picture-1197-1476197102.jpg

Blogg

Elevhälsan på Råtorp

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar…

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.

Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.

Selma Lagerlöf – en rebell som inspirerar

Som vanligt har vi läst om Värmland med våra treor. Vi brukar göra det i trean. När jag gick i trean läste vi också om Värmland. Jag tycker verkligen om det. Att känna till sitt landskap med dess historia, dess geografi, dess näringsliv och dess kända personligheter; nu levande och sedan länge döda hör till allmänbildning tycker jag och fog för att läsa om det kan hittas som centralt innehåll i Lgr11.

Alla landskap har väl sitt, men som född i Värmland tycker jag förstås det är nåt särskilt med just vårt. De djupa skogarna, de glittrande vattnen, de odlade markerna, berättelserna, sagorna och människorna. Klassen som jag undervisade hängde  och blev engagerad.

Den historiska person som intresserade dem mest var Selma Lagerlöf. Vi hade förmånen att åka till Mårbacka för att besöka hennes hem och vi förberedde oss noga. Berättelsen om Selma berörde dem. Flickan som inte var som andra. Flickan som fick kämpa för att hänga med. Flickan som kände sig utanför när det bjöds till bal. Flickan som envisades och övertygade sin far om att hon skulle läsa till lärarinna i Stockholm. Men också flickan som fick berättelser som gåva av sin farmor och som kom från ett hem där litteratur var viktigt.

Även som ung lärarinna gick Selma sin egen väg. Hon klippte håret i ”pojkfrisyr”. Hon undervisade med drama som metod och engagerade sina unga elever. Dessutom började hon ge ut böcker. Våra treor insåg att hon var rebell och gillade den insikten. När jag gick i trean var Selma begränsad till att vara en sagotant.

Selma Lagerlöf var inte bara rebell, hon var och är en förebild. Hon valde sin väg att älska den hon ville älska. Hon följde sitt hjärta och köpte tillbaka sitt kära Mårbacka, försörjde sedan många, många människor genom att ge dem arbete på sin gård, som inte gick med vinst men kunde genom sitt författande få det hela att gå runt ändå. Selma var med och stred för rösträtt till alla och hon var den första kvinna att få Nobelpriset i litteratur. Nobelprismedaljen var hon sedan villig att smälta ner för att hjälpa folket i Finland under vinterkriget.

Selma Lagerlöf har fått 17 nya unga människor i sin ”fan club”. Selma visade att en ska följa sitt hjärta och inte låta sig begränsas. Som barn kunde det inte förväntas så mycket av henne. En låghalt flicka kunde knappast räkna med att bli gift. Hon kunde på sin höjd bli kvar som en gammal moster i någon av syskonens familjer. Men Selma ville annorlunda. Hon trodde på sig själv och hon mötte människor på sin väg som också trodde på henne. Jag tror och hoppas att våra elever ska bära med sig sin Selma som förbild.

 /Ingrid Linder, Lärare i MU, NO och SO

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg