post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "1849",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7182,
"ID": 7182,
"post_author": "2066",
"post_content": "Denna pedagogiska ramsa\u202fl\u00e4ste jag nyligen i ett helt annat blogginl\u00e4gg som handlar om h\u00e4star och ridning och det stod att begreppet h\u00e4rstammar troligtvis fr\u00e5n den milit\u00e4ra v\u00e4rlden och att det fr\u00e5n b\u00f6rjan bara var tre ord: \"Visa, instruera, \u00f6va.\" Men den lite mer moderna, civila\u202fpedagogen la till ordet pr\u00f6va, vi m\u00e4nniskor l\u00e4r oss\u202fb\u00e4ttre om vi f\u00e5r prova oss fram litegrann. Att l\u00e4ra ut, att utbilda, leda och inspirera ett barn eller h\u00e4st - det bygger b\u00e5da p\u00e5 relationen, p\u00e5 att f\u00e5 den andre dit du vill med sm\u00e5 medel, att inte tvinga utan att med gl\u00e4dje och lust f\u00e5 barnet\/h\u00e4sten att l\u00e4ra sig n\u00e5got nytt!<\/p><\/div>
Kontentan av det jag l\u00e4ste handlade om att det g\u00e4ller att skilja p\u00e5 vad som \u00e4r vad, l\u00e4r du in nytt, \u00f6var du p\u00e5 n\u00e5got ni redan bekantat er med eller tycker du att du m\u00e5ste korrigera ett \"felaktigt beteende\" hos h\u00e4sten? \u00c4r det h\u00e4stens beteende det \u00e4r fel p\u00e5 eller \u00e4r det ryttarens instruktioner det \u00e4r fel p\u00e5? Det \u00e4r s\u00e5 v\u00e4ldigt l\u00e4tt att bli en frustrerad ryttare och att d\u00e4rf\u00f6r handla innan tanken \u00e4r f\u00e4rdig. Att korrigera \u00e4r inte att straffa h\u00e4sten och tala om f\u00f6r den att den \u00e4r dum huvudet och \u202fg\u00f6r fel. Korrigera \u00e4r att l\u00f6sa ett problem, att hitta ett ANNAT s\u00e4tt att visa h\u00e4sten vad vi vill att \u202fden ska g\u00f6ra ist\u00e4llet f\u00f6r det den f\u00f6r tillf\u00e4llet\u202f g\u00f6r. Just det, \u202fVISA h\u00e4sten vad vi vill att\u202f den ska g\u00f6ra, inte bestraffa den \u202ff\u00f6r det den g\u00f6r. N\u00e5gon har ju missat fr\u00e5n b\u00f6rjan annars hade h\u00e4sten med all s\u00e4kerhet gjort mer r\u00e4tt. Ur v\u00e5r synvinkel, h\u00e4sten har inget ansvar.<\/p>
En h\u00e4st m\u00e5ste tr\u00e4nas in i varje moment, varsamt och i lagom takt, m\u00e5nga g\u00e5nger tv\u00e5 steg fram och ett bak\u00e5t, visa, pr\u00f6va, instruera, \u00f6va\u2026 n\u00e4r man utbildar en h\u00e4st s\u00e5 t\u00e4nker man inte att den g\u00f6r fel, n\u00e4r den tycker att det \u00e4r konstigt med en ryttare p\u00e5 ryggen eller att en r\u00f6relse \u00e4r f\u00f6r sv\u00e5r, det handlar ju om att den inte kan \u00e4nnu, den har inte f\u00f6rm\u00e5gan fullt ut att g\u00f6ra r\u00e4tt \u00e4nnu. \u00c4r det en \u00e4ldre h\u00e4st s\u00e5 pratar man ofta om att det \u00e4r ryttaren som ger fel eller f\u00f6r otydliga instruktioner och signaler till h\u00e4sten. Ansvaret ligger n\u00e4stan uteslutande hos ryttaren. <\/p><\/div>
Om du nu l\u00e4ser texten ovan och byter ut h\u00e4sten mot ett barn.
Ett barn som inte kan g\u00e5, prata eller springa \u00e4nnu\u2026inte tycker vi att det barnet \"\u00e4r nog bara lat, vill inte tillr\u00e4ckligt, har uppfostrats fel eller \u00e4r trotsig\". N\u00e4r det s\u00e5 tydligt handlar om att den \u00e4nnu inte kan. Barnet beh\u00e4rskar inte det fullt ut \u00e4nnu. D\u00e4remot beh\u00f6ver en del pr\u00f6va, \u00f6va och d\u00e4rmed \"misslyckas\" m\u00e5nga g\u00e5nger, g\u00f6ra m\u00e5nga f\u00f6rs\u00f6k! De babblar, ramlar och snubblar\u2026
Ett barn som inte kan turas om \u00e4nnu, som har sv\u00e5rt med samspel, med leken, i kontakten med andra barn i stora grupper\u2026 ist\u00e4llet f\u00f6r babblande, ramlande och snubblande s\u00e5 ser vi br\u00e5k, konflikter, tar andras saker, orkar inte, s\u00e4ger saker som kan uppfattas som otrevligt, egocentriskt, utmanande\u2026 Men det \u00e4r likafullt fortfarande barnets f\u00f6rs\u00f6k och pr\u00f6vanden vi ser. Barnet f\u00f6rs\u00f6ker beh\u00e4rska n\u00e5got. <\/p><\/div>
Jag t\u00e4nker att en del barn kanske pr\u00f6var och \u00f6var h\u00f6gljutt, ilsket, frustrerat\u2026 Medans andra barn \"pr\u00f6var\" inte lika mycket, inte lika tydligt och inte lika h\u00f6gljutt utan mer tystl\u00e5tet kanske och knappt att det m\u00e4rks? F\u00f6rr\u00e4n de helt beh\u00e4rskar, som med spr\u00e5ket eller en del som inte vill cykla eller l\u00e4sa f\u00f6rr\u00e4n de n\u00e4stan helt kan det. Liksom \u00f6var och kan s\u00e5 sm\u00e5ningom, fast i smyg (som Lotta p\u00e5 Br\u00e5kmakargatan) Men t\u00e4nk om vi bara inte m\u00e4rker av deras frustration och misslyckanden lika mycket, eftersom de inte uttrycker sig p\u00e5 samma s\u00e4tt? Att det handlar om att barn har s\u00e5 olika s\u00e4tt att visa hur de l\u00e4r sig p\u00e5? Inte \u00e4r vi vuxna heller s\u00e5 homogena n\u00e4r det g\u00e4ller hur vi g\u00f6r saker som vi inte riktigt beh\u00e4rskar? N\u00e5gon har v\u00e4rldens t\u00e5lamod medan andra sv\u00e4r h\u00f6gljutt vid minsta motg\u00e5ng? Men det \u00e4r samma sak det handlar om i grund, att n\u00e5got \u00e4r sv\u00e5rt, besv\u00e4rligt och man blir frustrerad. Jag tror att vi i f\u00f6rskolans v\u00e4rld har fastnat lite f\u00f6r mycket i att vi ska \"fixa\" barnens beteenden ist\u00e4llet f\u00f6r att se vad det \u00e4r de f\u00f6rs\u00f6ker beh\u00e4rska. Av v\u00e4lvilja! Vi ska ju tillsammans med hemmen fostra och l\u00e4ra barnen massor av saker, men vi beh\u00f6ver kanske g\u00f6ra det p\u00e5 ett lite annat s\u00e4tt. <\/p><\/div>
En annan reflektion jag l\u00e4ste p\u00e5 Maria B\u00fchlers blogg kogita.se handlade om lite samma sak. Det h\u00e4r med att s\u00e4tta h\u00e5rt mot h\u00e5rt, att inte ge efter. Att barn som \u00e4r ledsna mest g\u00f6r som de g\u00f6r f\u00f6r att de vill ha uppm\u00e4rksamhet. Och d\u00e5 beskriver de vuxna en r\u00e4dsla f\u00f6r att g\u00e5 barnet till m\u00f6tes. En r\u00e4dsla f\u00f6r att man liksom l\u00e4r barnet att det \u00e4r r\u00e4tt att \u201dbete sig\u201d, skrika, v\u00e4gra g\u00e5 in\/g\u00e5 ut, osv. Det stod ocks\u00e5 om det h\u00e4r med att barn upplevs som manipulativa, ber\u00e4knande n\u00e4r de har utbrott, kastar saker, sl\u00e5ss osv. Vad \u00e4r det f\u00f6r syn vi har p\u00e5 barn om vi t\u00e4nker att uttryck f\u00f6r starka affekter, gr\u00e5t, ilska osv, \u00e4r tecken p\u00e5 manipulation, effekts\u00f6keri osv. Att vi aldrig skulle t\u00e4nka s\u00e5 om oss sj\u00e4lva, eller om v\u00e5ra kollegor. Inte skulle vi t\u00e4nka att kollegan som b\u00f6rjar gr\u00e5ta p\u00e5 personalm\u00f6tet bara vill ha uppm\u00e4rksamhet. Eller f\u00f6rs\u00f6ker manipulera de andra? Inte skulle vi det? Och d\u00e5 undrar jag vad som h\u00e4nder i v\u00e5r syn p\u00e5 barn, varf\u00f6r t\u00e4nker vi att de \u00e4r helt v\u00e4senskilda fr\u00e5n oss sj\u00e4lva, och har helt andra behov och bevekelsegrunder \u00e4n vi sj\u00e4lva? <\/p><\/div>
Hon skriver vidare att vi kanske beh\u00f6ver t\u00e4nka \u00e4nnu mera att barn \u00e4r precis som vi, har precis samma behov som vi. Om att det \u00e4r ganska enkelt faktiskt. Om vi b\u00f6rjar inse det p\u00e5 riktigt \u00e4r det bara att g\u00e5 till sig sj\u00e4lv n\u00e4r man f\u00f6rs\u00f6ker f\u00f6rst\u00e5 vad barn vi m\u00f6ter beh\u00f6ver. Om man \u00e4r riktigt arg-ledsen, som man kan bli ibland, d\u00e5 \u00e4r det empati, k\u00e4rlek och f\u00f6rst\u00e5else man beh\u00f6ver. Inte att n\u00e5gon ska ber\u00e4tta att jag gjort fel, inte att n\u00e5gon ska markera och inte att n\u00e5gon ska f\u00f6rs\u00f6ka uppfostra mig. <\/p>
Jag t\u00e4nker att det samtidigt inte handlar om att barnet ska f\u00e5 sin vilja igenom i alla l\u00e4gen, aldrig beh\u00f6va utst\u00e5 krav, frustrationer eller utbrott, att man ska undvika affekter av n\u00e5got slag - utan det handlar om bara om att ta en annan v\u00e4g, en v\u00e4g som p\u00e5 sikt minskar utbrott och misslyckanden och som gynnar b\u00e5de stora och sm\u00e5. Att f\u00f6rst\u00e5 vad affekterna handlar om och \u00e4r uttryck f\u00f6r. Beroende p\u00e5 hur jag t\u00e4nker om det, p\u00e5verkar ju hur jag blir i mitt bem\u00f6tande och hur barnet upplever det. <\/p><\/div>
D\u00e4rf\u00f6r k\u00e4nns det s\u00e5 bra att vi just nu f\u00e5r fortbildning och en v\u00e4lfylld bokhylla med ny litteratur och forskning p\u00e5 min arbetsplats i det h\u00e4r \u00e4mnet och ju mer man lyfter p\u00e5 locket, desto fler fr\u00e5gor f\u00e5r i alla fall jag och desto mer svar hittar jag ocks\u00e5. Vilket k\u00e4nns v\u00e4ldigt inspirerande! Jag tror ocks\u00e5 att det \u00e4r viktigt att vi forts\u00e4tter samtala mellan kollegor, med f\u00f6r\u00e4ldrar om ny forskning och v\u00e5r (faktiskt n\u00e5got f\u00f6r\u00e4ndrade ?) barnsyn och f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt till barn som utmanar. Jag sj\u00e4lv har i alla fall f\u00e5tt nya verktyg i min verktygsl\u00e5da och det k\u00e4nns berikande. <\/p><\/div>",
"post_date": "2017-04-14 12:11:52",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Om att visa, pr\u00f6va, instruera, \u00f6va",
"post_type": "blog",
"slug": "om-att-visa-prova-instruera-ova",
"_fgd2wp_old_node_id": "1849",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2017-04-14 12:11:52",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "om-att-visa-prova-instruera-ova",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2017-04-14 12:11:52",
"post_modified_gmt": "2017-04-14 12:11:52",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/miriam\/20170414\/om-att-visa-prova-instruera-ova\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
[
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "l\u00e5gaffektivt bem\u00f6tande",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2210,
"ID": 2210,
"term_id": 2210,
"slug": "lagaffektivt-bemotande",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2210,
"parent": 0,
"count": 1,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "samspel",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1297,
"ID": 1297,
"term_id": 1297,
"slug": "samspel",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1297,
"parent": 0,
"count": 3,
"filter": "raw"
}
]
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}