Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Kan Harry Potter skapa magi i klassrummet?

Hur gör vi för att skapa motivation och intresse för skolan hos pojkar som endast är i skolan för rastens skull?
Efter en utvärdering som eleverna i åk 4 gjorde av de olika skolämnena såg jag till min förtvivlan att så många, nästan alla pojkar, tyckte att svenskan var tråkig. Hur var det möjligt? Vi som hade gjort så mycket kul. Detta satte griller i huvudet på mig. Hur kunde vi komma dem nära, jobba elevnära, aktivera dem, motivera dem så att lärandet gick framåt och att de tyckte ämnet var roligt? Gick det? Vad var nyckeln?

I tidigare trivselenkäter som min skola har gjort har en fråga varit ”Jag tycker det är roligt att gå i skolan.” . Många av oss lärare på skolan har ifrågasatt denna. Hur många elever i åk 6 tycker att skolan är rolig? Behöver skolan vara rolig? ”Nej, barn måste lära sig att allt inte kan vara roligt”, är det svar jag har inbillat mig och kanske hört andra säga både en och två gånger. Men sedan har jag funderat. Det kanske ligger något i påståendet ändå. Faktum är att för att få höga skolresultat, motiverade elever behöver lektionerna fylla en viss kvot av motivation, intresse hos eleverna. Få dem att bli aktiverade, delaktiga i ämnesinnehållet. Ja, då behöver lektionerna vara roliga. Men kanske inte på det avancerade sättet. Kanske på det enkla sättet. Och hur gör vi det enkelt?

Under våren förstod jag att intresset för Harry Potter var stort i min klass. Många av eleverna, stor del av killar valde böcker av fantasy, science fictionkaraktär när de skulle läsa tyst. Läsningen engagerade och det var inga problem att läsa mycket och länge. Kunde vi kanske plocka in detta och göra ett stort temaområde som engagerade? Jag nämnde idén för mina kollegor som var snabba att haka på. Det var kanske detta som kunde fånga våra pojkar som behövde utmanas och motiveras i skrivning och läsförståelse. Om vi gjorde dagarna till en helhet där flera ämnen samarbetade kanske vi skulle samla ihop och skapa engagemang. Vi kanske till och med kunde skapa magi i klassrummet. Harry Potter magi! När jag nämnde detta för min klass visade det sig att jag hade en hel hop Harry Potter fans som jag inte visste om. En del av dem var pojkar.

Hela arbetslaget började klura hur vi tillsammans kunde skapa magin på våra olika lektioner. Jag, som inte är någon Harry Potter fantast och inte ens hade läst böckerna fick börja kompetensutveckla mig och läsa boken De vises sten. Sommarläxa att se filmerna. I matematik, engelska, bild, teknik och svenska började arbetet växa fram planeringen inför nästa läsår. Harry Potter blev centralfiguren och undervisningen planerades fyllas med karaktärsbeskrivningar i svenska och engelska på Mr Dumbledore, professor McGonagall, Hagrid, Harry och mängder av personer från verket. Kanske kan man jobba med geometri, area och omkrets kopplat till elevhemmen Gryffindor, Huffelpuff, Ravenclaw eller Slytherin i matematiken? Matematiklärarna klurade ihop. I svenska började jag fundera på om samtalsfrågor från högläsning av kapitel ur boken kunde vara till grund för att träna strukturerade samtal. Jag funderade på frågor på raderna, mellan raderna och bortom raderna utifrån texter i boken. Även höstens värdegrundsarbete skulle finnas med i temat och en Sorteringshatten skapades för att dela in eleverna i elevhem som skulle få utföra uppdrag tillsammans. En trollstav som visningsexemplar gjordes så att teknikläraren kunde göra trollstavar på tekniken.

Helt plötsligt började vi se möjlighet som vi tidigare inte sett. Det ena gav det andra och vi började samarbeta som ett kollegium. Våra olika styrkor kom fram och blev tillsammans en helhet. Vi blev engagerade, drivna och fulla av ideér och tankar. För att skapa nyfikenhet hos eleverna tillverkade en av mina kollegor ett brev som skickas hem 1 vecka innan skolstart, med en biljett från Plattform 9 3/4 från Skattkärr till Hogwarts. Magin från Harry Potter började spridas i lärarlaget. Det blev kul att tillsammans utveckla tankarna. Där är vi nu. Ännu har vi inte testat, för ett sommarlov kom i vägen. Hur det kommer att gå, det vet vi inte. Men vi vet att vi har börjat, försöka att nå den elevgrupp vi tidigare inte nått. Nu ligger sommaren framför och idéerna ligger och gror ännu mer, mognar och växer tills det slutligen är dags för att sprida ut magin över eleverna i klassrummet.

Min ambition och mitt mål är att nå den där gruppen pojkar, aktivera dem och motivera dem med hjälp av magin från Harry Potter. Jag ber att få återkomma i höst med resultatet.

Kan Harry Potter skapa magi i klassrummet? Har J.K Rowling lyckats med en hel värld, så kan vi nog lyckas i klassrummet i åk 5. Vi tror det!



Pernilla Kans
Förstelärare
Skattkärrsskolan
Karlstad Kommun

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg