Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 24 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 24 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

När stjärnor tänds

Idag såg jag det. En stjärna. Det är alltid lika roligt när det händer. Eleverna i åk 6 hade presentation av sitt projektarbete i bild. Tolkning av Edvard Munch berömda målning ”Skriet”. Fantastiska målningar, jag tror självaste Munch skulle blivit imponerad. Jag blev det. Imponerad. Dels av bilderna men även av de presentationer som jag fick lyssna på. Att se hur det glimmar till i elevers ögon när de berättar om sin bildresa från planeringsskiss till färdigt resultat är magiskt. Att se hur stjärnor tänds i ögon av entusiasm för sitt bildarbete och sin glädje över att få skapa och presentera. Idag tändes stjärnor. I en flickas ögon. En ganska så tyst flicka. Men det här… var hennes arena. Här levde hon ut i full blom. Jag såg något jag inte sett förut. 

Hösten i åk 6 gör eleverna muntliga nationella prov i svenska. Vi har strategiskt jobbat med muntliga presentationer under åk 5 och under höstterminen i 6:an. Utifrån flera olika teman har eleverna gjort muntliga framställningar och berättat för kompisarna i klassen i mindre grupp, fått respons, övat på nytt och fått bedömning på hur arbetet gått från både kompisar och mig som lärare. Det har varit ett strategiskt arbete och det har varit bra. Det har gett fina resultat. Men det som tydligt slog mig idag är att presentationer blir som allra bäst när eleven presenterar något utifrån det största intresset som den har, i det här fallet – att skapa! Fascinationen över att få berätta om något man gillar över allt annat utifrån en bild, fotografi eller kanske filmsekvens ger bättre resultat och prestation än något nationellt prov i världen. Idag såg jag det. Hos flera elever.

Det gäller för oss lärare att hjälpa till att tända dessa stjärnor, i varje elevs ögon. Det är inte alltid enkelt, men när vi utgår från elevens intressen så når vi helt enkelt längre. När du hittar ingångar till en elev som får visa sina förmågor och sin kunskap utifrån sina intressen så kan ni också lättare tillsammans utveckla de bitar som behöver utvecklas. Här behöver vi hjälpas åt och jobba ämnesövergripande, en muntlig förmåga som ska bedömas i svenska kan lika gärna bedömas i ämnet bild. 

Idag såg jag något nytt hos min elev. En förmåga kring muntliga presentationer som jag inte riktigt sett förut. Den växte sig starkare under bildpresentationen och jag såg stolthet i hennes ögon. Det är skola när det är som bäst. När stjärnor tänds.

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg