f6rst reflekterar \u00f6ver hur det kommer sig att det ser ut som det g\u00f6r p\u00e5 ens egen skola. Det \u00e4r n\u00e4r vi b\u00f6rjar nosa p\u00e5 varf\u00f6r det ser ut som det g\u00f6r som vi tagit ett f\u00f6rsta viktigt steg mot verkligt f\u00f6rb\u00e4ttringsarbete. Nu \u00e4r det h\u00f6g tid att \u00e5terg\u00e5 till dina fr\u00e5gor.<\/p>
Hur arbetar ni? Vilka fokusomr\u00e5den har ni? <\/em>Vi arbetar med att skapa tillg\u00e4ngliga l\u00e4rmilj\u00f6er f\u00f6r alla elever. Det \u00e4r ett arbete som startar n\u00e4r pedagogerna planerar sitt arbete. Den planeringen beh\u00f6ver pr\u00e4glas av delaktighet f\u00f6r eleverna och ett starkt fokus p\u00e5 att pedagogen s\u00e4kerst\u00e4ller att planeringen passar alla i gruppen som hen har i undervisningen.<\/p>Arbetar ni mestadels i grupper, enskilda samtal eller i klasser, eller ligger fokus i att st\u00f6tta l\u00e4rare till b\u00e4sta m\u00f6jliga l\u00e4rmilj\u00f6? <\/em>Vi l\u00e4gger st\u00f6rst vikt med att st\u00f6tta pedagogerna att skapa b\u00e4sta m\u00f6jliga l\u00e4rmilj\u00f6. Det g\u00e5r i linje med det vi kallar Jakten p\u00e5 fr\u00e4mst. Om vi hela tiden fokuserar p\u00e5 \u00e5tg\u00e4rdande arbete s\u00e5 \u00e4r det sv\u00e5rt att sv\u00e4nga runt till att fr\u00e4mst arbeta h\u00e4lsofr\u00e4mjande och f\u00f6rebyggande. Det betyder dock inte av v\u00e5r kurator, specialpedagog eller kurator inte tr\u00e4ffar elever enskilt. Det betyder att vi inte bara ska g\u00f6ra det.<\/span><\/p>Vad inneb\u00e4r en stadig elevh\u00e4lsa f\u00f6r dig och hos er? <\/em>F\u00f6r oss p\u00e5 R\u00e5torp inneb\u00e4r en stadig elevh\u00e4lsa att vi har en gemensam syn p\u00e5 vad s\u00e4rskilt st\u00f6d \u00e4r. Det inneb\u00e4r att vi ska ha ett relationellt perspektiv och hela tiden ta ansvar f\u00f6r att skapa tillg\u00e4ngliga l\u00e4rmilj\u00f6er f\u00f6r alla v\u00e5ra elever oavsett om elev beh\u00f6ver st\u00f6ttas eller utmanas. Kort sagt inget annat \u00e4n det som st\u00e5r i skollagens 1 kapitel 4 paragraf: \u201dI utbildningen ska h\u00e4nsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges st\u00f6d och stimulans s\u00e5 att de utvecklas s\u00e5 l\u00e5ngt som m\u00f6jligt. En str\u00e4van ska vara att uppv\u00e4ga skillnader i barnens och elevernas f\u00f6ruts\u00e4ttningar att tillgodog\u00f6ra sig utbildningen\u201d.<\/p>Sort tack f\u00f6r ditt mejl och dina fr\u00e5gor. H\u00f6r g\u00e4rna av dig igen!
\/Magnus Sj\u00f6din, rektor<\/p>",
"post_date": "2019-05-12 16:51:49",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Det kom ett mejl",
"post_type": "blog",
"slug": "det-kom-ett-mejl",
"_fgd2wp_old_node_id": "2416",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2019-05-12 16:51:49",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "det-kom-ett-mejl",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-01-04 16:54:00",
"post_modified_gmt": "2022-01-04 16:54:00",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/ratorps-skolor\/20190512\/det-kom-ett-mejl\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}