post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2378",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7653,
"ID": 7653,
"post_author": "2060",
"post_content": "\u2013 Det b\u00e4sta enligt mig, en omskolad l\u00e4rare med grunden som fritidspedagog.<\/p>
Verksamhets\u00f6vergripande arbete kan ju l\u00e5ta enkelt, det \u00e4r v\u00e4l bara att planera ett tema, lektion eller ett arbetsomr\u00e5de och sedan be om hj\u00e4lp av en fritidspedagog att st\u00f6tta upp, oftast med de praktiska momenten, i en klass eller grupp. Planeringarna f\u00f6r detta arbete grundar sig oftast, ja n\u00e4stan alltid skulle jag nog v\u00e5ga sticka ut n\u00e4san och s\u00e4ga, p\u00e5 skolans centrala inneh\u00e5ll samt kunskapskraven. Den delen har alltid varit sj\u00e4lvklar f\u00f6r oss l\u00e4rare, varje omr\u00e5de, tema och lektion skall ha en planering med utg\u00e5ngspunkt i l\u00e4roplanen med tydligt syfte, m\u00e5l och metod f\u00f6r att i slut\u00e4ndan kunna bed\u00f6ma elevernas kunskaper. D\u00e4rf\u00f6r inget konstigt f\u00f6r en l\u00e4rare kan tyckas att forts\u00e4tta enligt gammal vana, det har d\u00e4remot inte varit lika sj\u00e4lvklart f\u00f6r en fritidspedagog att planera och dokumentera verksamheten p\u00e5 samma s\u00e4tt och med samma tydlighet utifr\u00e5n ett v\u00e4ldigt tydligt styrdokument.<\/p>
Detta grundar jag till st\u00f6rsta del p\u00e5 min tid som verksam fritidspedagog, f\u00f6r ett g\u00e4ng \u00e5r sedan tillbaka i tiden men \u00e4nd\u00e5 inte p\u00e5 sten\u00e5ldern som m\u00e5nga elever sk\u00e4mtsamt skulle sagt, samt p\u00e5 de samtal jag haft med kollegor som arbetat p\u00e5 fritidshemmet genom \u00e5ren. Tiderna f\u00f6r\u00e4ndras som tur \u00e4r och det centrala inneh\u00e5llet f\u00f6r fritidshemmet har tydliggjorts och med det \u00e4ven st\u00e4rkt rollen som fritidspedagog. Det finns ett mycket tydligare varf\u00f6r som \u00e4ven vi l\u00e4rare snabbt kan k\u00e4nna igen oss i d\u00e5 man j\u00e4mf\u00f6r med skolans centrala inneh\u00e5ll.<\/p>
Jag gillade inte att under min tid som fritidspedagog fungera som en assistent till l\u00e4raren i klassrummet d\u00e4r jag ofta blev tillsagd vad som beh\u00f6vdes g\u00f6ras utifr\u00e5n l\u00e4rarens perspektiv p\u00e5 elevernas behov. Jag ville arbeta med eleverna utifr\u00e5n fritidspedagogens sociala- och ofta praktisk-estetiska kompetens och som ett komplement till det som l\u00e4raren gjorde i de olika \u00e4mnena. Min mening var och \u00e4r fortfarande att elever l\u00e4r p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt och har st\u00f6rst m\u00f6jlighet till utveckling om s\u00e5 m\u00e5nga olika perspektiv som anv\u00e4nds. Jag hade inte s\u00e5 tydliga ramar p\u00e5 vad jag faktiskt skulle utveckla hos eleverna f\u00f6rutom deras sociala kompentens, vilken f\u00f6r mig \u00e4r ett v\u00e4ldigt stort och ofta lite sv\u00e5rtolkat perspektiv.<\/p>
Jag b\u00f6rjade tidigt att undervisa i \u00e4mnet idrott och h\u00e4lsa under den skolf\u00f6rlagda tiden som fritidspedagog och var med det tvungen att s\u00e4tta mig in i den d\u00e5varande l\u00e4roplanen f\u00f6r skolan Lpo94 och senare Lgr11 f\u00f6r att f\u00e5 lite mer substans till det jag f\u00f6rv\u00e4ntades l\u00e4ra ut. Jag fastnade f\u00f6r tydligheten och tyngden som det gav till l\u00e4raryrket, det var mer att greppa tyckte jag. Det blev en starkt bidragande orsak tillsammans med att fritidspedagogerna till en b\u00f6rjan inte omfattades av legitimationsreformen till att jag ville in i skolans v\u00e4rld p\u00e5 heltid och jag tog beslutet om att vidareutbilda mig f\u00f6r att f\u00e5 forts\u00e4tta att undervisa enligt kursplanerna.<\/p>
Ett av v\u00e5ra utvecklingsomr\u00e5de det h\u00e4r l\u00e4s\u00e5ret \u00e4r att alla v\u00e5ra verksamheter (f\u00f6rskoleklass, fritidshemmet och skolan) skall s\u00e4tta sig in varandras styrdokument f\u00f6r att \u00f6ka f\u00f6rst\u00e5elsen och f\u00f6rs\u00f6ka hitta m\u00f6jligheter till gemensamma arbetsomr\u00e5den d\u00e4r alla kan delta och bidra utifr\u00e5n likv\u00e4rdighet och utifr\u00e5n sitt styrdokument och uppdrag. Det finns v\u00e4ldigt m\u00e5nga likheter i de olika styrdokumenten som utan tvekan skulle m\u00f6jligg\u00f6ra ett samarbete utifr\u00e5n varje pedagogs r\u00e4tta uppdrag med eleverna i fokus. Ett exempel p\u00e5 detta kan vara s\u00e5som jag arbetar tillsammans med en fritidspedagog vad g\u00e4llande undervisningen i en \u00e5k 3 i idrott och h\u00e4lsa. Jag har gjort en grovplanering f\u00f6r hela l\u00e4s\u00e5ret f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla att det n\u00e5got mer inneh\u00e5llsrika centrala inneh\u00e5llet f\u00f6r skol\u00e4mnet hinns med. N\u00e4r vi sedan tittar p\u00e5 planeringen tillsammans s\u00e5 kan min kollega direkt koppla p\u00e5 sitt styrdokument och f\u00e5r m\u00f6jlighet att arbeta med dessa delar under lektionen. Det har inneburit att vi kunnat dela gruppen i halvklass, sm\u00e5 fokusgrupper, haft aktiviteter d\u00e4r b\u00e5da varit aktiva ledare eller att n\u00e5gon av oss f\u00e5tt m\u00f6jligheter till att observera f\u00f6r att n\u00e5 \u00f6kad f\u00f6rst\u00e5else kring n\u00e5gon elev i vissa situationer.<\/p>
Jag tycker att detta har varit ett enormt lyft eftersom det gett oss b\u00e5da m\u00f6jligheter som annars inte varit m\u00f6jliga och vi har kunnat f\u00f6ra diskussioner kring eleverna utifr\u00e5n b\u00e5das perspektiv. Detta \u00e4r inget som g\u00f6r sig sj\u00e4lvt, drivande ledning och mottaglig och intresserade pedagoger i alla verksamheter \u00e4r en f\u00f6ruts\u00e4ttning. Det finns utmaningar f\u00f6r alla verksamheter s\u00e5 som det alltid g\u00f6r vid alla slags f\u00f6r\u00e4ndringar. Det kan vara b\u00e5de l\u00e4skigt, sv\u00e5rt och jobbigt att t\u00e4nka om, t\u00e4nka nytt och v\u00e5ga g\u00e5 utanf\u00f6r boxen f\u00f6r att kunna m\u00f6tas. Det kr\u00e4vs anstr\u00e4ngning och engagemang men ger samtidigt v\u00e4ldigt mycket tillbaka f\u00f6r b\u00e5de elever och pedagoger.<\/p>
Jag \u00e4r medveten om att det inte ser likadant ut \u00f6verallt och p\u00e5 alla skolor eller ens i alla klassrum av olika slag i v\u00e5ra egna verksamheter utan detta \u00e4r min uppfattning och mina tankar och upplevelser utifr\u00e5n min dagliga verklighet. Det \u00e4r inga konstigheter att en fritidspedagog g\u00f6r viss del av sin tid i ett klassrum men en fr\u00e5ga som \u00e4r b\u00e5de k\u00e4nslig, sp\u00e4nnande och utanf\u00f6r boxen \u00e4r om jag som l\u00e4rare med ferieanst\u00e4llning g\u00f6r tid p\u00e5 fritidshemmet med fokus p\u00e5 mitt centrala inneh\u00e5ll och kunskapskrav, hur skulle det kunna se ut? Vad skulle det kunna generera? En hel del \u00e4r min \u00f6vertygelse eftersom jag som l\u00e4rare ges m\u00f6jlighet att se eleverna i situationer utanf\u00f6r klassrummet d\u00e4r f\u00f6ruts\u00e4ttningarna kanske \u00e4r helt andra och d\u00e4r vissa kunskaper blir tydligare och som skall bed\u00f6mas utifr\u00e5n skolans kunskapskrav men ibland kan vara sv\u00e5ra att komma \u00e5t.<\/p>
Jag har inplanerade projekt tillsammans med n\u00e5gra fritidspedagoger nu under v\u00e5ren som inneb\u00e4r att vi tillsammans kommer att jobba b\u00e5de p\u00e5 skoltid och vidare in p\u00e5 fritidstid vid n\u00e5gra tillf\u00e4llen. Det ska bli sp\u00e4nnande att se var vi landar men allt m\u00e5ste ta sin b\u00f6rjan n\u00e5gonstans oavsett om det \u00e4r i liten eller stor skala och jag vill utan tvekan vara en drivande del av ett arbetss\u00e4tt som jag \u00e4r helt \u00f6vertygad om skapar st\u00f6rre sammanhang och tillh\u00f6righet f\u00f6r alla elever HELA dagen, verksamheter som signalerar om ett tydligt VI och som arbetar tillsammans och inte ett \u201dvi och ni\u201d d\u00e4r fokus ligger p\u00e5 att enbart v\u00e4rna om det egna \u201dklassrummet och verksamheten\u201d.<\/p>
Jag kommer s\u00e4kerligen st\u00f6ta p\u00e5 dagar d\u00e5 jag kommer ta n\u00e5gra steg bak\u00e5t, hamna i gamla invanda m\u00f6nster eller inte ha modet, viljan eller orken att jobba f\u00f6r detta just d\u00e4r och d\u00e5. Lika s\u00e4ker \u00e4r jag p\u00e5 att de allra flesta dagarna s\u00e5 kommer det att k\u00e4nnas l\u00e4ttare, roligare, mer motiverande och engagerande att jobba f\u00f6r och med ett verksamhets\u00f6vergripande arbetss\u00e4tt.<\/p>
Tack f\u00f6r mig.
\/Marie Lindmark, f\u00f6rstel\u00e4rare SV \u00e5k 1-3<\/p>",
"post_date": "2019-01-23 06:57:26",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Verksamhets\u00f6vergripande arbete med fokus p\u00e5 elevh\u00e4lsa- det b\u00e4sta f\u00f6r och av tv\u00e5 v\u00e4rldar",
"post_type": "blog",
"slug": "verksamhetsovergripande-arbete-med-fokus-pa-elevhalsa-det-basta-och-av-tva",
"_fgd2wp_old_node_id": "2378",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2019-01-23 06:57:26",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "verksamhetsovergripande-arbete-med-fokus-pa-elevhalsa-det-basta-och-av-tva",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2019-01-23 06:57:26",
"post_modified_gmt": "2019-01-23 06:57:26",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/ratorps-skolor\/20190123\/verksamhetsovergripande-arbete-med-fokus-pa-elevhalsa-det-basta-och-av-tva\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}