picture-1197-1476197102.jpg

Blogg

Elevhälsan på Råtorp

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar…

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.

Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.

Konsten att skriva en bok eller att reflektera

Hade någon frågat mig för 5 år sen om jag kommer att skriva en bok, skulle jag ha trott att de skojade med mig. Idag vet jag bättre än så, för jag och min kollega Monika Lång har precis gett ut en bok, “Bokstavstema i förskoleklass.” En bok som vänder sig till andra kolleger i förskoleklass. Men även till kolleger i förskolan och på lågstadiet.

Vi hade äran att få Helgepriset förra året som blev en dörröppnare för oss, att skriva en bok. Vi fick i uppdrag at sprida vårt arbetssätt till andra kolleger runt om i Sverige, och vad är ett bättre spridningssätt än att ge ut en bok som alla kan läsa.

Det bästa med att få skriva en bok var inte själva skrivandet, utan det var processen i sig. Att få vända ut och in på sin verksamhet. Att få sätta ord på vad jag gör i klassrummet och framförallt varför jag arbetar som jag gör. Varför väljer jag år efter år detta arbetssätt? Vad är det som är så bra med detta och vad är nackdelarna? Vad har varit bra och vad har varit sämre?  Att få tid att tänka och reflektera över verksamheten och om det jag gör i klassrummet.

Hur vet jag att detta är ett bra arbetssätt? Hur vet jag att mina elever som jag släpper i väg till årskurs 1 har med sig vad de behöver?  Att få tid att tänka på såna frågor är faktiskt väldigt bra.

Efter att jag har skrivit den här boken och vänt ut och in på mig som pedagog och på min undervisning så mår jag riktigt bra. Jag har växt som pedagog, och ärligt talat är det inte själva boken som jag är mest stolt över. Jag känner mig stolt över att jag vet att jag gör mitt allra bästa, för jag har haft tid och möjlighet att reflektera över detta. Jag har växt som pedagog och som människa och jag önskar att alla skulle få samma möjlighet som jag har fått. Det är en stor vinst i att utvärdera och reflektera och det är något som alla borde ge sig själv tid till varje termin, för du ska se att du mår riktigt bra av det och det i sin tur leder till att dina elever får en pedagog som är trygg i sin roll och i klassrummet. En win- win situation för både dig och dina elever.
/Jessica Ekberg, lärare i förskoleklass

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg