Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 24 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 24 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Betydelsefulla lärare

Du är en av dem, vet du det? Du gör skillnad för barn och ungdomar varje dag, utan att du tänker på det. Du påverkar livet för många genom ditt sätt att bemöta, ditt förhållningssätt, din förmåga att skapa trygghet i klassrummet, din förmåga att undervisa och lära ut. Det är betydelsefullt. Kanske vet du inte om detta nu, men i din klass finns flera elever som du gör skillnad för. En del visar det inte, andra visar det genom teckningar och lappar med texten ”Världens bästa fröken”.

Själv har jag en lärare som betydde mycket för mig och som jag tänker tillbaka till lite då och då. Det var min lågstadielärare Yvonne Berglund. Jag kan fortfarande minnas hur hon luktade, en blandning mellan kaffe och parfymen ”Cloe”. Jag vet inte varför hon gjort starkt avtryck på mig, men minnet av henne finns tydligt kvar hos mig.

 För någon månad sedan träffade jag en ”gammal” förälder till en av mina tidigare elever. Hennes tvillingpojkar fick jag förmånen att ha hand om under mellanstadieåren. Hon berättade vad hennes söner gjorde nu och att jag ofta varit samtalsämne runt bordet i deras familj, när de pratat skola. Jag förstod att jag hade gjort skillnad i skolan för dem och att de hade ljusa minnen från sin mellanstadietid och att den undervisning de fick då har de som grund för fortsatta studier idag. Det värmde. Idag på facebook läste jag ett inlägg av en tidigare elev från förra året. Hon skrev en årskrönika om 2015. Hon började med:

”Jag minns att jag inte hade någon ånger över att börja skolan igen, som jag haft tidigare år samt nu. Jag fick ju gå tillbaka till den bästa läraren i världen och det var ju kul i skolan då. För min lärare hjälpte mig när det inte var så bra, och hon lärde mig nya saker varje dag och det är jag tacksam över. Så tack!”

 Jag blev berörd. Och vet du. Dessa elever sitter i våra klassrum, i ditt klassrum med. Du kanske lyckas göra det osynliga barnet synligt. Du bidrar till att få barn som inte kan att kunna. Dina lektioner kanske är spännande och lärorika och du ser dina elevers olikheter och får dina elever att ta tillvara på de gåvor de har. Du kanske får dina elever att tro på sig själva. Jag förstod inte att jag gjorde skillnad för min förra klass, jag hade dem bara ett år, men det räckte. Orden ovan som min tidigare elev skriver på facebook värmer mitt hjärta. Jag visste inte….

 Ofta tar vi till oss det som vi hör inte är bra, föräldrar som klagar via ett negativt mail eller barn som uttrycker via trivselenkäter att ”skolan suger” och att de inte trivs. Det kan gnaga och gå runt i hjärnan. Men tänk på alla de elever där du gör skillnad, fast du inte vet om. Förvara guldstunderna och dina guldminnen från nuvarande och  tidigare elever i ditt hjärta. Ta fram dem när du behöver under året. 
Ta med dig detta in i 2016. Du är en betydelsefull lärare. Du gör skillnad! 

 / Pernilla Kans

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg