picture-180-1408993513.jpg

Blogg

Pedagogisk utveckling på Nobelgymnasiet

Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som…
Vi undervisar på olika program och i olika ämnen, men har alla det gemensamt att vi, utöver våra ordinarie arbetsuppgifter, också har uppdrag som förstelärare på Nobelgymnasiet. I den här bloggen vill vi synliggöra de reflektioner, synpunkter och utmaningar som dyker upp inom ramen för vårt uppdrag. Vi som turas om att skriva varje vecka är:Ulla-Carin Boes, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningIngegerd Norder, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningSusanne Mellerskog, försteläraruppdrag med allmändidaktisk inriktningBritt-Marie Carlsson, försteläraruppdrag med inriktning mot karaktärsämnen och IKTIngrid Lundin, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikDavid Lundeteg, försteläraruppdrag med inriktning mot matematikMagnus Sohl, försteläraruppdrag med inriktning mot yrkesämnenNu ser vi fram emot ett spännande läsår - följ den pedagogiska utvecklingen på Nobelgymnasiet!

Mobiltelefonens vara eller icke vara i klassrummet

På Nobelgymnasiet har de flesta klassrum idag något slags ”mobilhotell” där eleverna lämnar sina telefoner vid lektionens start. Det är många utredningar och forskningsresultat som visar att mobiltelefonen är en bidragande orsak till sämre kunskaper hos eleverna, särskilt hos de lågpresterande medan de högpresterande inte påverkas lika mycket. Många elever har svårt att koncentrera sig på undervisningen utan riktar fokus mot mobilen som beskrivs i en tidigare artikel i tidningen Skolvärlden 

Samtidigt som andra forskare menar att mobiltelefoner och surfplattor som används på rätt sätt kan hjälpa eleverna att öka sitt lärande som i denna artikel i tidningen Pedagogiska magasinet

Jag håller med båda dessa artiklar. Självklart påverkar alla digitala verktyg som inte används på rätt sätt koncentrationen och lärandet hos eleverna men så gör också hunger, olycklig och lycklig kärlek, oro för vad som kommer att hända på rasten eller när man kommer hem, kompisar och mycket mer som ungdomar tänker på. Jag tycker det är lika viktigt att vi diskutera hur dessa tankar och funderingar påverkar elevernas lärande som mobiltelefonen. Hur koncentrerad är en elev i slutet på dagen som åkte hemifrån vid 06.30, inte åt någon frukost och av olika anledningar åt väldigt lite till lunch?

Jag använder mig ofta av ”mobilhotellen”, både eleverna och jag tycker det är väldigt skönt att telefonerna läggs bort emellanåt, de håller med om att de lyssnar bättre om inte telefonen blinkar till och en ny snapchat dyker upp på skärmen. Ligger telefonen på bänken eller i väskan så går det på rutin att titta efter vad som skickats. Vid vissa genomgångar och i olika arbeten som telefonen inte ska användas så lägger vi undan den men vid de tillfällen som telefonen är ett hjälpmedel eller när de har egna arbeten får de hämta dem. 

Jag tror inte på förbud, däremot tror jag på att hitta lösningar som hjälper eleverna i deras lärande och då tror jag på variation och flexibilitet. Vi vuxna måste våga bestämma hur och när mobiltelefonen ska användas i klassrummet och i hemmet. Vi måste också lära ungdomar om vett och etikett på nätet och hur de kan använda sig av mobilen i ett lärande syfte, vilka appar de kan ha hjälp av men också våga låta eleverna lära oss om deras värld, våga visa att vi inte kan allt.

Och vi vuxna kanske också ska stanna upp ibland och fundera på hur ofta vi tar fram mobilen och tittar vi på skärmen när vi umgås med andra eller svarar på ett sms, mail eller surfar på en lite ointressant föreläsning, eller hur besatta vi kan bli av en spel-app eller sociala medier. Vi kan som våra elever lätt tappa fokus!

/Britt-Marie Carlsson

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg