Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
Redan i november började förberedelseklassen att arbeta med temat vinter. Målet är att utveckla elevernas språkliga förmåga, parallellt med utvecklandet av kunskap inom olika ämnesområden. Vi startade upp arbetet genom att skapa en bild om vad julen innebär. Arbetet introducerades genom att se en film om vinterns högtider. Innehållet i filmen, har vi sedan arbetat med på många olika vis, allt för att skapa en så stor förförståelse för ämnet som möjligt. En ut av våra fördjupningsområden var att läsa och följa en instruktion. Textgenren som vi arbetade med var då faktatext; – instruktion med fokus på att baka lussebullar, knäck och pepparkakor. Vi arbetade med förståelsen av ett recept, läsa det och följa det för att slutligen baka goda bullar och kakor. Eleverna utvecklade sitt ordförråd och fick en förståelse för vad olika begreppen innebär, utifrån olika kontextuella sammanhang.
Vi avslutade vårt lilla projekt med att skriven en egen faktatext, med hjälp av våra expertord. Jag tänkte bjuda på ett litet smakprov.
Julen
Fyra veckor före jul, börjar advent. Vi tänder fyra ljus i adventsljusstaken. Till lucia bakar vi lussekatter, pepparkakor och knäck. Den 13 december firar vi Lucia. Då går barnen luciatåg. I luciatåget finns det tomtar, stjärngossar, tärnor och en lucia. Hon går längst fram. Barnen sjunger luciasånger, när de går i tåget…
Eleverna fick även skriva en gemensam berättande text:
Den snälla renen
Det var en gång en ren. Han drog tomtens släde. En dag när det var halt ute, ramlade renen och bröt benet. Renen blev väldigt ledsen för han inte kunde dra tomtens släde. På natten, när renen sov, kom det en snäll älva. Hon trollade benet helt igen. På morgonen när renen vaknade kunde han gå och han blev jätteglad. Han fick följa med tomten och dela ut paket till alla barnen.
Genom att arbeta med cirkelmodellen och språkinriktad undervisning, utvecklar de nyanlända eleverna ett rikare språk samtidigt som de får möjlighet att utvecklas inom de olika ämnena. Språket är nyckeln till framgång!
Veronica Hjalmarsson
Taggar