picture-84-1402643420.jpg

Blogg

Möjligheten

--- Den här bloggen är avslutad. Men inläggen finns kvar här att läsa ---Vi är Möjligheten!Vår nystartade förskola har varit igång sedan Januari och ligger i Molkom.Här samsas yngregruppen Äventyret i samma lokaler som äldregruppen Upptäckten.Vår blogg speglar vår verksamhet…

--- Den här bloggen är avslutad. Men inläggen finns kvar här att läsa ---

Vi är Möjligheten!

Vår nystartade förskola har varit igång sedan Januari och ligger i Molkom.

Här samsas yngregruppen Äventyret i samma lokaler som äldregruppen Upptäckten.

Vår blogg speglar vår verksamhet på de båda avdelningarna och här kan allt från pedagogiska dilemman till verksamhetstips dyka upp.

Vi som jobbar här: Andrea, Annika, Annelie, Elin, Ellen, Malin och Ulrika

Tankar inför transformation

Flytten rycker allt närmare. Från att ha varit två mer eller mindre enskilda avdelningar med gemensam öppning och stängning ska vi flytta till nya, gemensamma (och aningen trängre) lokaler, komma varandra in på livet och bli Möjligheten på allvar. Slut på snacket… Eller ja, inte, så att säga. 

Vi hade ett litet arbetslagsmöte på gården där vi tänkte diskutera lite runt allt som komma skall. Dels har vi allt praktiskt som ska avhandlas, dels ha vi alla de pedagogiska spörsmålen. Vi kan väl knappast säga att vi kom från mötet med så många färre frågetecken men vi formulerade i alla fall några frågor:

Hur ska vi göra för att göra material och miljö tillgängligt för alla barn? Hur ska vi tänka? Vi vill naturligtvis att barnens intresse ska styra deras dagar. De ska ha möjlighet att utforska det som fängslar dem just nu. Men hur gör vi med de mest populära materialen och miljöerna? Hur gör vi med de barn som i stället för att ta strid går undan? Hur gör vi med de som alltid står i första ledet? 

Hur synliggör vi lärandet på bästa sätt? Jobbar vi med tydliga stationer för olika områden (mattestation, naturkunskapsstation ect) eller inskränker det barnens och våra tankar? Hur gör vi i annat fall för att ändå bevara en tydlig struktur?

Hur ska vi tänka runt dokumentationen? Ska den placeraras ut och vara riklig eller sparsam? Analog eller digital? Text eller bild? 

Vad ska inspirera? Dokumentation av tidigare verksamhet kanske. Men hur sätter i gång innan dokumentationen finns? Vi har pratat om böcker för vuxna och barn på tavellister runt om i verksamheten. Böcker hör inte bara hemma på begränsade ytor utan är en del av alla aktiviteter. 

Namn i verksamheten? Det låter kanske banalt, men vi vill verkligen inte hamna i ”stora” och ”lilla” eller att de nuvarande avdelningsnamnen lever vidare på Möjligheten. Vi vill börja på ny kula i de nya lokalerna med de nya konstellationerna. Vi vill ha nya fräscha namn. 

Vi tänkte se om någon av er som läser detta har lust att hjälpa oss vidare. Har ni förslag på inspirationsböcker? Namnförslag på avdelningarna? Andra tankar eller svar på några frågor? Ge oss kommentarer i så fall!

/Pedagogerna på Möjligheten

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg