post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2386",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7657,
"ID": 7657,
"post_author": "2060",
"post_content": "Sverige, vi har ett resultat! Efter ett antal talmansrundor s\u00e5 har nu Sverige en regering. Man kan tycka vad man vill om processen eller resultatet f\u00f6r den delen, men det \u00e4r tydligt att det gjorts en hel del kompromisser f\u00f6r att f\u00e5 till detta. Kan detta f\u00e5 n\u00e5gra konsekvenser f\u00f6r oss som arbetar inom skolan? Jo, i \u00f6verenskommelsens 73 punkter s\u00e5 finns ett antal punkter som riktar sig till skolan. S\u00e5 h\u00e4r st\u00e5r det bland annat att l\u00e4sa om skolan: \"Sverige ska ha h\u00f6ga ambitioner som en kunskapsnation. Vi st\u00e5r f\u00f6r en kunskapsskola som s\u00e4tter den enskilda elevens kunskaper och anstr\u00e4ngningar i fokus. En politik ska f\u00f6ras som f\u00f6rb\u00e4ttrar skolresultat, st\u00e4rker ordning och reda i klassrummen och ger mer likv\u00e4rdiga f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r alla elever att klara skolan\". Sedan f\u00f6ljer nio punkter (punkt 49-57) f\u00f6r hur politiken t\u00e4nker sig detta. Jag har tagit mig friheten att redigera r\u00e4tt h\u00e5rt i texten f\u00f6r att skapa \u00f6verblick. Vill du l\u00e4sa all text som h\u00f6r till punkterna s\u00e5 kan du l\u00e4sa mer h\u00e4r<\/a>.<\/p>49. F\u00f6rb\u00e4ttra kunskaperna i skolan<\/strong>. Under den h\u00e4r punkten skrivs framf\u00f6r allt likv\u00e4rdighet och kvalitet fram. Det k\u00e4nns ju igen fr\u00e5n all skoldebatt som p\u00e5g\u00e5tt de senaste \u00e5ren. Det som jag upplever \u00e4r nytt \u00e4r att vi ska uppmuntra flit och ambition. I och med att det skrivs fram s\u00e5 har det allts\u00e5 inte varit s\u00e5 tidigare?<\/p>50. Skolor som vill ska kunna inf\u00f6ra betyg fr\u00e5n \u00e5rskurs fyra.<\/strong> Reformen inf\u00f6rs f\u00f6rsta juli 2020, d\u00e5 det nuvarande f\u00f6rs\u00f6ket upph\u00f6r. Detta \u00e4r en fortsatt diskussion kring att betyg genererar f\u00f6rb\u00e4ttrade kunskaper. Det \u00e4r bra att f\u00f6rslaget \u00e4r skrivet som en m\u00f6jlighet f\u00f6r skolan. Det \u00e4r ju ett f\u00f6rslag som redan testas. 100 skolor skulle f\u00e5 m\u00f6jligheten att s\u00e4tta betyg fr\u00e5n \u00e5k 4. 12 skolor anm\u00e4lde sitt intresse. Det tycker jag s\u00e4ger en del.<\/p>51. Tio\u00e5rig grundskola.<\/strong> Regeringen ska bereda m\u00f6jligheten att inf\u00f6ra en tio\u00e5rig grundskola och \u00e5terkomma till riksdagen med ett lagf\u00f6rslag. Nej! Felt\u00e4nk! H\u00e4r sl\u00e5r jag bakut. Om f\u00f6rslaget inneb\u00e4r att f\u00f6rskoleklassen som verksamhet f\u00f6rsvinner s\u00e5 \u00e4r det ett direkt d\u00e5ligt f\u00f6rslag. Vi beh\u00f6ver st\u00e4rka \u00f6verg\u00e5ngen mellan f\u00f6rskolan och skolan inte g\u00f6ra den sv\u00e5rare.<\/p>52. Ge r\u00e4tt st\u00f6d i tid.<\/strong> H\u00e4r handlar det om nyanl\u00e4ndas barn och att de ska ha r\u00e4tt till en obligatorisk spr\u00e5kf\u00f6rskola fr\u00e5n tre \u00e5r med minst 15 timmar i veckan inom ramen f\u00f6r den vanliga f\u00f6rskolan. Det tycker jag \u00e4r bra. F\u00f6rh\u00f6jd studietakt ska kunna ges till elever som snabbare n\u00e5r kunskapsm\u00e5len. Det f\u00f6rslaget k\u00e4nns som en slags prolog till f\u00f6ljande skrivning \"inkluderingstanken har g\u00e5tt f\u00f6r l\u00e5ngt: g\u00f6r det l\u00e4ttare att f\u00e5 s\u00e4rskilt st\u00f6d i mindre undervisningsgrupp\". D\u00e5 \u00e4r det viktigt att eleverna \u00e4r kvar p\u00e5 hemmaskolan och inte remitteras bort n\u00e5gon annanstans. Avslutningsvis lyfter politiken fram behovet av att utbilda fler speciall\u00e4rare och l\u00e4rare i svenska som andraspr\u00e5k samt att vi beh\u00f6ver investera i goda l\u00e4rmilj\u00f6er och sm\u00e5 grupper i f\u00f6rskola och fritidshem. Att vi beh\u00f6ver investera i goda l\u00e4rmilj\u00f6er h\u00e5ller jag helt med om, men jag f\u00f6rh\u00e5ller mig skeptisk till att det alltid \u00e4r likst\u00e4llt med sm\u00e5 grupper. Vad \u00e4r en liten grupp och \u00e4r alltid l\u00e4rmilj\u00f6n god d\u00e4r? Om nu politiken vill styra \u00f6ver gruppstorlekar, som man redan g\u00f6r i f\u00f6rskolan, s\u00e5 anser jag att man \u00e4ven ska axla huvudmannaskapet fullt ut.<\/p>53. Skapa studiero.<\/strong> H\u00e4r lyfts mobilf\u00f6rbud upp med r\u00e4tt f\u00f6r rektor\/l\u00e4rare att best\u00e4mma att mobiler kan\/ska anv\u00e4ndas vid olika tillf\u00e4llen med best\u00e4mda syften. S\u00e5 tror jag det redan ser ut p\u00e5 de flesta skolorna i Karlstad. Jag vet att det \u00e4r s\u00e5 p\u00e5 v\u00e5ra tv\u00e5 skolor i alla fall. F\u00f6r mig \u00e4r det f\u00f6rslaget ett s\u00e4tt att sparka in en \u00f6ppen d\u00f6rr p\u00e5 ett resolut och best\u00e4mt s\u00e4tt. Resurser tillf\u00f6rs f\u00f6r att anst\u00e4lla fler l\u00e4rarassistenter. Nationella riktlinjer tas fram f\u00f6r hur l\u00e4rarassistenter, socionomer och andra yrkesgrupper ska kunna avlasta l\u00e4rarna. Jag tycker det \u00e4r bra att pedagoger ska \u00e4gna sig \u00e5t k\u00e4rnverksamhet och f\u00f6r mig ligger tillitsfulla relationer d\u00e4r. Det f\u00e5r g\u00e4rna vara s\u00e5 att annan personal m\u00f6jligg\u00f6r det administrativa kring yrkesrollen, men det f\u00e5r inte bli s\u00e5 att dessa personer tar \u00f6ver viktiga delar i yrkesut\u00f6vningen, som samtal med eleverna eller deras v\u00e5rdnadshavare. <\/p>54. Ge likv\u00e4rdiga f\u00f6ruts\u00e4ttningar.<\/strong> Lagen om tillg\u00e5ng till elevh\u00e4lsa ska definiera vilken tillg\u00e5ng som \u00e4r en acceptabel l\u00e4gstaniv\u00e5. Nu blir det riktigt intressant ur mitt perspektiv! Kommer rektor \u00e4ntligen skrivas in i elevh\u00e4lsan fullt ut i skollagen? Jag tror det \u00e4r en f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r att skapa den f\u00f6r\u00e4ndring som punkten avser. Ett beslutsunderlag som kan skapa f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r statligt huvudmannaskap f\u00f6r skolan tas fram. Om politiken nu vill s\u00e4tta n\u00e5gon form av siffra p\u00e5 vad som \u00e4r en acceptabel l\u00e4gstaniv\u00e5, s\u00e5 f\u00f6ruts\u00e4tter det ett annat huvudmannaskap, s\u00e5 det \u00e4r bra att den tanken skrivs fram.<\/p>55. Nya betyg i gymnasieskolan.<\/strong> Har har jag inga direkta synpunkter.<\/p>56. Reformera l\u00e4rarutbildningen.<\/strong> Kraven p\u00e5 utbildningen sk\u00e4rps. Intagningskraven h\u00f6js. Fler l\u00e4rarledda timmar inf\u00f6rs och kopplingen mellan teori och praktik st\u00e4rks och fokus p\u00e5 metodiken \u00f6kar. F\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r akademiker att v\u00e4lja l\u00e4raryrket underl\u00e4ttas. L\u00e4ngden f\u00f6r Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) kortas ner och studietakten h\u00f6js. M\u00f6jligheterna att jobba p\u00e5 en skola och studera till l\u00e4rare parallellt f\u00f6rb\u00e4ttras. Sex och samlevnadsundervisning ska vara en obligatorisk del av l\u00e4rarutbildningen liksom kunskaper om neuropsykiatriska funktionsneds\u00e4ttningar. H\u00e4r \u00e4r en punkt som jag helt och fullt st\u00e4ller mig bakom. Bra!<\/p>57. Ett etableringsstopp inf\u00f6rs f\u00f6r frist\u00e5ende grund- och gymnasieskolor med konfessionell inriktning.<\/strong> Befintliga skolor med konfessionell inriktning ska kontrolleras b\u00e4ttre. En utredning ska f\u00f6rst definiera avgr\u00e4nsningar. I och med att all undervisning ska vara icke-konfesionell, s\u00e5 \u00e4r det v\u00e4l sj\u00e4lvklart att alla skolor ska arbeta p\u00e5 det s\u00e4ttet. Kan en konfessionell skola visa att undervisningen \u00e4r icke-konfesionell s\u00e5 \u00e4r det helt ok f\u00f6r mig.<\/p>Sammanfattningsvis s\u00e5 \u00e4r det en mix av politisk retorik, jag t\u00e4nker d\u00e5 fr\u00e4mst p\u00e5 mobilf\u00f6rbud och tidiga betyg och f\u00f6rslag som p\u00e5 djupet och p\u00e5 riktigt kan skapa f\u00f6rb\u00e4ttring f\u00f6r v\u00e5ra skolor. Jag t\u00e4nker d\u00e5 s\u00e4rskilt p\u00e5 att skapa likv\u00e4rdiga f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r elevh\u00e4lsan samt en reformerad l\u00e4rarutbildning. Nu \u00e4r ju skolan och undervisning mer komplex \u00e4n att kunna sammanfattas i nio punkter. Jag \u00e4r dock alltid positiv till breda politiska l\u00f6sningar som skapar stabilitet \u00f6ver tid f\u00f6r oss som arbetar i skolan. Det ska bli sp\u00e4nnande att f\u00f6lja dessa punkter fram\u00f6ver.
\/Magnus Sj\u00f6din, rektor<\/p>",
"post_date": "2019-02-12 13:36:23",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Januari\u00f6verenskommelsen och skolan",
"post_type": "blog",
"slug": "januarioverenskommelsen-och-skolan",
"_fgd2wp_old_node_id": "2386",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2019-02-12 13:36:23",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "januarioverenskommelsen-och-skolan",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2019-02-12 13:36:23",
"post_modified_gmt": "2019-02-12 13:36:23",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/ratorps-skolor\/20190212\/januarioverenskommelsen-och-skolan\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}