Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Att ta tid för det lilla extra

Det var en gråmulen dag ute och det var tid för fritidspedagogmöte. På agendan fanns flera punkter som skulle hinna diskuteras och samtalas om bl a en mindre organisationsförändring inför vårterminen. Direkt från en lektion i klassrummet med åk 6 kom jag inspringandes till expeditionen och möttes av en välkänd doft -pepparkakor. Hade någon bakat? Väl inne i konferensrummet satt en munter skara fritidspedagoger och drack kaffe och mumsade på en varsin pepparkaka. Vid alla platser låg ett hjärta med glasyr. Någon hade gjort det lilla extra. Ett hjärta för var och en. Med namn på. Det där lilla extra gjorde faktiskt skillnad. Tänk att små, små saker kan lysa upp vardagen trots det gråmulna utomhus. 

För många år sedan hade Karlstad kommun en föreläsning vid en läsårsuppstart som fastnat i mitt minne. Jag kommer inte ihåg vem som föreläste men ämnet var ungefär”Det lilla extra gör skillnad”. Föreläsaren pratade om hur jag som pedagog med enkla medel kan åstadkomma underverk vid ett relationsbygge med elever och föräldrar. Efter denna stund försöker jag ofta komma ihåg att då och då göra det lilla extra. Exempelvis:

  • att skicka ett positivt mail till en förälder om deras barn haft en extra lyckad dag i klassrummet, efter en tuffare period
  • skriva en liten uppmuntranlapp på bänken när en elev har varit en bra kompis
  • via projektorn lägga upp en ”Välkommen till skolan – du är viktig i vår klass” bild på talvan när dagen startar
  • att komma några minuter tidigare en dag för att cirkulera runt i kapprummet och prata lite extra med eleverna innan skoldagen börjar
  • att börja lektionen med ”Välkommen till dagens  svensklektion”

Små, små saker kan göra skillnad för en elev. Det lilla extra kan ge en bra känsla i magen inför skoldagen, inför lektionen, provet eller det som kan vara lite jobbigt. Det ger ringar på vattnet och sprider sig. Den kanske jobbiga känslan byts till en positiv. Förväntan och glädje. Precis som det var för mig. Fritidspedagogmötet gick bra, och jag är säker på att pepparkakorna spelade en stor roll i det hela och inte minst pedagogerna som tog sig tid till att göra det där lilla extra. 

Så mitt nyårslöfte nästa termin är att ta mer tid för det lilla extra. Jag tror att jag får igen det dubbelt. Glada elever, glada föräldrar och en glad lärare. Bra grund för undervisning och lärande helt enkelt. 

Gott nytt år! Önskar er alla en bra vårtermin!

// Pernilla 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg